6 Fouten die we maken bij het naar bed brengen van een kind

Soms maken we als ouders, zonder het te beseffen, fouten bij het naar bed brengen van een kind. Over het algemeen maken ze het moeilijker voor kinderen om in slaap te komen.
6 Fouten die we maken bij het naar bed brengen van een kind

Laatste update: 17 september, 2021

Op een bepaald moment heb je ongetwijfeld moeite gehad om je kind in slaap te krijgen zonder te klagen of wakker te worden. Vaak maken ouders de situatie erger zonder het zelf te beseffen. In dit artikel gaan we kijken naar enkele fouten die we maken bij het naar bed brengen van je kind en hoe we die kunnen oplossen.

Zo kun je nagaan of je, zonder het te beseffen, de slaap van je kind belemmert. Het enige wat je hoeft te doen is deze fouten analyseren en proberen te corrigeren zodat het naar bed brengen van je kind gemakkelijk en efficiënt verloopt.

Fouten die we maken bij het naar bed brengen van een kind

Vaak maken ouders het naar bed gaan per ongeluk moeilijker dan het hoeft te zijn. Natuurlijk maken we deze fouten zonder het te beseffen en met de beste bedoelingen. Het is echter de moeite waard te leren wat deze fouten zijn. Zo kun je een oplossing vinden en voorkomen dat bedtijd zo’n strijd wordt.

Geen avondroutine hebben

De meeste volwassenen hebben aan het eind van de dag routines die ons helpen ontspannen: douchen, eten, een boek lezen en slapen, bijvoorbeeld. Op dezelfde manier heeft een jong kind een routine nodig om zich te kunnen ontspannen. Hebben ze er geen, dan wordt het moeilijk voor ze om tot rust te komen, wat uiteindelijk hun slaap zal beïnvloeden.

A baby sleeping with a stuffed animal.

De oplossing is om een routine te creëren aan het eind van de dag. Het maakt niet uit hoe oud ze zijn; een voorspelbare routine zal ze helpen ontspannen van de dag en zich zelfverzekerder voelen.

  • Een routine voor baby’s: Doe ze in bad, trek hun pyjama aan, wieg ze een beetje, geef ze eten (fles of borstvoeding), en leg ze dan in de wieg om te slapen. Als ze ouder zijn dan 2 jaar, kun je ze een knuffeldier geven om ze te troosten als ze ‘s nachts wakker worden. Zorg er echter voor dat er niets in het bed ligt waarin je kind zich kan verslikken of stikken.
  • Een routine voor oudere kinderen: Geef ze een bad (of laat ze zelf een bad nemen), geef ze te eten, lees een verhaaltje voor, zing een liedje of bid, en ga slapen.

Te veel prikkels in de wieg

Een andere fout die we maken bij het naar bed brengen van een kind is het hebben van te veel prikkels in zijn wieg of bed. Als je een gekleurde lamp aanzet, een mobiel met muziek, en alle andere gadgets die je maar kunt bedenken, kun je denken dat je ze helpt slapen. Maar al deze prikkels leiden je kleine in feite af en houden hem wakker.

De oplossing is het lawaai te verminderen en de kamer donker te maken. Je kind kan de hulp van een nachtlampje nodig hebben, maar je moet proberen het schemerig te maken en de kleine niet af te leiden.

Als er buiten veel lawaai is, kun je witte ruis afspelen om geluiden van buitenaf te verminderen. Witte ruis, die constant en monotoon is, slaagt erin baby’s te helpen slapen zonder ze echt af te leiden.

Voor oudere kinderen moet je beeldschermen, mobiele telefoons, tablets, de TV, computers wegleggen. Al deze prikkels activeren de hersenen ‘s nachts meer. De hersenen interpreteren dit licht als daglicht, waardoor je moeilijker kunt slapen.

