13 Tips om kinderen te helpen hun handschrift te verbeteren
Wil je weten hoe je kinderen kunt helpen hun handschrift te verbeteren? Het opvoeden en onderwijzen van een kind is geen gemakkelijke taak. Elk van de activiteiten vereist veel tijd en toewijding, en dit is precies wat er gebeurt met leren schrijven.
Deze vaardigheid is iets dat moet worden geleerd en versterkt als kinderen jong zijn, zodat het geen negatieve invloed heeft op het volwassen stadium. Daarom bieden we in dit artikel enkele richtlijnen om je kind te helpen zijn handschrift te verbeteren.
Kalligrafie: de oorsprong van het nieuwe digitale tijdperk
Een van de grootste vitale sleutels van de grote Stephen Hawking, volgens Alfredo Verdoy in zijn artikel uit 2018 (Spaanse link), was het benutten van zijn kalligrafiecursussen om ze op te nemen in de taal van computers. Sindsdien is schrijven vanaf een computerscherm, mobiel, of tablet onderdeel geworden van de iconiciteit van onze eeuw.
Als gevolg van de verbondenheid die met het nieuwe technologische tijdperk is ontstaan, is het belangrijk te begrijpen dat de pure handeling van het schrijven met de hand kennis beter vastlegt, de creativiteit verlevendigt, en neurologische capaciteiten activeert en versterkt.
Dit werd aangetoond door een van de meest vooraanstaande deskundigen op dit kennisgebied: Karin Harman James, een onderzoekster aan de afdeling Hersenen en Psychologische Wetenschappen van de Indiana University (VS). In haar studie die in 2012 werd gepubliceerd door Trends in Neurowetenschappen en Onderwijs Magazine (Engelse link), stelde ze dat handschrift niet alleen helpt bij het proces van leren lezen, maar dat het ook belangrijk is voor een vroege en goede ontwikkeling van letters.
Welke stappen moet je volgen om kinderen te helpen hun schrijven te verbeteren?
Lerares Emilia Ferreiro stelde dat kinderen de elementen en gelegenheden tot hun beschikking moeten hebben die nodig zijn om te leren volgens hun behoeften. Ze hebben de volwassenen in hun leven (zowel ouders als leerkrachten) nodig om hen te ondersteunen bij het schrijven en voldoende kennis op dit gebied te verschaffen, en vooral om hen de betekenis van schrijven en lezen duidelijk te maken.
Dit is een vereiste om de basis te leggen voor een activiteit die fundamenteel zal zijn in hun school- en beroepsopleiding.
In dit verband benadrukte E. Ferreiro zelf: “Als ze begrijpen dat letters belangrijk zijn voor volwassenen (ongeacht het waarom en waarvoor), zullen ze proberen ze eigen te maken “. Laten we hun pad vergemakkelijken met deze eenvoudige en praktische tips:
1. Maak het ze gemakkelijk
Bied kinderen de mogelijkheid om van jongs af aan vertrouwd te raken met potloden en schriften. Draag daarom altijd een klein etui bij je met kleuren en potloden, en een kleurboek. Geef ze de vrijheid om te tekenen wat ze willen, zodat ze het niet zien als een vervelende taak en ze vertrouwd raken met de instrumenten.
Als je kind vertrouwd is met de instrumenten, leer ze dan beetje bij beetje, met veel geduld, de juiste manier om een potlood vast te houden. Een goede manier om dit te doen kan zijn om grote vellen papier of gerasterde vellen papier te gebruiken. Op die manier kan het kind zichzelf begeleiden en de grootte van de letter goed krijgen. Vergeet niet dat alles in etappes wordt geleerd.
2. Toon het kind de juiste schrijfhouding voordat het begint
Een goede potloodgreep, samen met een goede zithouding, is essentieel voor uitstekend schrijven. Het kind moet zijn rug recht en ontspannen houden, en zijn gezicht mag niet dicht bij het papier zijn. Bovendien moet het vel papier of het schrift in een lichte hoek worden geplaatst. Als het kind zich op zijn gemak voelt, wordt het een aangenamere activiteit.
