Sociale vaardigheden aanleren: empathie en assertiviteit
Sociale vaardigheden aan kinderen leren draagt bij aan emotionele gezondheid en goede conflictoplossing. De basis van deze vaardigheden zijn empathie en assertiviteit, welke geworteld zitten in een diep gevoel van eigenwaarde.
Het belangrijkste is dat leraren en ouders de kinderen kunnen helpen om deze sociale vaardigheden te verwerven en te verfijnen. De eerste stap voor het aanleren van sociale vaardigheden is dat volwassenen deze vaardigheden ook in de praktijk brengen.
Bij het uitvoeren van de tips die in dit artikel worden voorgesteld, moet elke ouder of verzorger dus ook denken hoe hij zelf met de mensen om hem heen omgaat.
Wat komt er kijken bij het aanleren van sociale vaardigheden aan kinderen?
Het is duidelijk dat kinderen verschillende manieren van omgaan met anderen gebruiken, of ze nu thuis zijn of ergens waar groepen kinderen met elkaar omgaan.
Neem elke dag even de tijd om als groep samen na te denken over manieren waarop we kiezen om met elkaar in de samenleving om te gaan. Dit maakt het aanleren van sociale vaardigheden aan kinderen echt een zinvolle onderneming.
1. Wat zijn sociale vaardigheden en waarom hebben we die nodig?
Een goede manier om dit onderwerp naar kinderen toe te brengen, is door te analyseren hoe sociale vaardigheden al onze levens kunnen verbeteren.
Afhankelijk van de leeftijd van de kinderen, kun je deze stap uitvoeren met behulp van spelletjes. Je kunt ook gebruik maken van verhalen, film, of zelfs lezen voor kinderen op de basisschool.
2. Kies slechts één vaardigheid tegelijkertijd om aan te werken
Het helpt niet veel om in één keer een hele reeks sociale vaardigheden te introduceren. De ideale aanpak is om één vaardigheid te kiezen om je op te concentreren en vervolgens je activiteiten of lesplan op dat ene vaardigheid te concentreren.
Geef bijvoorbeeld een week de tijd om na te denken over “wat het betekent om te delen en wat anderen met mij delen.” Op deze manier wordt de informatie dieper opgenomen en ontwikkelt elk kind zijn eigen persoonlijke manier om deze vaardigheid toe te passen.
3. Denk goed na over sociaal communiceren
Er zijn verschillende manieren om kinderen sociale vaardigheden bij te brengen. De sleutel is dat het de kinderen zelf zijn die hier zelf over moeten nadenken. Zij moeten hun mening zonder oordeel kunnen geven.
Een goede oefening is om een tabel met twee kolommen te gebruiken. De kolom aan de ene kant geeft elke sociale vaardigheid weer, en in de andere kolom kun je de voorbeelden van sociale bezigheden vermelden die de kinderen zelf voorstellen.
4. Oefen wat ze leren
Je moet natuurlijk de manier waarop je informatie overbrengt aanpassen zodat ze geschikt zijn voor iedere leeftijdsgroep. Daarna is oefenen wat ze hebben geleerd de beste manier om sociale vaardigheden echt te absorberen en te versterken. Rollenspellen en vraag-en-antwoord-spellen zijn daarvoor uitstekende middelen.
5. Pauzeer en reflecteer
Een pauze na het leren van elke sociale vaardigheid geeft kinderen de mogelijkheid om het geleerde in daden om te zetten. Op die manier kun je, wanneer je situaties tegenkomt waarin een kind actief gebruik maakt van een sociale vaardigheid die hem of haar is aangeleerd, samen nadenken over de manier waarop de sociale vaardigheden werden toegepast.
Het is een goed idee om kinderen na te laten denken over hun eigen gedrag. Ze kunnen ook hun gedachten onderzoeken als een individu of samen als een groep.
Bovendien zijn sociale vaardigheden zoals het onderhandelingsvermogen ingewikkeld, maar ze hebben een zeer positieve invloed op de ontwikkeling van kinderen, zelfs in de klas op school.
Sociale vaardigheden leren vereist een positief zelfbeeld en assertiviteit
Een ander aspect dat wordt gebruikt om kinderen sociale vaardigheden bij te brengen, heeft te maken met hun zelfbeeld. Elke jongen en elk meisje moet zichzelf kunnen waarderen, van zichzelf houden en bovendien hun rechten en belangen verdedigen.
Als er twijfels zijn over hoe je zelfliefde kunt onderwijzen, kunnen we de beste aanpak samenvatten als: “Wees het beste voorbeeld dat je kunt zijn“. Het is ook goed om de volgende punten te overwegen:
- Het is niet nuttig om kinderen met elkaar te vergelijken.
- Kinderen hebben quality-time nodig.
- Kinderen hebben verschillende mogelijkheden nodig om hun vaardigheden te oefenen.
- Hun inspanningen en sterke punten moeten worden erkend.
- Hun zelfstandigheid moet worden aangemoedigd.
Kortom, assertief en zelfverzekerd zijn heeft te maken met je eigen rechten en die van anderen erkennen. Voor zeer jonge kinderen betekent het waarderen van hun eigen rechten meestal een plotselinge luide schreeuw die de dader bang maakt.
Als kinderen sociale vaardigheden leren, moet je rekening houden met het belang van een positief zelfbeeld en assertief zijn. Controle hebben over je eigen emoties vereist het vermogen om assertief te zijn. Daarnaast is zelfverzekerdheid ook belangrijk voor het oplossen van conflicten, onderhandelen en overtuigen.
Kortom, het aanleren van sociale vaardigheden aan kinderen is ook een uitdaging voor volwassenen. Om dit leerproces vroeg en vanuit huis te beginnen, is het beste cadeau dat je ze kunt geven.
De fundamentele waarden leren kinderen om zelfstandig te zijn en een respectvol gesprek aan te gaan. Bovendien heb je ook een goede samenwerking met hen nodig om hun emoties te herkennen, uit te drukken en te sturen.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Flores Montañez, N., Ramon Prado, I. G. (2013). Enseñando habilidades sociales en el aula. Manual para profesoras y profesores. UNAM. Extraído de: http://www.psicologia.unam.mx/documentos/pdf/publicaciones/Ensenando_habilidades_sociales_en_el_aula_Flores_Monanez_y_Ramos_Prado.pdf
- San Hipólito de la Fuente, M. (2014). Las habilidades sociales en la Educación Infantil. Propuesta de actividades para su mejora. Trabajo de Fin de Grado. Universidad de Valladolid. Extraído de: https://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/5886/1/TFG-B.548.pdf