5 oefeningen om het handschrift van kinderen te verbeteren

3 december 2019
Ontdek oefeningen en activiteiten om het handschrift van kinderen te verbeteren. Ze zijn niet alleen effectief, maar ze zijn ook plezierig.

Wanneer je het handschrift van kinderen verbetert, verbeter je ook hun fijne motoriek en hun hand-oog coördinatie.

Hoewel het een vrij eenvoudige taak lijkt om een ​​potlood te gebruiken, houdt schrijven gelijktijdige motorische en sensorische processen in die niet altijd automatisch zijn. Het schrijfproces is ook duidelijk afhankelijk van voldoende spierontwikkeling van de handen.

“Psychomotorische ontwikkeling is gebaseerd op twee principes: van globaal tot selectief en van proximaal tot distaal, wat aangeeft dat de ontwikkeling van de spieren en motoriek in eerste instantie afkomstig is van de romp, de schouders en posterieur naar de handen en vingers.”
–Tracey Le Roux–

Het is duidelijk dat je geen goed handschrift kunt garanderen als je kind de juiste motorische vaardigheden zoals hierboven beschreven nog moet ontwikkelen. Bovendien moet het kind de mogelijkheid ontwikkelen om drie vingers te gebruiken om het potlood voldoende te ondersteunen.

Een ander belangrijk onderdeel van het verbeteren van het handschrift van kinderen is dat ze leren vloeiende bewegingen te maken.

In het algemeen wordt verwacht dat tegen de leeftijd van 6 jaar de meeste kinderen niet langer vijf vingers gebruiken zoals een kleuter, maar met het potlood met drie vingers vast kan houden. Met de drie-vinger greep zullen de schrijfoefeningen hieronder effectiever zijn.

Sleutels om het handschrift van kinderen te verbeteren

1. Houd het potlood correct vast

Om te beginnen moeten kinderen het potlood met hun duim, wijsvinger en middelvinger vasthouden.

Een ander belangrijk aspect is dat de lengte en dikte van het potlood geschikt zijn voor de grootte van de hand van het kind. Tegelijkertijd moet de greep van het kind stevig zijn, maar niet te vast.

2. Handhaaf verhoudingen

Een van de redenen dat het handschrift van een kind slordig of moeilijk te begrijpen kan lijken, is vanwege een gebrek aan consistentie.

Het is belangrijk om een ​​speciaal notitieboek te gebruiken dat is bedrukt met dubbele lijnen. Dit helpt het kind namelijk om onderscheid te maken tussen de hoogte van de hoofdletters en de hoogte van de kleine letters.

Kinderen oefenen hun handschrift

3. Gebruik leuke manieren om het handschrift van kinderen te oefenen

Sommige activiteiten die kunnen helpen om het handschrift bij kinderen te verbeteren, zijn traditionele spelletjes. Verbind de stippen, woordzoekers en galgje zijn bijvoorbeeld leuke manieren om te leren hoe je beter met een potlood kunt omgaan.

4. Versterk spiergroepen

Zoals hierboven vermeld, hangt de fijne motoriek van kinderen af ​​van de spierontwikkeling. Om deze reden is het essentieel om elke dag de vingers en polsen te oefenen.

Enkele eenvoudige manieren om dit te doen zijn bijvoorbeeld:

  • spelen met zand
  • spelen met lego
  • gebruik van bestek aan tafel
  • kleuren
  • papier knippen
  • kleien

5. Besteed meer tijd aan lezen

Dat klopt, lezen verbetert niet alleen de creatieve en cognitieve ontwikkeling, het is ook goed voor het handschrift van een kind. Hoe meer vertrouwd het kind is met de gedefinieerde lijnen en verhoudingen van elke letter, hoe gemakkelijker het zal zijn.

Als het kind gewend is om te lezen, heeft hij of zij een concreter beeld van hoe letters geschreven moeten worden. Met andere woorden, kinderen die veel lezen, leren letters gemakkelijker na te bootsen.

Ander belangrijk advies om het handschrift van kinderen te verbeteren

  • Herken of er een dieper probleem is. Veel kinderen met handschriftproblemen hebben andere leerproblemen. Slordig schrijven kan spelling- en aandachtsproblemen verbergen. Onduidelijk handschrift kan ook een gebrek aan interesse in academische vakken tonen.
  • Geef ze een vriendelijke en positieve omgeving. Dit is zodat kinderen niet denken dat de handschriftoefeningen een straf zijn. Kies een plek waar ze goed kunnen zitten met een goede houding en waar de verlichting voldoende is, zodat ze deze vaardigheid effectiever kunnen oefenen en verbeteren.
Jongen schrijft in een schrift

  • Zet je kind niet teveel onder druk. Geduld en kalmte helpen je kind zich veilig en bekwaam te voelen. Dat wil zeggen dat het haasten of dwingen van je kind om snel goed te schrijven contraproductief kan zijn en dus onnodige frustraties kan veroorzaken.
  • Gebruik schrijfbladen en stencils. Er zijn een groot aantal speciaal ontworpen boekjes die voorbeelden bieden om over te trekken. Er zijn ook allerlei plastic stencils beschikbaar om kinderen te helpen uniformere individuele letters te schrijven en hun handschrift te oefenen.
  • Bovendien stimuleren veel van de beschikbare producten ook andere fijne motorische vaardigheden zoals kleuren, knippen en tekenen.
  • Stimuleer hun artistieke vaardigheden. Het schilderen of het maken van sculpturen stimuleert natuurlijk de creativiteit, maar het helpt ook om de coördinatie te verbeteren. Bovenal is coördinatie een fundamentele voorwaarde, zodat kinderen elke letter van het alfabet correct kunnen schrijven.

Blijf oefenen

Kortom, het verbeteren van het handschrift van kinderen is geen onmogelijke taak als ze blijven oefenen. Het toepassen van de juiste tactieken zorgt ervoor dat schrijven geen vervelende taak voor je kind wordt, maar eerder een tijd om samen door te brengen.

Maak schrijfoefeningen plezierig en je zal deze belangrijke vaardigheid versterken met prachtige resultaten.

  • Bravo, P. M., & Jorge, C. M. H. (2010). Mejorar la caligrafía de niños y niñas con altas capacidades intelectuales con un programa de reforzamiento. In Motivación y emoción: investigaciones actuales (pp. 383-392). Servicio de Publicaciones.
  • Fons, M. (2001). Enseñar a leer y a escribir. En Didáctica de la lengua en la educación infantil. Monserrat, Bigas y Monserrat Correig (Edits.) pp. 179-212. Madrid: SÍNTESIS, S. A.
  • Gómez, L. F. (2007). Caligrafía y legibilidad. Correo del Maestro, (131).
  • Peña, J. (2010). Exploración sobre la experiencia en escritura de niños de la primera etapa de educación básica. Legenda, 13(10), 164-181. http://erevistas.saber.ula.ve/index.php/legenda/article/viewFile/613/754
  • Villalobos, J. (2006). La lectura y la escritura como herramientas para el desarrollo del cono-cimiento y aprendizaje. En J. Peña González y S. Serrano de Moreno (Comps.), La lectura y la escritura. Teoría y práctica (pp. 33-58). Mérida. Venezuela: Consejo de Desarrollo Científico Humanístico y Tecnológico y Consejo de Estudios de Postgrado Universidad de Los Andes.