Wat is buitenonderwijs nu eigenlijk?
De generaties zijn aan het veranderen en daar bestaat geen twijfel over. Tegenwoordig raken kinderen verveeld met conventionele leermethoden. Daarom gebruiken veel scholen en ouders buitenonderwijs.
Wil je weten wat dat is? Lees dan dit artikel verder.
Wat is buitenonderwijs?
Tot een paar jaar geleden geloofden velen dat de enige manier om te leren in een klaslokaal was, waar kinderen moesten opletten en zich moesten concentreren op het schoolbord voor hen.
Dat is echter allemaal veranderd. Hoewel er nog steeds gewoon les is, kiezen steeds meer scholen voor buitenonderwijs.
Kortom, het is een concept waarbij de natuur en de zorg voor het milieu een zeer belangrijk onderdeel van het lesgeven zijn. Bovendien mogen kinderen creatiever zijn in dit soort onderwijs. Ze kunnen frisse lucht inademen en ze kunnen sporten zonder het te beseffen.
Buitenonderwijs kan plaatsvinden in een park, het schoolplein, een boomgaard, het strand, het platteland, in het bos, op een berg – waar je maar wil!
Dit model klinkt misschien nieuw in je oren, maar de waarheid is dat veel scholen dit al gebruiken. In andere landen zoals Duitsland, Noorwegen, Finland en Zweden wordt dit model nog vaker gezien, zowel in particuliere als openbare scholen.
Doel van het buitenonderwijs
Het hoofddoel van deze methode is dat kinderen vanaf jonge leeftijd volledig contact hebben met de natuur. Ze kunnen dit zelfs doen als ze in een grote stad wonen.
Deze relatie met de omgeving zorgt ervoor dat kinderen hun lichamelijke en geestelijke ontwikkeling kunnen verbeteren. Dit komt omdat ze worden gestimuleerd door wat ze om zich heen zien zonder hun ‘traditionele’ studie aan te tasten. Dat wil zeggen, onderwijs in wiskunde, literatuur, geschiedenis, etc.
In een fase zo cruciaal als de kindertijd, is het belangrijk voor leerlingen om de fundamenten te leggen die hen tijdens de volwassenheid zullen ondersteunen.
Buitenonderwijs negeert de normale onderwerpen niet, maar omvat andere dingen. Het benadrukt bijvoorbeeld:
- creativiteit
- zelfrespect
- autonomie
- ondernemersgeest
- teamwerk
- zelfvertrouwen
- respect
- bescherming van natuurlijke bronnen
Hoe buitenonderwijs te ervaren
Het is een feit dat kinderen in grote steden aanzienlijk minder contact hebben met de natuur. Dit maakt ze meer verslaafd aan technologie en beeldschermen. Bovendien vermindert het de relaties die ze hebben met andere kinderen van hun leeftijd aanzienlijk.
Daarom is buitenonderwijs een uitstekende manier om hen in contact te brengen met hun omgeving. Vooral biedt het meer ruimte om te communiceren dan in een klaslokaal.
Sommige kinderen gaan naar zomerkampen buiten hun stad en komen dan volledig veranderd terug thuis. Hoewel dit een aanvulling vormt op het onderwijs, is het niet genoeg.
Als kinderen klein zijn, hebben ze ruimte nodig om zich zoveel mogelijk te verplaatsen. Scholen die buitenonderwijs gebruiken, doen dit voor hun leerlingen.
Hoe zijn de klassen op deze scholen?
Het uitgangspunt van deze instellingen is dat ‘de natuur het klaslokaal is’ en ze proberen het grootste deel van de dag buiten te zijn. Ze kunnen profiteren van een tuin, lunchen in de schaduw van een grote boom, insecten analyseren, vogels kijken, landbouw en veeteelt leren en sporten op het grasveld.
Evenzo zijn er ook buitenlokalen met daken en muren waar ze andere activiteiten doen. Aan de andere kant bieden ze beschutting als het erg warm of koud is, of als het regent of sneeuwt.
Als je je kinderen naar een school wil brengen die buitenonderwijs aanbiedt, maar niet zeker weet of het goed bij hen past, kun je eerst een bezoekje brengen.
Klassen hebben meestal slechts een kleine groep kinderen, niet meer dan 25, van verschillende leeftijden. Daar leren ze verschillende onderwerpen die allemaal met elkaar verbonden zijn.
Dit betekent dat er geen wiskundeles, biologieles of literatuurles is. Integendeel, ze leren het allemaal als een geheel en combineren alle concepten.
Natuurlijk is er ook vrije tijd om te spelen, avonturen te beleven, talen te leren, tijd voor muziek, kunst en alles wat kinderen nodig hebben om te leren en te groeien. Kortom, ze zijn een zeer goed alternatief en worden over de hele wereld steeds populairder.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Bruchner, P. (2012). Escuelas infantiles al aire libre. Cuadernos de pedagogía, 420, 26-29. https://bosquescuela.com/wp-content/uploads/2012/01/Art%C3%ADculo_Escuelas-infantiles-al-aire-libre_Cuadernos-de-Pedagog%C3%ADa1.pdf
- Freire,Heike. (2011):Educarenverde.Ideas para acercar a niños y niñas a la naturaleza.Barcelona: Graó.
- Gabrielsen, M. A., & Holtzer, C. (1971). Educación al aire libre.