Haal ze uit de wieg als ze beginnen te huilen

Als baby’s nachts huilen of jammeren, heb je misschien het gevoel dat je ze moet oppakken of voeden. Maar dit hoort misschien gewoon bij hun slaap en ze hebben je tussenkomst eigenlijk niet nodig. Pak je je kind op? Dan ontneem je hem in feite de kans om zich uit zichzelf te ontspannen en weer te gaan slapen. Als ze aanhoudend huilen en na een tijdje nog steeds niet kalmeren, dan kun je ze uiteraard gaan troosten.

De oplossing is om even te wachten met naar binnen gaan. Op die manier kun je zien hoe ze het uit zichzelf doen. Net als volwassenen worden ook baby’s en kinderen ‘s nachts een beetje wakker.

Als de baby begint te huilen of te kreunen, laat hem dan een paar minuten alleen proberen in slaap te vallen. Ze worden niet geboren al wetende hoe ze zichzelf moeten kalmeren. Je moet ze dus de kans geven het te leren.

In bed leggen met een fles

Sommige ouders proberen een fles te gebruiken om hun kind te helpen ontspannen en in slaap te vallen. Dit heeft echter risico’s:

  • Eerst creëer je afhankelijkheid van een fles, zodat ze later niet meer zonder fles in slaap kunnen vallen.
  • Ook wordt het dan moeilijk om de fles te verwijderen en ze uit een beker te laten drinken.
  • Tot slot neemt hun kans op tandbederf (Engelse link) toe.

De oplossing is dat je ze een fles geeft tijdens etenstijd, niet voor het slapengaan. Met de routine die je creëert, zal je baby leren zichzelf te kalmeren, zonder een fles nodig te hebben. Anders zou deze gewoonte later moeilijk te doorbreken kunnen zijn.

A child laying down next to a tablet.

Te laat naar bed laten gaan

Veel ouders werken, komen laat thuis, en brengen hun kinderen later naar bed zodat ze nog even met ze kunnen spelen. Het probleem is echter dat, als het kind te laat gaat slapen, het erg moe is, van streek en niet in slaap wil vallen.

De oplossing is vaste bedtijden vast te stellen en die te respecteren. Maak een vaste tijd om de routine te beginnen en houd je eraan. Als je er een punt van maakt ze naar bed te brengen als ze in hun ogen beginnen te krabben en te geeuwen, zullen ze gemakkelijker leren alleen te slapen.

Op verschillende plaatsen naar bed brengen

Soms laten we onze kinderen bij ons in bed slapen als ze ziek zijn. Het probleem is dat we zo gemengde signalen naar onze kleintjes sturen. Als ze de ene keer in hun bed moeten slapen en de andere keer in het onze, brengen we ze in verwarring.

Het is dus het beste om uit te leggen waar ze moeten slapen. Als je niet wilt dat je kleintje ‘s nachts in je bed komt, moet je regels stellen. Je moet uitleggen dat ze elke nacht, de hele nacht door, in hun bed moeten slapen. Iedereen slaat dan namelijk beter.

Als je kind midden in de nacht in je bed komt, schreeuw dan niet tegen hem. Mopper ook  niet op hem. Breng hem zonder te spreken terug naar zijn eigen bed, geef hem een nachtzoen en ga terug naar je eigen bed.

Je kind naar bed brengen: conclusie

Hier hebben we gekeken naar enkele van de meest voorkomende fouten die we maken bij het naar bed brengen van een kind. Je doet deze dingen vast met de beste bedoelingen, maar je schaadt eigenlijk per ongeluk de slaap van je kind. Met deze tips kun je echter uitzoeken wat je fout doet om te proberen het te corrigeren.

Uiteindelijk heeft alles een oplossing. Als iets niet goed gaat, heb je de mogelijkheid het te veranderen. Dus ga aan de slag en analyseer wat je goed doet en waar je aan moet werken. Wellicht ook interessant voor jou

Curiositeiten over de slaap van kinderen
Je bent mama
Lees het op Je bent mama
Curiositeiten over de slaap van kinderen

De slaap van kinderen is erg belangrijk voor een goede ontwikkeling, zowel fysiek als mentaal en zodat ze een goede kwaliteit van leven kunnen hebb...