Waarom kinderen leren om ouderen te respecteren

Kinderen leren om ouderen te respecteren, is een van de basisprincipes van het opvoeden. Het is niet alleen positief voor ze in hun ontwikkelingsproces, maar ook in toekomstige interacties tussen ouderen en kinderen.
Waarom kinderen leren om ouderen te respecteren
María Alejandra Castro Arbeláez

Geschreven en geverifieerd door de psycholoog María Alejandra Castro Arbeláez.

Laatste update: 13 september, 2019

Het is normaal dat oudere generaties veel tijd met kinderen doorbrengen. Een voorbeeld stellen is een eenvoudige manier om kinderen te leren om ouderen te respecteren, inclusief hun gewoonten, overtuigingen en manieren van leven.

De cultuur van vandaag is er een van geavanceerde technologie en directheid. De afstand die moderne sociale media kunnen creëren, heeft de neiging om generatiekloven te accentueren en dus een kloof tussen ons te creëren.

Het aanmoedigen van respect voor ouderen is echter een prachtige en effectieve manier om dit fenomeen te bestrijden. Het is niet alleen gunstig voor kinderen, maar ook voor hun grootouders.

Hoe kinderen te leren om ouderen te respecteren

Oud worden is de laatste fase in de levenscyclus. Natuurlijke veranderingen beïnvloeden ons lichaam, onze mobiliteit en onze zintuigen. Dit heeft de neiging om sterke emoties te produceren bij mensen die geconfronteerd worden met ouderdom en soms met een diepgaand isolement.

Ouderen die eenzaam zijn, lopen meer kans om in een depressie te vervallen, wat hun gezondheid op hun beurt nog verder verslechterd.

Het aanmoedigen om ouderen te respecteren zou moeten voortvloeien uit een basis van liefdevolle zorg door jongere volwassenen.

Een actieve grootouder die tijd met zijn of haar kleinkinderen doorbrengt, deelneemt aan het gezinsleven, reist en naar festiviteiten gaat zal minder kans hebben om onder het gewicht van ouderdom gebukt te gaan.

Het klopt dat relaties tussen verschillende generaties soms wat werk kunnen vergen. Kinderen groeien tegenwoordig namelijk met andere regels op.

Het komt vaak voor dat er meningsverschillen zijn met betrekking tot het oplossen van dagelijkse problemen. Dit geldt vooral als het gaat om het opvoeden van kinderen.

Bovendien is het belangrijk om te onthouden dat kinderen nu leven in een tijd waarin technologie alles op lijkt te lossen. Ze kunnen daardoor gaan denken dat ze niets met hun grootouders gemeen hebben.

De generatiekloof sluiten

Opa en kleinkind lachen samen

Het samenbrengen van verre generaties kan nog moeilijker zijn als ouders geen goede relatie hebben met de grootouders van hun kinderen of andere oudere personen. De neiging om de jeugd te overschatten en neer te kijken op de oudere generatie is niets nieuws. In die zin zijn de obstakels die respect voor ouderen vaak in de weg staan stereotypen en vooroordelen.

In andere tijden en in andere regio’s waren het de oudsten die wijsheid aan hun volk doorgaven. Echter, in onze moderne cultuur lijken digitale bronnen deze waardevolle sociale functie echter te hebben vervangen.

De Verenigde Naties hebben in 2017 een programma opgezet met als doel om stereotypen met betrekking tot ouderdom af te breken en respect voor ouderen aan te moedigen. Het programma heeft tot doel om gebruik te maken van ‘de talenten, bijdragen en de deelname van ouderen in de samenleving.

Dat is de reden dat we op 1 oktober van elk jaar de Internationale Dag van de Ouderen vieren. Door de hashtag #InternationalDayOfOlderPersons op sociale media te zoeken, kun je foto’s van oudere volwassenen vinden die net als ieder ander dagelijkse activiteiten uitvoeren.

Dit versterkt gevoelens van gelijkheid die verder gaan dan leeftijd. Het neemt ook vooroordelen weg als het gaat om ontmoetingen tussen kleinkinderen en grootouders.

De voordelen van interacties tussen generaties

Kleindochter geeft oma een kus

“Een actieve grootouder die tijd met zijn of haar kleinkinderen doorbrengt, deelneemt aan het gezinsleven, reist en naar festiviteiten gaat zal minder kans hebben om onder het gewicht van de ouderdom gebukt te gaan.”

Het leren en aanmoedigen van respect voor ouderen vertaalt zich in grote voordelen voor zowel ouderen als kinderen. Mensen zijn per definitie intergenerationeel.

Het gaat natuurlijk niet alleen om het respecteren van de oudste leden van onze familie. Het gaat ook over het respecteren van leraren, buren en andere oudere volwassenen in de omgeving van een kind.

Oudere mensen die affectie en respect van kinderen ontvangen, ervaren:

  • Positieve stemmingsveranderingen.
  • Significante toename van vitaliteit.
  • Het houdt eenzaamheid op afstand.
  • Geeft ze het gevoel actief deel te nemen aan de samenleving.
  • Vergroot de eigenliefde.

Dit zijn slechts enkele van de vele voordelen voor ouderen.

Wat kinderen en jongeren betreft, zijn de voordelen van zorgzame en respectvolle relaties met ouderen ook aanzienlijk. Deze relaties versterken ook hun gevoel van sociale steun en stabiliteit.

De wijsheid en het advies van grootouders en oudere volwassenen zijn altijd in het geheugen van kinderen aanwezig. Tegelijkertijd vermindert het accepteren van ouderdom als onderdeel van het leven angst en de angst om op te groeien.

Samenvattend, het aanmoedigen van respect voor ouderen is een manier om onze kinderen en onze ouders dichter bij elkaar te brengen. Respect voor anderen maakt het verschil en zou in al onze relaties moeten overheersen.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Wild, R. (2011). Libertad y límites. Amor y respeto: Lo que los niños necesitan de nosotros. Herder Editorial.
  • Miralles, I. (2010). Vejez productiva: El reconocimiento de las personas mayores como un recurso indispensable en la sociedad. Kairos: Revista de temas sociales, (26), 4. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3702472
  • Morales Jaimes, O. D., & Silvera López, D. G. (2019). INFLUENCIA DE LOS JUEGOS COOPERATIVOS EN EL DESARROLLO DEL VALOR DE RESPETO EN LOS NIÑOS Y NIÑAS DE LA INSTITUCIÓN EDUCATIVA INICIAL Nº 33″ CORAZÓN DEL NIÑO JESÚS” DE LA TINGUIÑA-ICA. http://repositorio.unh.edu.pe/handle/UNH/3030

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.