3. Gebruik verschillende technieken
Werk met ze door activiteiten met hun handen te doen . Zo kunnen ze vaardigheden opdoen en hun motoriek sterk verbeteren. De beste activiteiten in deze gevallen zijn werken met speeldeeg, kleuren met vingerverf, of het maken van kleine balletjes van papier.
Dit zijn allemaal uitstekende activiteiten om hun motorische vaardigheden te verbeteren en stellen je ook in staat om kwaliteitstijd met hen door te brengen.
4. Gebruik leeftijdsspecifieke schriftjes, een van de beste tips om kinderen te helpen hun handschrift te verbeteren
Gespecialiseerde leeftijdsspecifieke handschriftboekjes zijn nog steeds een van de beste manieren om een goed handschrift aan te moedigen. In feite worden ze meestal aanbevolen door leerkrachten en specialisten op het gebied van kinderonderwijs. Daarom zijn ze professioneel ondersteund en onderzocht.
Ze zijn stuk voor stuk geschikt voor het niveau van je kind. Daarom zijn ze voorbereid met leuke en speelse oefeningen om hun handschrift effectief te verbeteren.
5. Oefen de methode van Spencer
Platt Rogers Spencer ontwikkelde het ‘Spenceriaanse’ handschrift om tot een elegant, leesbaar handschrift met veel persoonlijkheid te komen. Dit type handschrift bestaat uit afgeronde letters, en kan niet alleen heel snel geschreven worden, het is ook heel gemakkelijk te lezen. Daarom is het een zeer effectieve methode.
6. Kies een rustige omgeving
De omgeving is essentieel bij vloeiend schrijven. Met dit in gedachten moet je ervoor zorgen dat het kind zich comfortabel, op zijn gemak en rustig voelt bij het oefenen van kalligrafie-oefeningen. Als het erom gaat tijd uit te trekken om hun handschrift te verbeteren, gaat het om kwaliteit, niet om kwantiteit.
Als je kind onrustig is, een rommelige kamer heeft, en zijn huiswerk niet wil maken, is dat waarschijnlijk de reden. Concentratie is cruciaal en om dat te bereiken is het belangrijk om afleiding te vermijden.
7. Gebruik de kussentruc
Zeker heb je dit trucje meer dan eens gebruikt om je eigen handschrift er perfect uit te laten zien. Het houdt in dat je een paar vellen papier onder het papier legt waarop het kind gaat schrijven. Op die manier werkt het als een soort ‘kussen’, wordt het handschrift mooier, en zal het resultaat hem of haar een trots gevoel geven.
Als laatste tip in dit verband kun je ook lijnen trekken met een liniaal op een vel papier (met inachtneming van de regelafstand) om dat vlak onder de plek te leggen waar je kind schrijft om als leidraad te dienen.
8. Leren door te spelen, een van de beste tips om kinderen te helpen hun handschrift te verbeteren
Spelen dat ze in de lucht schrijven is een gemakkelijke manier om de vorm van letters te oefenen en hen te laten zien dat schrijven heel leuk kan zijn. Het is ook belangrijk dat je galgje speelt, kruiswoordpuzzels, of een ander spel dat ze leuk vinden. Zo krijgen ze niet het gevoel dat het een verplichting is.
9. Geef het goede voorbeeld
Het beste voorbeeld om te volgen wordt gegeven door ouders, en kinderen zijn de eersten die het volgen en elke beweging van je kopiëren als sponzen. Daarom raden we aan geen misbruik te maken van schermen in het bijzijn van je kind als ze hun handschrift moeten oefenen.
Zoals je je kunt voorstellen, betekent dit niet dat je kind je nooit technologie mag zien gebruiken. Het doel is om een evenwicht te vinden zodat ze zien dat beide activiteiten heilzaam zijn en elk hun tijd en plaats hebben.
