Verantwoord alcoholgebruik tijdens de feestdagen

Hoewel velen ervoor kiezen om tijdens de feestdagen alcohol te drinken, is het belangrijk om de noodzaak te benadrukken om verantwoord te drinken om negatieve gevolgen voor kinderen en adolescenten en voor je gezondheid te voorkomen.
Verantwoord alcoholgebruik tijdens de feestdagen

Laatste update: 17 december, 2021

Voor velen is alcohol een onmisbaar onderdeel geworden van sociale interactie en plezier. De consumptie ervan heeft echter negatieve gevolgen voor onze gezondheid en onze omgeving, vooral voor kinderen en adolescenten. Dus als je alcohol gaat drinken tijdens de feestdagen, raden we je aan om verantwoord alcoholgebruik te volgen.

Wat is verantwoord alcoholgebruik?

Het betekent dat je je bewust bent van de hoeveelheid alcohol die je drinkt, hoe vaak je drinkt, op welk tijdstip en waarom. Cultureel gezien beschouwen de meesten het als een normale gewoonte, maar het is iets waar we zonder kunnen. Heb je je ooit afgevraagd hoe lang je al drinkt of hoe je bent begonnen ?

Hoewel het voor minderjarigen onder de 21 jaar illegaal is om te drinken in de Verenigde Staten, is er meestal een trigger die hen ertoe aanzet het te proberen. Er zijn zelfs risicofactoren, zoals iemand naar wie je opkijkt die alcohol drinkt, gebrek aan genegenheid, stress, enz.

Bovendien levert alcohol alleen lege calorieën, omdat het geen essentiële voedingsstoffen bevat. Het biedt alleen toegevoegde suikers en misschien nog iets meer, afhankelijk van hoe het is bereid.

Verantwoord alcoholgebruik tijdens de feestdagen

De gevolgen van alcoholgebruik

Alcohol is, ondanks het feit dat velen beweren dat het een bron van antioxidanten is, schadelijk voor je lichaam. Hoewel er onderzoeken zijn die de voordelen van wijn aantonen, zijn deze observaties. Er zijn ook tal van leefstijlfactoren waarmee rekening moet worden gehouden.

Op dit moment is alcohol de belangrijkste oorzaak van verschillende pathologieën, zoals onder andere hart- en vaatziekten, spijsverteringskankers, dementie. Het is ook om vele redenen een doodsoorzaak, vooral als het gaat om hartaandoeningen en kanker.

Dit geldt zelfs als je minstens één keer per week rond 0,1 liter alcohol drinkt. Met andere woorden, slechts één blikje bier, twee glazen wijn, enz., afhankelijk van het alcoholgehalte van de dranken.

Alcohol veroorzaakt ook leverbeschadiging en verandert je humeur, evenals gedrag, dat impulsiever en gewelddadiger wordt. Het veroorzaakt zelfs verkeersongevallen. Het is dus van cruciaal belang dat je niet drinkt als je gaat autorijden.

Bovendien verhoogt het ook de bloedsuikerspiegel, cholesterol, gewichtstoename en zwaarlijvigheid door de consumptie van andere minder calorieën en meer voedingswaarderijke voedingsmiddelen of dranken te vervangen. Om al deze redenen heeft het een negatieve invloed op je kwaliteit van leven en dat van de mensen die bij je wonen.

De risico’s van alcohol bij kinderen en adolescenten

We weten allemaal dat alcoholgebruik in de Verenigde Staten volledig illegaal is voor minderjarigen onder de 21 jaar. Het is een tijd waarin we ons nog aan het ontwikkelen zijn, vooral de hersenen. Daardoor neemt het aandachtsvermogen, het leervermogen en het geheugen van een kind af. Indirect neemt het aantal neuronen en hun werking af. Bovendien verslechtert de coördinatie.

Op de lange termijn veroorzaakt het een zware spijsvertering, tekorten aan voedingsstoffen als gevolg van malabsorptie, misselijkheid en braken, en zelfs hoofdpijn. Wees dus een goed voorbeeld voor je kinderen door minder alcohol te drinken en niet te drinken als ze in de buurt zijn.

Gebruik alcohol bovendien niet als ontsnappingsroute voor problemen. Onthoud dat je kinderen alles zien wat je doet en alles imiteren wat je doet. Daarom, als ze je op een onverantwoorde manier alcohol zien drinken tijdens de feestdagen – of op een ander moment -, kunnen ze dat ook doen.

