STEM-vrouwen: waarom we er meer van nodig hebben
Het begrip STEM is een afkorting die staat voor Science, Technology, Engineering en Mathematics. In de afgelopen jaren is dit een trend geworden vanwege de hoge vraag naar professionals op deze vlakken. Maar, net als op andere gebieden, hebben STEM-vrouwen nog veel obstakels om overheen te komen.
Er is namelijk nog steeds een veel te groot verschil in het aantal STEM-mannen en STEM-vrouwen.
Zijn er echt minder STEM-vrouwen?
Onlangs is er in een onderzoek, geleidt door professor Martin W. Bauer van Psychologische wetenschappen en gedragswetenschappen op de London School of Economics (LSE), geconcludeerd dat het gebrek aan vrouwelijke rolmodellen in deze sectors de reden is waarom meisjes wetenschappen niet aantrekkelijk vinden.
Volgens Bauer zijn meisjes tussen de 11 en 12 jaar erg geïnteresseerd in STEM-vakken. Dit neemt echter af vanaf 15 jarige leeftijd.
Daarnaast verbeteren dingen niet als je kijkt naar het hoger onderwijs. Maar één op de drie afgestudeerde ingenieurs zijn vrouwen, terwijl maar één op de vijf afgestudeerde computerwetenschappers een vrouw is.
In een onderzoek, uitgevoerd door de landen die bij de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling horen, blijkt dat zelfs na het najagen van een carrière in de wetenschap of technologie, maar 43 procent van deze vrouwen als professional gaat werken in de wiskunde, natuurkunde of bouwkunde vergeleken met 71 procent van de mannen die deze vakken studeren.
De huidige data laten zien dat meisjes van 15 jaar beter zijn dan jongens als het gaat om leesvaardigheid. In wiskunde zijn jongens echter wel beter.
Er zijn minder meisjes dan jongens die het hoogst scoren in wiskunde (10,6% van de meisjes tegen 14,8% van de jongens). Dit geldt ook voor natuurkunde (7,7% van de meisjes tegen 9,3% van de jongens).
Deze conclusies suggereren dat nu een zeer geschikte tijd is om met motivationele tactieken te beginnen. In een maatschappij waar steeds meer vraag is naar professionals in de technische sector is het belangrijker dan ooit om ook vrouwen te betrekken.
Een beetje inspiratie
De “She Can STEM” actie die een paar jaar geleden geleidt werd door de Ad Council heeft het doel om oude paradigma’s weg te nemen. Het is daarom ontworpen om vrouwelijke studenten te motiveren om over vooroordelen en angsten op het gebied van wetenschap heen te komen.
Ze hebben dit bereikt door te laten zien hoe interessant deze sectoren kunnen zijn. Ook hebben ze zeven succesvolle STEM-vrouwen laten zien.
Deze STEM-vrouwen zijn:
- Lisa Seacat DeLuca, technicus bij IBM
- Tiera Fletcher, die structureel analist bij Boeing
- Maya Gupta, wetenschappelijker onderzoeker bij Google
- Danielle Merfeld, directeur van hernieuwbare technologie bij General Electric
- Nicki Palmeer, directeur van netwerk engineering bij Verizon
- Bonnie Ross, directeur van Microsoft’s Halo Game Studio
- Lucianna Walkwicz, sterrenkundige bij het Adler Planetarium
“Wanneer vrouwen zich niet gemotiveerd en krachtig voelen in STEM-sectoren, zien we niet alleen serieuze consequenties voor meisjes en vrouwen, maar ook voor de toekomst van innovatie in ons land.”
-Lisa Sherman, Ad Council president en uitvoerend directeur
De toekomst van STEM-vrouwen
Op het moment wordt er actief geprobeerd om STEM-vrouwen te promoten voor toekomstige banen. Volgens de Europese Unie zullen er in 2020 echter ongeveer 756.000 vacatures zijn in de informatie, technologie en communicatieve sectoren.
We kunnen dus concluderen dat we van deze data het belang van acties zoals “We Can STEM” en het promoten van succesvolle vrouwen zien.
De Griekse filosoof Hypatia, de astronaut Sally Ride, de primatoloog Jane Goodall en de legendarische Marie Curie zijn slechts een paar succesvolle personen.
De rollen die vrouwen op zich kunnen nemen moeten op geen enkele manier beperkt worden, want in deze sectoren zijn hard vrouwen nodig.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- López, M. (2018). Mujeres en STEM, Futuras líderes.
- Oliveros, M. A., Cabrera, E., Valdez, B., & Wienner, M. S. (2016). La motivación de las mujeres por las carreras de ingeniería y tecnología. Entreciencias: Diálogos En La Sociedad Del Conocimiento. https://doi.org/10.1007/s11199-007-9362-6
- Rossi Cordero, A. E., & Barajas Frutos, M. (2015). Gender imbalances in STEM career choice. Enseñanza de Las Ciencias. Revista de Investigación y Experiencias Didácticas. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1481