Moederschap in verschillende culturen over de hele wereld
Moederschap is zonder twijfel een essentiële levensgebeurtenis voor vrouwen en de samenleving over de hele wereld. Toch neemt het moederschap in verschillende culturen andere vormen aan. Ook al lijkt het misschien universeel, de ideeën over het moederschap lopen sterk uiteen, zowel over de hele wereld als in je eigen omgeving.
Moederschap in verschillende culturen: sociale constructie
Het moederschap is uiteraard een biologische gebeurtenis dat alleen vrouwen treft. Tegenwoordig bestuderen antropologen het moederschap echter als een culturele constructie dat een algemene en universele biologische gebeurtenis is.
Doctor in de antropologie Ángeles Sánchez stelt dat het moederschap niet alleen het reproduceren met je lichaam is. Elke cultuur is eigenlijk een sociaal-culturele constructie. Daarom is het moederschap een psycho-sociale gebeurtenis.
Het is gemakkelijk te zien dat moederschap een biologisch en culturele gebeurtenis is door te kijken naar hoe het moederschap er in verschillende culturen over de hele wereld uitziet.
Vrouwelijke steun in Kenia en Tanzania
In de stammen van Zuid-Kenia en Noord-Tanzania is er veel sociale steun van vrouwen. Dit gebeurt bijvoorbeeld in de Masai- en Swahili-stammen. Deze vrouwen verzamelen zich rond nieuwe moeders tijdens hun eerste paar dagen als moeder.
Vanaf het moment van bevalling worden nieuwe moeders omringd door vrouwen. Bovendien verdwijnen mannen tijdens de eerste paar weken van het moederschap. In de Swahili-stam slaapt het paar 40 dagen na de bevalling in aparte kamers.
Aan de andere kant wonen in de Masai stam alle vrouwen in het dorp de geboorten bij. De mannen wachten dan bij het huis van de oma aan moeders kant. De komende twee maanden helpen de rest van de Masai vrouwen de nieuwe moeders door hun taken voor hen te doen.
Tradities en gebruiken in China en Japan
In China betekent de sterke verbondenheid met tradities dat ze vandaag de dag nog steeds zuò yuè zi beoefenen. De eerste maand na de bevalling moeten moeder en baby in het ziekenhuis of thuis blijven om de gezondheid van de pasgeborene te beschermen.
Een andere traditie is gericht op de hygiëne van de moeder, die moet wachten tot na de kraamtijd om te baden. Met betrekking tot voedsel moeten vrouwen tijdens de zwangerschap voedsel vermijden dat zij als warm beschouwen, zoals eieren, en koud voedsel eten, zoals fruit.
In Japan spelen mannen tijdens de zwangerschap een wat vreemde rol. Ze gaan zelfs niet mee naar doktersafspraken of zwangerschapscursussen. In sommige Japanse ziekenhuizen mogen mannen ook niet binnenkomen tijdens de bevalling.
Na de eerste maand viert het Japanse volk een zeer belangrijke traditie: de Miyamairi. Het houdt in dat je de baby voor de eerste keer naar een Shinto-tempel brengt en een ceremonie uitvoert om de geboorte van de baby te vieren. Daarin vragen ze dat de baby sterk en gezond opgroeit.
Het late moederschap van het Westen
Vrouwen in het huidige West-Europa zijn heel anders dan die van enkele decennia geleden. Vooral het moederschap is veranderd.
Nu het moederschap geen verband houdt met het huwelijk, proberen vrouwen die moeder willen worden eerst professioneel en financieel stabiel te zijn. Dit leidt er onvermijdelijk toe dat vrouwen op oudere leeftijd baby’s krijgen.
In deze context is het gebruikelijk dat gezinnen heel weinig kinderen hebben. Dit komt omdat de doelen van gezinnen zijn veranderd. Ze willen niet veel kinderen hebben, maar ze een kwaliteitsvol leven geven.
Moederschap in verschillende culturen: wat is het beste land om moeder te zijn?
In 2015 publiceerde de NGO Save the Children hun 16e jaarverslag van de State of the World’s Mothers. Het analyseert ongelijkheden op gezondheidsgebied tussen de grote steden van de wereld. Daarnaast beoordeelt het het welzijn van moeders en kinderen in 179 landen.
De resultaten van dit rapport laten zien dat Noorwegen het beste land is voor moeders, gevolgd door Finland en IJsland. Wat de landen onderaan betreft, laat het zien dat Somalië het ergste land is voor moeders.
De onderzoekers baseren dit rapport op verschillende factoren, zoals de gezondheid van moeders en het risico dat moeders overlijden door zwangerschap of bevalling. In Noorwegen sterft 1 op de 12.160 vrouwen door oorzaken verbonden aan zwangerschap en moeder worden, terwijl in Somalië 1 op de 30 sterft.
“We moeten meer doen om ervoor te zorgen dat alle moeders en baby’s een eerlijke overlevingskans en een gelukkig, gezond leven hebben, waar ze ook wonen.”
–Carolyn Miles–
Laatste gedachten over moederschap in verschillende culturen
Het moederschap verschilt ongetwijfeld over de hele wereld. Je hoeft echter geen andere culturen te vergelijken om de verschillen te observeren. In je eigen buurt verandert het idee over moederschap ook voortdurend en ontwikkelt het steeds.
Professor Cándida Alamillos legt uit dat de samenleving in de huidige overgangsperiode verschillende gezinsmodellen vereist. Bovendien verandert hoe men genderrollen ziet.
Ondanks het feit dat gezinnen verschillende kenmerken hebben, geeft diversiteit in het moederschap ons ongetwijfeld de hoop die we nodig hebben om alle manieren van leven eerlijker en gelijkwaardiger te maken.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Afrikable (2012). Testimonios por tribus. Kenia: Lamu. Recuperado de: https://www.afrikable.org/que-hacemos/maternity-home/testimonios-partos-por-tribus
- Alamillos, M.C. (2016). La maternidad tardía: expresión contemporánea del patriarcado occidental. Revista de Antropología Experimental. nº 16, 15: 213-221. España: Universidad de Jaén.
- Save the Children. Estado de las madres del mundo. Recuperado de: https://www.savethechildren.net/state-worlds-mothers-2015
- Sánchez Bringas, Ángeles (1996). La construcción social de las masculinidades. Revista Política y Sociedad. n 32 pp. 151-160.