Hoe om te gaan met het einde van de vakantie: 6 aanbevelingen
Denken aan het einde van de vakantie kan een brok in je keel veroorzaken. We gaan van de hele dag activiteiten doen die ons interesseren naar het moeten nadenken over wetenschappelijk huiswerk, tafels van vermenigvuldiging, of hoe we bepaalde woorden correct moeten spellen.
Zo bezien zou het bijna onmogelijk zijn om te denken dat naar school gaan aantrekkingskracht heeft. Maar dat heeft het wel! Het nieuwe schooljaar met enthousiasme beginnen heeft echter ook veel te maken met hoe we het einde van de vakantie tegemoet treden en hoe we de overgang maken. Laten we daarom eens kijken naar enkele tips en aanbevelingen.
6 tips voor het omgaan met het einde van de vakantie voor kinderen
Zelden wordt het einde van de vakantie ervaren met slechts één overheersende emotie. In het algemeen kunnen kinderen blij zijn om hun klasgenoten te ontmoeten, vooral als ze in de zomer niet al te veel met elkaar hebben doorgebracht. Maar ze zullen ook enige ontmoediging ervaren over de terugkeer naar roosters, huiswerk en dagelijkse verplichtingen.
Het hele gezin is betrokken bij de hervatting van de schooldynamiek. Vooral omdat niet alleen je kleintjes weer naar school gaan, maar ook de volwassenen in huis bereid moeten zijn om onder andere huiswerk te ondersteunen, te begeleiden en te helpen oplossen. Daarom is het belangrijk om enkele tips te overwegen om het einde van de kindervakanties onder ogen te zien.
1. Vroeg wakker worden
Enkele dagen voordat je weer naar school gaat, is het goed om te beginnen met het geleidelijk hervatten van schema’s. Elke dag een beetje vroeger opstaan is ideaal, zodat het op de eerste schooldag niet zo moeilijk is.Dit houdt in dat je maatregelen moet nemen tijdens de laatste dagen van de vakantie, zoals beginnen met het hervatten van het gebruikelijke slaapschema, en ook op de eerste dagen van de lessen, wanneer je vroeger dan gewoonlijk zult moeten opstaan. Zo zal het voor kinderen waarschijnlijk moeilijker zijn om uit bed te komen en klaar te staan voor de eerste schooldag. Om ruzies in de vroege ochtend te voorkomen, hebben jullie misschien allemaal wat meer tijd nodig om weer in de stemming te komen.
2. Rugzakken en schoolkleren van tevoren klaarzetten
Ook is het, om in de stemming te komen voor school, een goed idee om kinderen te betrekken bij het klaarmaken van hun rugzak of bij de aanschaf van schoolspullen. Dit zijn meestal activiteiten die hen opwinden, omdat ze de mogelijkheid hebben om dingen naar eigen smaak te kiezen. Daarom is het nuttig om een positief emotioneel klimaat en interesse bij je kleintjes te creëren.
3. Accepteer de geleidelijkheid van de eerste dagen
Verwacht niet dat je kinderen tijdens de eerste lesweek 100% verbonden zijn met hun verplichtingen. In feite zul je een afwisseling moeten vinden tussen de nieuwe routine en wat andere vrijetijdsactiviteiten. Bijvoorbeeld midden in de week een ijsje gaan eten, naar het park gaan, of een of andere activiteit doen die het kind interesseert, zijn allemaal goede opties. Zo voorkomen we zo’n abrupt gevoel van verandering. Een ander alternatief kan zijn om hun favoriete eten of traktatie klaar te maken om mee naar school te nemen.
4. Wees flexibel en probeer kalm te blijven aan het einde van de vakantie
Zoals we al zeiden, kunnen de eerste dagen een uitdaging zijn. Boos worden en hen onder druk zetten kan echter alleen maar leiden tot slechte stemmingen. Als volwassenen moeten we ons ook bewust zijn van de emoties die bij deze nieuwe cyclus horen om een manier te vinden om ze in goede banen te leiden. Daarom is het het beste om enige flexibiliteit te tonen en te proberen kalm te blijven.
5. Moedig ze aan met nieuwe doelstellingen en doelen
Motivatie is belangrijk, want die fungeert als kompas en vertelt ons waar we heen moeten. Als onderdeel van een frisse start na het einde van de vakanties van de kinderen, kunnen we een gezinsafsluitende oefening doen, waarin we ons afvragen wat we van het vorige schooljaar hebben meegenomen en wat we in deze nieuwe cyclus willen bereiken.
Zo weten we ook waar ze eerder enthousiast over waren en wat ze niet leuk vonden, zodat we meer handvatten hebben om ze in deze fase te begeleiden. Daarnaast is het goed om te praten over de voordelen van naar school gaan (Spaanse link), het leren dat in het verschiet ligt, en andere onderwerpen die met de kwestie te maken hebben.
6. Maak deel uit van de terugkeer naar school
In die zin is het ideaal om te praten over hun ervaring met de terugkeer naar de klas, hoe ze zich voelden, of er nieuwe klasgenoten zijn, naast andere onderwerpen. Dat wil zeggen, voor het einde van de dag is het belangrijk om samen wat tijd te besteden aan het doornemen van de dag.
Zo kunnen we ook de pols meten van wat er gebeurt en weten hoe deze verandering zich ontwikkelt. Bijvoorbeeld, op jonge leeftijd of als gevolg van post-pandemie kunnen sommige ervaringen van verlatingsangst (Engelse link) opduiken. Daarom kunnen we door met kinderen te praten hen de steun geven die ze nodig hebben.
Leer je aan te passen en van alles te genieten
Terug naar school gaan is veel meer dan je aanpassen aan dagschema’s en een specifieke agenda. Het is een kans om opnieuw contact te maken met klasgenoten, nieuwe dingen te leren en nieuwe en betere hulpmiddelen te verwerven. Soms vergeten we in de drukte van alledag deze aspecten die essentieel zijn en betekenis geven aan school.
Daarom is het altijd goed, zowel voor kinderen als volwassenen, om een paar momenten te nemen om ons dat ‘waarom’ te herinneren en ons ermee te verbinden. Zo kunnen we met andere ogen naar ons dagelijks leven kijken en ook opnieuw nadenken over die dingen die we zouden willen veranderen of verbeteren. We moeten plezier en genot kunnen vinden in elk van onze activiteiten, zelfs als ze routineus zijn of bepaalde regels hebben.
Tot slot is het de bedoeling dat we leren ons aan te passen en flexibel te zijn. Zo kunnen we elk moment van het leven waarderen, met al zijn voor- en nadelen.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- ESPADA, JOSÉ PEDRO , & GARCÍA-FERNÁNDEZ, JOSÉ MANUEL , & ORGILÉS, MIREIA , & MÉNDEZ, XAVIER (2009). RELACIÓN ENTRE MIEDOS ESCOLARES Y SÍNTOMAS DE ANSIEDAD POR SEPARACIÓN INFANTIL. Revista Mexicana de Psicología, 26(1),17-25.[fecha de Consulta 13 de Septiembre de 2022]. ISSN: 0185-6073. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=243016317002
- Suárez, P., Vélez, M. (2018). El papel de la familia en el desarrollo social del niño: una mirada desde la afectividad, la comunicación familiar y estilos de educación parental. Revista Psicoespaocios, 12(20): 173- 198, Disponible en https://doi.org/10.25057/issn.2145-2776