10. Gebruik creativiteit om kinderen te helpen hun handschrift te verbeteren
Er zijn verschillende alternatieven voor kinderen om geïnspireerd te raken en zich enthousiast te voelen als de tijd aanbreekt om hun handschrift met jou te oefenen. Je kunt ze bijvoorbeeld wat posterbord kopen en ze vragen zinnen te schrijven over hun favoriete animatiefiguren.
Dan is het ook goed voor ze om te tekenen of te illustreren wat ze schrijven. Dit zal hun memorisatievaardigheden helpen en hen meer bewust maken van wat ze hebben geschreven.
11. Motivatie
Geef ze altijd aanmoediging en motivatie om steeds beter te schrijven. Leer ze de waarde van inspanning bij alles wat ze doen, zodat ze hun activiteiten netjes houden en altijd de marges respecteren. In dit verband is het belangrijk dat je ze motiveert om thuis kalligrafieoefeningen te doen.
Stimuleer droedelen
Droedelen is een spontane vorm van lijntekening die emoties weergeeft en de activering van technische elementen bevordert wat betreft het vastpakken van een potlood, krijt of verfkwast. In deze vorm van vrij tekenen is er vastigheid, resolutie en een vrij en plezierig doel.
Door deze oefening beetje bij beetje uit te voeren totdat je kind een expressief handschrift heeft, laat je hem zien dat het schrijven van letters uiteindelijk veel kunst en vrijheid met zich meebrengt.
Oefenen met typen
Bij zowel krabbelen als typen werken kinderen met hun hand, pols, onderarm en bovenarm. Ze moeten leren deze elementen met behendigheid en soepelheid te hanteren om zich bij het schrijven te kunnen concentreren op een klein vel papier.
De hand-oog coördinatie die nodig is voor het schrijven wordt niet alleen verfijnd door te tekenen, maar ook door te knippen, klei te boetseren, te kleuren en naalden te rijgen, naast vele andere activiteiten.
Studies hebben bewezen dat de ontwikkeling van psychomotorische vaardigheden (Spaanse link) een positieve invloed heeft op het handschrift en de leesbaarheid.
Jezelf van binnen en van buiten verzorgen: De beste manier om kinderen te helpen hun handschrift te verbeteren
Vergeet niet intellectuele en lichamelijke oefening te combineren. Je moet je kind buiten laten oefenen door activiteiten te doen die motorische vaardigheden omvatten, zoals fietsen of een bal gooien.
Behalve dat je je kind helpt aan zijn spieren te werken, zal het de perfecte balans bereiken tussen fijne en grove motoriek, waardoor het bij elke activiteit steeds meer vooruitgang zal boeken.
Onthoud ook dat als het handschrift van je kind niet verbetert of het handschrift steeds moeilijker voor hem wordt, je een professional moet raadplegen die hem kan helpen.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Ferreiro, E. (2007). Leer y escribir en un mundo cambiante. Versión. Estudios de Comunicación y Política, (11), 99-112. https://versionojs.xoc.uam.mx/index.php/version/article/download/159/159
- James, KH y Engelhardt, L. (2012). Los efectos de la experiencia de escribir a mano en el desarrollo funcional del cerebro en niños prealfabetizados. Tendencias en Neurociencia y Educación , 1 (1), 32-42. doi:10.1016/j.tine.2012.08.001
- Morillo Santamaría, D. D. R., & Navarrete Rivadeneira, S. A. (2011). El desarrollo de la psicomotricidad fina y su incidencia en la caligrafía en los alumnos de los sextos años de educación básica de las escuelas “Leopoldo Nicolás Chávez” y “María Angélica Hidrobo” de la parroquia san pablo del lago cantón Otavalo (Bachelor’s thesis). http://repositorio.utn.edu.ec/handle/123456789/1710
- Verdoy, A. (2011). Steve Jobs, un icono de nuestro tiempo. Razón y fe, 264(1358), 375-380. https://revistas.comillas.edu/index.php/razonyfe/article/view/10116