Hoe pesten de hersenen van kinderen beïnvloedt
We weten allemaal hoe schadelijk pesten is voor kinderen die er dagelijks mee te maken hebben. De gevolgen ervan kunnen helaas fataal zijn. Daarom willen we met je praten over de invloed van pesten op de hersenen van kinderen.
Als je een kind kent dat gepest is, dan weet je dat de gevolgen zowel fysiek als mentaal kunnen zijn. Dankzij de UOC (Universitat Oberta de Catalunya – Engelse link) zijn we hier zelfs meer over te weten gekomen. Met name door het interessante onderzoek dat is uitgevoerd aan King’s College London (VK).
Hoe beïnvloedt pesten de hersenen van kinderen?
Volgens de studie die we hierboven noemden, is het duidelijk dat het voortdurend lijden aan pesten fysieke en mentale veranderingen kan veroorzaken. Hierdoor kunnen kinderen in de toekomst vatbaarder worden voor psychische aandoeningen.
Dit is gemakkelijk te begrijpen, volgens de woorden van María José Acebes, een neuropsycholoog die werkt als medewerker bij het UOC:
“Het is bewezen dat onze omgeving en ons milieu ons zenuwstelsel en de ontwikkeling van onze hersenen beïnvloeden. Ze zorgen voor een afname van het volume van het corpus callosum, een structuur die de hersenhelften met elkaar verbindt. Dat is fundamenteel voor het goed functioneren van de hersenen”.
Pesten beïnvloedt ook de prefrontale cortex, wat problemen kan veroorzaken bij het succesvol oplossen van problemen. Het maakt het ook moeilijk om met intensere emoties om te gaan. Voortdurende behandeling is noodzakelijk voor de getroffen persoon, zodat ze goed kunnen omgaan met wat ze ervaren. Bovendien helpt dit hen te voorkomen dat psychische aandoeningen zoals depressie of angst zich in de toekomst ontwikkelen.
Bovendien is er, met deze constante emotionele stress en het uitlokken van psychische aandoeningen, een grotere kans op fobieën, zelfbeschadigend gedrag en zelfs zelfmoordgedachten. En in de meest gecompliceerde gevallen kan het daadwerkelijk tot zelfmoord leiden.
Tegelijkertijd kunnen zich posttraumatische stoornissen ontwikkelen door voortdurend alert en angstig te zijn. Dit gevoel kan ertoe leiden dat de persoon die aan het probleem lijdt, ernstige fysieke en emotionele problemen krijgt. Dit is hoe pesten de hersenen van kinderen aantast.
Het onderzoek: hoe pesten de hersenen van kinderen beïnvloedt
Het onderzoek vond plaats in het Verenigd Koninkrijk en omvatte het bestuderen van de hersenen van verschillende adolescenten in de leeftijd van 14 tot 19 jaar. Degenen die langdurig pesten hadden doorstaan, hadden een afname in de hersengebieden waar rust heerst, waardoor de angst toenam.
Het positieve van dit onderzoek is dat in de adolescentie het zenuwstelsel kan moduleren. Bovendien kunnen de hersenen, aangezien ze zich nog aan het ontwikkelen zijn, afleren wat ze hebben geleerd en, met de nodige ondersteuning, de verbindingen herstellen die ze terugbrengen naar een staat van vrede en rust. Dat wil zeggen, zonder in een aangeleerde en constante staat van alertheid te hoeven leven.
In de adolescentie is groepspesten de meest voorkomende vorm van pesten. In een groep worden pestkoppen wreder en daarom gedragen ze zich ‘als een kudde’. Ze doen alles als een bende, vertrekken en kwellen hun slachtoffer .
Adolescenten hebben de neiging om goedkeuring van de groep te willen hebben en door het slachtoffer te pesten, uiten ze die onzekerheden waarvan ze niet willen dat anderen ze opmerken. Bovendien kunnen sociale netwerken pesten erger, langer en dieper maken.
Oplossingen tegen pesten
Het is essentieel om met iedereen oplossingen te zoeken om te voorkomen dat pesten een groter probleem wordt dan het al is. Het is belangrijk dat alle scholen regels hebben. Dit zorgt ervoor dat elke vorm van direct, indirect of online pesten wordt behandeld als een ernstig misdrijf.
Daarom is het raadzaam dat scholen, afhankelijk van de ernst van de feiten, de juiste autoriteiten informeren. Op deze manier kan gezocht worden naar de juiste consequenties voor de agressor. En het slachtoffer kan niet alleen bescherming krijgen, maar ook de nodige hulpmiddelen vinden om met de situatie om te gaan.
Bij dit alles is het essentieel om bekendheid te geven aan degenen die getuige zijn van pesten, zodat ze niet zwijgen en rapporteren wat ze zien. Ze moeten ook bescherming krijgen en zich verplicht voelen om pesterijen die een andere klasgenoot meemaakt te melden. Op deze manier is het voor de school gemakkelijker om het probleem op te lossen zonder een strafrechtelijke procedure te hoeven doorlopen.
Kortom, zowel pesters als slachtoffers zouden kwaliteitsvolle psychologische hulp moeten krijgen. Beiden kunnen in de toekomst aan psychische aandoeningen lijden die hun leven zullen bepalen. En dit alles is te voorkomen als we allemaal hetzelfde pad volgen van goed samenleven en respect voor anderen en voor onszelf.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Zabay Bes, M., Casado Mena, J, A. (2018) Todos contra el bullying: Claves para detectar, evitar y solucionar el acoso escolar. Editorial: Collection Alienta.
- Artiz, L. (2019). El bullying puede provocar cambios en el cerebro y predisposición a sufrir enfermedades mentales. Universitat Oberta de Catalunya. https://www.uoc.edu/portal/es/news/actualitat/2019/025-bullying-enfermedades-mentales.html#:~:text=Un%20estudio%20reciente%20llevado%20a,de%20sufrir%20una%20enfermedad%20mental.