Virtual reality voor kinderen met angst
Virtuele werkelijkheid of virtual reality is het gebruik van technologie om een echte omgeving te simuleren met al zijn componenten, waaronder geluiden, beelden en prikkels. Het resultaat is een onderdompeling in een ander scenario dat het gevoel geeft er werkelijk te zijn. Gezien deze nabijheid van een echte omgeving, wordt het gebruikt om verschillende problemen op verschillende leeftijden aan te pakken. Laten we meer zien over het gebruik van virtual reality voor kinderen met angst.
Het gebruik van virtual reality in de psychologie
Tegenwoordig heeft virtual reality verschillende toepassingen. Het stelt ons bijvoorbeeld in staat om naar verre oorden te reizen en onze sportprestaties te verbeteren door deel te nemen aan specifieke trainingen.
Vanwege de verschillende voordelen die het met zich meebrengt, begon het ook in de psychologie gebruikt te worden (Engelse link). Daarbinnen heeft een van de meest voorkomende gebieden te maken met de aanpak van angst in het algemeen en bij kinderen in het bijzonder.
Het geval van kinderen met ziekten (Engelse link) die een operatie vereisen is een goed voorbeeld. Sommigen zijn bang voor ziekenhuisopname, naalden, of gescheiden te worden van hun ouders, naast andere zorgen. Ongetwijfeld geeft elk van deze aspecten aanleiding tot verschillende emoties. Tegelijkertijd komen kinderen door het gebruik van virtual reality meer ontspannen en met een ander soort voorbereiding bij de operatie aan.
Virtual reality is ook nuttig om kinderen met een fobie te helpen. Bij dit soort stoornissen is geleidelijke blootstelling een van de meest aanbevolen technieken. De toepassing ervan bij kleine kinderen wordt echter moeilijker. Dit komt omdat ze erg nerveus worden als ze de gevreesde stimulus tegenkomen. Deze methodiek zorgt voor een oefenomgeving.
Wat levert het gebruik van virtual reality voor kinderen met angst op?
Enkele voordelen van het gebruik van virtual reality voor angst bij kinderen zijn de volgende:
- Het biedt een overgangsruimte. Zo worden kinderen virtueel blootgesteld aan een situatie, maar niet volledig. Ze kunnen bijvoorbeeld de simulatie betreden en verlaten wanneer ze zich niet op hun gemak voelen en zich laten leiden door hun emoties. Dit impliceert veel respect tijdens het proces. Vertrouwdheid met de digitale wereld herschept vaak een vriendelijker situatie.
- Het biedt een niet-farmacologische behandeling.
- Het geeft kinderen een actieve rol. Kinderen brengen verschillende vaardigheden in om situaties op te lossen en aan te kunnen. Ze kunnen bijvoorbeeld sociale vaardigheden ontwikkelen en versterken om te converseren, met elkaar om te gaan, en daarvoor een eigen stijl te vinden.
- Het herschept een speelruimte zonder de echte stress van een moeilijke situatie. Ook brengt het verbeelding in het spel.
- Het biedt een therapie die meestal korter duurt dan andere soorten behandelingen.
- Het kan gebruikt worden om ontspanningstechnieken aan te leren of te begeleiden. Op jongere leeftijd is het soms moeilijk voor kinderen om zich te concentreren en te leren ontspannen. Met virtual reality kan het echter gemakkelijker zijn om een onderdompeling in een kalme en rustige omgeving te bereiken.
- Hiermee kan een professional het kind begeleiden en live opnemen wat er met het kind gebeurt. Zo kunnen ze niet alleen het kind ondersteunen, maar ook effectieve en persoonlijke strategieën ontwerpen. Tegelijkertijd kan het kind de door de situatie veroorzaakte lichamelijke sensaties opnemen. Op deze manier helpt het hen zichzelf te kennen, hun lichaam en emoties te registreren, en niet langer bang te zijn voor dergelijke reacties.
De nadelen van het gebruik van virtual reality voor kinderen met angst
We moeten echter ook enkele nadelen van het gebruik van de technologie noemen. Namelijk:
- De kosten. Omdat het een hulpmiddel is dat een groot ontwerp vereist bij de ontwikkeling ervan, is het in veel gevallen niet betaalbaar. Het hangt echter af van het geval. Voor wie bijvoorbeeld een fobie voor vliegen heeft, is het gebruik van virtual reality minder duur dan zich bloot te stellen aan een reis.
- Training en opleiding van de professional. Hoewel het niet ingewikkeld is, is het belangrijk dat de professional die het als hulpmiddel gebruikt, weet hoe het werkt.
Het gebruik van technologie voor gezondheid
Ongetwijfeld vragen veel volwassenen zich af of ze wel of niet moeten kiezen voor het gebruik van virtual reality bij kinderen. Het is echter belangrijk om in gedachten te houden dat kinderen opgroeien met technologie, dus het zijn geen twee gescheiden werelden. Het digitale en het virtuele maken deel uit van hun dagelijks leven. De sleutel is om een voordeel en een positieve kant te weten te vinden.
Maar zoals bij alle toepassingen is een geleid en begeleid gebruik vereist. Het is belangrijk te onthouden dat het niet de technologie is die ons domineert, maar andersom; we moeten kiezen wanneer we het gebruiken en hoe we het gebruiken. Dat gezegd hebbende, is elke wetenschappelijke vooruitgang die welzijn impliceert welkom.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Botella, C., García-Palacios, A., Quero, S., Baños, R. M., & Bretón-López, J. M. (2006). Realidad virtual y tratamientos psicológicos: una revisión. Psicología Conductual, 3(1), 491-510.
- Jeffs D, Dorman D, Brown S, Files A, Graves T, Kirk E, Meredith-Neve S, Sanders J, White B, Swearingen CJ. Effect of virtual reality on adolescent pain during burn wound care. J Burn Care Res. 2014 Sep-Oct;35(5):395-408. doi: 10.1097/BCR.0000000000000019. PMID: 24823326.