Wat is een persoonlijke leeromgeving?

Bij een persoonlijke leeromgeving gaat het om een nieuwe pedagogiek. Met andere woorden, het biedt een nieuwe benadering om leerprocessen te begrijpen met informatietechnologie en kennis.
Wat is een persoonlijke leeromgeving?
Natalia Cobos Serrano

Geschreven en geverifieerd door de sociaal pedagoog Natalia Cobos Serrano.

Laatste update: 22 december, 2022

Een persoonlijke leeromgeving (ook wel PLE genoemd, van Personal Learning Environment) verwijst naar een nieuwe manier om het onderwijsleerproces te begrijpen. De pedagogische benadering van PLE’s verwijst niet alleen naar de inhoud (wat de student leert), maar ook naar hoe, waar en met wie ze leren.

Wat bedoelen we met een persoonlijke leeromgeving?

Voor liefhebbers van het onderwerp: leeromgevingen zijn ingekaderd in technologie. Maar volgens de meest actuele opvattingen gaat een persoonlijke leeromgeving veel verder dan de technologische wereld.

Persoonlijke leeromgevingen worden dus beschouwd als een pedagogisch idee, een manier om te leren met behulp van technologie. Jordi Adell en Linda Castañeda hebben deze term gedefinieerd. Volgens hen is PLE een set tools, informatiebronnen, verbindingen en activiteiten die een persoon regelmatig gebruikt om te leren.

Wat is een persoonlijke leeromgeving

Met andere woorden, een persoonlijke leeromgeving omvat alles wat iemand raadpleegt voor informatie. Hieronder vallen ook de mensen die als referentie fungeren en de connecties tussen deze mensen.

“PLE’s gaan veel verder dan technologie en brengen ingrijpende veranderingen met zich mee in onze gebruikelijke, persoonlijke en collectieve onderwijspraktijken.”
-Adell en Castañeda-

Hoe creëer je op de juiste manier een persoonlijke leeromgeving (PLE)?

Om te beginnen moet je begrijpen dat elke persoon zijn eigen persoonlijke leeromgeving heeft. Met andere woorden, een PLE is geen tool, maar de omgeving waarin iemand verkeert.

Het belangrijkste waar je je nu op moet concentreren, is hoe je je persoonlijke leeromgeving kunt organiseren. Om dit te doen, zoals Linda Castañeda uitlegt, moet je weten hoe je verschillende persoonlijke en digitale tools en je leermogelijkheden moet beheersen.

“Een persoonlijke leeromgeving is een set tools, gegevensbronnen, verbindingen en ook activiteiten (ervaringen) die elke persoon gewoonlijk gebruikt om te leren.”
-Castañeda en Adell (2010)-

Daarnaast moet een goede persoonlijke leeromgeving drie soorten essentiële elementen hebben:

  • Allereerst leeshulpmiddelen en -strategieën. Informatiebronnen waartoe de student toegang heeft en die deze informatie verschaffen.
  • Reflectietools en -strategieën. Omgevingen waar studenten informatie kunnen transformeren.
  • Tot slot, relatiehulpmiddelen en -strategieën. Deze zouden worden opgenomen in wat bekend staat als een persoonlijk leernetwerk en verwijzen naar de omgevingen waar de student zich verhoudt tot de mensen van of met wie hij leert.
Kinderen leren samen in een groep

Wat brengt een PLE jou?

De functie van een persoonlijke leeromgeving is in principe niet alleen om kennis te ordenen en te structureren. PLE’s, in hun rol als begeleiders van het onderwijs- en leerproces, zorgen er niet namelijk alleen voor dat studenten genieten van collectieve en publieke kennis, maar bevorderen ook burgerparticipatie door nieuwe kennis te delen en te creëren.

Persoonlijke leeromgevingen helpen ongetwijfeld ook bij het ontwikkelen van nieuwe digitale vaardigheden, en bij het vinden van en verbinden met verschillende mensen om andere innovatieve perspectieven en ideeën te ontdekken.

Kortom, persoonlijke leeromgevingen zijn de verzameling informatiebronnen, tools, diensten en gemeenschappen van mensen die je helpen je eigen leerproces te leiden. Dit gebeurt terwijl je informatie en ervaringen uitwisselt en deelt.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Adell Segura, J y Castañeda Quintero, L. (2010). “Los Entornos Personales de Aprendizaje (PLEs): una nueva manera de entender el aprendizaje”. En Roig Vila, R y Fiorucci, M (Eds.). Claves para la investigación en innovación y calidad educativas. La integración de las tecnologías de la información y la comunicación y la interculturalidad en las aulas. Alcoy: Marfil – Roma TRE Universitá degli studi.

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.