Drink met mate tijdens de feestdagen

Tips voor verantwoord alcoholgebruik tijdens de feestdagen

  • Neem allereerst pen en papier en noteer je dagelijkse en wekelijkse alcoholgebruik. We raden je aan ook het tijdstip van de dag te noteren waarop je drinkt.
  • Bedenk dan of je echt drinkt omdat je er zin in hebt of om er niet slecht uit te zien in het bijzijn van anderen. En vraag jezelf af of het goed voelt of niet. Zo kun je iedere keer dat iemand je alcohol aanbiedt deze bewust weigeren.
  • Nu je hebt geleerd nee te zeggen, vervang je alcohol door een ander drankje zoals we hieronder zullen voorstellen. Doe dit geleidelijk, zodat het gemakkelijker is om de overstap te maken.

Alternatieven voor het drinken van alcohol tijdens de feestdagen

  • De belangrijkste drank die we als alternatief willen voorstellen, is water. Het spreekt voor zich dat iedereen water moet drinken. Probeer dus minstens een paar glazen per dag te drinken. Je kunt dit tussen de maaltijden doen of naast de hoofdmaaltijden. Als je het niet lekker vindt, voeg dan een schijfje en wat druppels citroen of sinaasappel toe.
  • Je kunt ook zelfgemaakte versnaperingen naar smaak bereiden.
  • Groente- of kippenbouillon.
  • Infusies of thee.
  • Fruitsmoothies of fruit- en groentesappen.

Tot slot hopen we dat je je hebt gerealiseerd dat alcohol schadelijk is en dat je wordt aangemoedigd om je consumptie te verminderen. Je zult je lichamelijk en geestelijk beter voelen, waardoor je energie en concentratie toenemen. Daarnaast ben je een rolmodel voor je kinderen. This might interest you...

10 kerstplannen voor jou en je kinderen
Je bent mama
Lees het op Je bent mama
10 kerstplannen voor jou en je kinderen

Omdat Kerst snel nadert, vraag je je mischien af wat je met je kinderen moet doen. Daarom gaan we je de beste kerstplannen voor jouw gezin geven.



  • Pisinger VSC, Holst CA, Bendtsen P, Becker U, Tolstrup JS. (2017). Perceived parental alcohol problems and drinking patterns in youth: A cross-sectional study of 69,030 secondary education students in Denmark. Prev Med, 105: 389- 96.
  • Rossow I, Keating P, Felix L, McCambridge J. (2016). Does parental drinking influence children’s drinking? A systematic review of prospective cohort studies. Addiction, 111(2): 204-17.
  • Aitor Sánchez. (2013). Limitaciones de la paradoja francesa: vino, correlación y causalidad. Mi dieta cojea. [Consultado el 24 de diciembre de 2019] Disponible en: https://www.midietacojea.com/2013/10/24/la-paradoja-francesa-el-vino-correlacion-y-causalidad/
  • Praud D, Rota M, Rehm J, Shield K, Zatoński W, Hashibe M et al. (2016). Cancer incidence and mortality attributable to alcohol consumption. Int J Cancer, 138(6): 1380-87.
  • Alicia Delgado. (2019). Más del 40% de los conductores fallecidos iba borracho o drogado. DGT. ^[Consultado el 23 de diciembre de 2019]. Disponible en: http://revista.dgt.es/es/noticias/nacional/2019/07JULIO/0718-Informe-alcohol-drogas.shtml#.XgCmZ0dKi7
  • Martin JL, Gadegbeku B, Wu D, Viallon V, Laumon B. (2017). Cannabis, alcohol and fatal road accidents. PLos One, 12(11).
  • Topiwala A, Ebmeier KP. (2018). Effects of drinking on late-life brain and cognition. Evid Based Ment Health, 21(1):11-15. 
  • Spear LP. (2018). Effects of adolescent alcohol consumption on the brain and behaviour. Nat Rev Neurosci, 19(4): 197-214. 
  • Lee RD, Chen J. (2017). Adverse childhood experiences, mental health, and excessive alcohol use: Examination of race/ethnicity and sex differences. Child Abuse Negl, 69:40-8.
  • Mostofsky E, Chahal HS, Mukamal KJ, Rimm EB, Mittleman MA. (2016). Alcohol and Immediate Risk of Cardiovascular Events: A Systematic Review and Dose-Response Meta-Analysis. Circulation, 133(10): 979-87.