Theater in de klas: voordelen voor kinderen

03 augustus, 2020
Theater in de klas kan een geweldig leermiddel zijn. Het is een leuke manier om kinderen te helpen waardevolle vaardigheden te ontwikkelen.

Theater in de klas is een van de meest waardevolle middelen om te helpen bij de algemene opvoeding van je kinderen. Het is ook een manier om ze te helpen leren terwijl ze plezier hebben.

Door drama-activiteiten in de klas op te nemen, kunnen kinderen verschillende vaardigheden ontwikkelen. Hierdoor kunnen kinderen een wereld van expressie en creativiteit verkennen.

In zijn boek Children’s Theatre in Spain: A Challenge herinnert Fernando Aleman ons eraan dat kindertheater en drama vaak als afzonderlijke dingen worden beschouwd. Desondanks is het belangrijk om te onthouden dat kindertheater een uniek en universeel concept is.

Theater in de klas brengt verschillende gespecialiseerde vaardigheden samen (afhankelijk van de activiteit), die worden ontwikkeld door de rol die het kind speelt.

Dramatisch spel is een natuurlijk onderdeel van het leven van de meeste kinderen voordat ze naar school of de kleuterschool gaan. Dit spel gaat vaak in de vorm van fantasiespellen. Hierdoor kunnen ze hun eigen identiteit begrijpen door fictieve situaties te verkennen die gelijk lopen aan de echte wereld.

Theater activiteiten moeten beginnen tijdens het onderwijs op school. Voor kinderen is theater een spel en kinderen in deze fase moeten spelen om te leren.

Theater toepassen in de klas

Als we het hebben over theater in het onderwijs van kinderen, bedoelen we misschien toneelstukken waarin het kind zelf speelt. Maar we kunnen het ook hebben over toneelstukken die zijn ontworpen en geschreven voor kinderen als publiek.

In dit artikel hebben we het over theater dat door kinderen zelf wordt bedacht. Kinderen kunnen het initiatief nemen bij het beslissen over het spel dat ze samen willen spelen. Hierbij ondersteunen hun leerkrachten het hele spel-proces.

Theater in de klas als spel

De Spaanse romanschrijver en scenarioschrijver Armanio Rodriguez Lazaro herinnert ons eraan dat theater zoals uitgevoerd door kinderen, altijd aan de volgende kenmerken moet voldoen:

  • Het moet worden uitgevoerd in de klas van de kinderen.
  • Alle kinderen moeten deelnemen aan het spel.
  • Het kind is de acteur en de hoofdpersoon.
  • Improvisatie dient als basis voor de activiteit.
  • De leraar moet de leerlingen begeleiden en hun creativiteit stimuleren.
  • Het spel-aspect van theater is fundamenteel voor de vrije meningsuiting van het kind.
  • De teksten mogen niet theatraal zijn.
  • Muziek, dans en beeldende kunst dienen als belangrijke elementen bij de creatie van het werk.

Vaardigheden ontwikkelen

Kinderen vinden het heerlijk om te bewegen en met andere kinderen om te gaan. Theater moedigt hen aan om precies dat te doen. Ze zullen niet alleen stil zitten en luisteren. Door theater te spelen, kunnen ze bewegen en met elkaar praten.

Deze theateractiviteiten helpen de kinderen fundamentele vaardigheden te ontwikkelen, zoals creativiteit en onderzoek. Echter, ook communicatie, empathie, zelfrespect, samenwerking, leiderschap en onderhandelen.

Het belangrijkste hierbij is dat de theateractiviteiten altijd leuk zijn. Dit maakt het leren tot een prettige ervaring die voor altijd zal worden onthouden.

Leren door middel van theater

In de klas kan theater een krachtig leermiddel zijn bij veel verschillende onderwerpen. Specifiek, theater helpt kinderen met het ontwikkelen van vaardigheden zoals het beginnen met lezen en schrijven.

Het bevordert ook mondelinge expressie, luisteren en het breidt hun woordenschat uit. Bovendien moedigt het kinderen aan om verschillende standpunten te begrijpen en te uiten.

Theater door kinderen

Door middel van theater leren kinderen hun emoties te uiten in een speciaal daarvoor gecreëerde omgeving. Ze beginnen hun culturele waarden en die van hun klasgenoten te verkennen. Dit bevordert hun begrip voor anderen.

Het is een activiteit waarbij kinderen creatief kunnen denken en handelen. Het kan ook helpen bij het ontwikkelen van probleemoplossende vaardigheden die op alle leergebieden kunnen worden toegepast. Bovendien worden ze aangemoedigd om verantwoordelijkheid te nemen en beslissingen te nemen.

Leerkrachten kunnen in de klas een meer open benadering toepassen door zowel op het leerproces als op het doel te focussen. 

Door middel van theateractiviteiten krijgen kinderen de kans om een actieve rol te spelen in het leren. Dit kan door blijven gaan zolang hun opleiding duurt. Bovendien is gestructureerd dramatisch spel een prachtig hulpmiddel voor hun ontwikkeling.