Het belang van luisteren naar onze kinderen
La Luna (de maan) is een prachtige korte film van Pixar die ons zal leren hoe waardevol het is om naar onze kinderen te luisteren en te begrijpen dat elk kind het waard is en in staat is zich een weg te banen door een wereld van sterren die binnen hun bereik ligt.
Aarzel niet om deze 5 minuten animatie te delen met de allerkleinsten in huis. Wat ons vanaf het prille begin van deze korte film het meest boeit, zijn de ogen van de hoofdrolspeler. Zijn ogen hebben de vorm en helderheid van de maan, vol dromen, hoop en ongelooflijke dingen om zijn eigen familie te leren.
La Luna: een korte film over een gezin met een heel bijzondere taak
We zijn er van overtuigd dat ook jij, in je tijd als moeder of vader, nooit hebt geaarzeld om je kinderen te begeleiden om te leren van alles om hen heen, door jouw eigen ervaringen. Je leert ze de straat over te steken, de natuur te respecteren, een zaadje te planten en op te merken hoe de maan rond de aarde draait, net zoals de aarde om de zon draait.
Maar, heb jij ook wel eens stil gestaan bij alles wat je kind jou kan leren? Sommige mensen hebben het verkeerde idee dat volwassenen ‘alles weten’ en dat de hersenen van een kind alleen bereid zijn om informatie te ontvangen, niet om het te verstrekken. Dat is een vergissing.
De magie en plasticiteit van het vrije denken dat vol mogelijkheden zit is iets dat kinderen ons elke dag kunnen geven. La Luna is een uitzonderlijke korte film die ons al deze kleine details laat zien.
Leer de familietraditie
Deze korte film begint met een heel bijzonder ritueel. We ontmoeten de familie van het kind: zijn vader en grootvader die elke dag een rustige boottocht maken naar een heel specifieke plek. Bij deze gelegenheid vergezelt de zoon hen. Eindelijk is het zover: ook hij moet de familietraditie leren.
Ze bieden hem zelfs een oude zeemanshoed aan, want hij maakt nu deel uit van de bemanning. Hij maakt deel uit van die kleine expeditie van dappere mannen die elke dag een belangrijke taak uitvoeren: de maan bevrijden van alle sterren die er ’s nachts op landen.
Luisteren naar onze kinderen: alles wat een kind ons kan leren
Op een gegeven moment hebben vader en opa een klein probleempje bij het uitvoeren van deze taak. Ze vinden een ster die zo groot is dat ze niet weten hoe ze hem van het maanoppervlak moeten verwijderen. Bezems, de gereedschappen die van generatie op generatie zijn gebruikt, zijn nu nutteloos.
Maar onze dierbare jongen aarzelt niet om die ster te beklimmen. Hij is als De Kleine Prins die zijn eigen planeet verkent, ideeën verzint en in gedachten plannen maakt. Gedachten die vrij zijn en vol mogelijkheden, net als bij elk kind.
De opa en vader vertrouwen er niet op dat de kleine hen uit de problemen kan helpen. Hoe kan hij dat doen? Zij zijn experts en voeren deze belangrijke taak al decennia uit. Het kind slaagt er echter in, tot verbazing van de twee volwassenen. Hoe dan?
- Kinderen gebruiken vaak een manier van denken die volwassenen soms ontgaat. Het heet lateraal denken. Ze zien de werkelijkheid op een minder rigide manier. Vanuit perspectieven die zo breed en creatief zijn dat we ons alleen maar kunnen overgeven aan het bewijs.
- Volwassenen hebben ervaring, maar we mogen de magie van ons innerlijke kind niet verliezen. Het is namelijk in staat om de werkelijkheid vanuit een breder perspectief, vol mogelijkheden, aan te voelen.
- Kinderen hebben ons veel te leren. Ze zijn namelijk een nieuwe generatie en omdat de kindertijd niet gaat over een gebrek aan vaardigheden, maar over een kist vol mogelijkheden waar ouders van zouden moeten profiteren, door te vertrouwen en te luisteren.
Het belang van luisteren naar onze kinderen
Kinderen zullen het leven altijd gebruiken om een veel betere wereld te creëren, op voorwaarde dat we in staat zijn de juiste omgeving voor hen te creëren en bovenal hun dromen, capaciteiten en talenten te respecteren en te versterken, wat ze ook mogen zijn.
Elk kind is uniek en uitzonderlijk. Ze dragen allemaal hun eigen maan in hun ogen. Van daaruit moeten we naar hen luisteren en hen vertrouwen, zodat ze de sterren kunnen bereiken die het leven voor elk van hen verbergt. Aarzel niet om samen met je kinderen van deze prachtige korte Pixar-film La Luna te genieten.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Albornoz, N., Silva, N., & López, M. (2015). Escuchando a los niños: Significados sobre aprendizaje y participación como ejes centrales de los procesos de inclusión educativa en un estudio en escuelas públicas en Chile. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 41(ESPECIAL), 81-96. https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?pid=S0718-07052015000300006&script=sci_arttext
- Rinaldi, C. (2006). La pedagogía de la escucha: La perspectiva de la escucha desde Reggio Emilia. Una mirada reflexiva hacia la cultura de la infancia. Bogotá. http://www.bama.org.ar/sites/default/files/_archivos/merkaz/Jomer_on_line/rh_pedagogia_escucha.pdf
- Beuchat, C. (1989). Escuchar: el punto de partida. Lectura y vida. Revista latinoamericana de lectura, 3, 20-25. http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a10n3/10_03_Beuchat.pdf