Leer kinderen zorg te dragen voor publieke eigendommen

Het is belangrijk dat kinderen leren voor openbaar eigendom te zorgen alsof het van henzelf is. Dat komt omdat het er is voor iedereen om ervan te genieten.
Leer kinderen zorg te dragen voor publieke eigendommen
María Alejandra Castro Arbeláez

Beoordeeld en goedgekeurd door de psycholoog María Alejandra Castro Arbeláez.

Laatste update: 22 december, 2022

Publieke eigendommen zijn voor alle mensen om van te profiteren. Het zijn de materiële goederen en ruimten die beschikbaar zijn voor het genot en gebruik van de samenleving. We zijn er allemaal van afhankelijk. Want hoewel we allemaal onze eigen ruimten en bezittingen hebben, zijn er goederen die gebruikt worden en iedereen in gelijke mate dienen, ongeacht de koopkracht of het kapitaal dat iemand bezit.

Praten over publieke eigendommen met je puberende kind zal van essentieel belang zijn om het op te voeden over hoe het zich moet gedragen telkens als het van huis gaat, hoe zijn gedrag moet zijn ten opzichte van de materiële goederen die tot zijn beschikking staan en die toebehoren aan de burgers van zijn gemeenschap, provincie en land.

We praten over dit onderwerp in de volgende post.

Hoe zorg je voor publieke eigendommen?

Publieke eigendommen en ruimten zijn wat je vindt op plaatsen waar iedereen toegang heeft, en ze zijn er om het leven van de mensen te vergemakkelijken of om de omgeving te verfraaien. Denk bijvoorbeeld aan openbare verlichting, parkbankjes, sierplanten die de gemeenschap aantrekkelijker maken, busstoelen, openbare telefoons, enz. Deze elementen zijn beschikbaar voor gebruik door de gemeenschap, en telkens als ze mishandeld of vernield worden, heeft dat gevolgen voor de hele bevolking.

Niemand heeft het recht te beschadigen wat van iedereen is. Dit is een waarde die jonge mensen moet worden bijgebracht. Daarom moet je je tiener het volgende duidelijk maken.

Leer kinderen zorg te dragen voor publieke eigendommen
  • Schrijf niet op de deuren van je schooltoilet, op het bureau en de stoel waar je zit, of op de muren van je klaslokaal om je stempel achter te laten.
  • Respecteer verkeersborden. Ze moeten weten dat ze er zijn om voertuigen en voorbijgangers de weg te wijzen en een boodschap te geven. Breek ze niet af om ze mee naar huis te nemen en als een trofee in je kamer te hangen.
  • Zorg voor de vuilnisbakken en brievenbussen die langs de weg staan en maak ze niet kapot alleen maar om te zien hoe ze breken.
  • Loop niet op het gras. Gebruik trottoirs om te lopen.
  • Trek niet aan de bekleding van busstoelen om je te vermaken terwijl je op je bestemming aankomt en schrijf er ook niet op.
  • Als je staat en besluit tegen een muur te leunen, til dan niet een van je voeten op om de vuile zool van je schoenen tegen muur te zetten.
  • Als je openbare zwembaden gebruikt, eet dan geen voedsel in het water en gebruik geen kleding die niet geschikt is voor die activiteit. Urineer of spuug niet in het water, want daar zijn de toiletten voor.

Laat je tieners zien waarom het belangrijk is om voor openbare eigendommen te zorgen alsof het hun eigen bezit is

De hierboven aangehaalde voorbeelden zijn maar een heel klein deel van de duizenden sociale indisciplines die tieners dagelijks begaan. Zij zijn echter niet de enigen zijn die zich zo gedragen, omdat sociale ongedisciplineerdheid alle leeftijdsgroepen betreft. Maar veel van de schade die in de openbare ruimte (Engelse link) wordt aangericht wordt door hun handen veroorzaakt.

Door alleen al de straat op te gaan, kan ieder van ons zien hoe de gevolgen van schade aan openbare eigendommen zijn. Daarom geloven we dat opvoeding in deze zaak, zoals in bijna alle zaken, van thuis uit moet beginnen, door tijd te besteden aan praten met je kind en het te vertellen waarom het belangrijk is voor publiek eigendom te zorgen.

Sociaal gedrag moet gericht zijn op het behoud van gemeenschappelijke rijkdom. Voed je kind zo op dat het zich niet gedraagt als een rebel zonder doel en dat zijn gedrag te allen tijde model staat voor wat je hem hebt bijgebracht. Zowel binnenshuis als buiten in het openbaar.

Vertel ze dat openbare goederen en ruimten behandeld moeten worden alsof ze persoonlijke bezittingen zijn. Ze moeten ze geen kwaad doen, maar ze moeten ze juist koesteren en er zorg voor dragen. Dit zodat in de toekomst zijzelf of degenen die na hen komen van ze kunnen genieten.

Waarom zorg dragen voor openbaar bezit? Eenvoudig omdat het van iedereen is en zoals het iedereen ten goede komt, treft het nadeel ervan ook iedereen. Laat ze zien dat niemand van zijn burgerrecht gebruik mag maken om te bezoedelen wat voor het publiek beschikbaar is.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Jordán, J. A. (1995). Concepto y objeto de la educación cívica. Pedagogía social: revista interuniversitaria.
  • Molina Girón, L. A. (2013). ¿Cómo la escuela educa para una ciudadanía activa? Una experiencia de educación cívica ciudadana en Canadá. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 3(3), 296-326. doi: 10.4471/remie.2013.17

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.