3 tips om digitale stress bij kinderen en tieners te beheersen
Overmatig gebruik van technologie kan digitale stress veroorzaken bij kinderen en tieners. Als gevolg hiervan worden hun gezondheid, schoolprestaties en sociale relaties aangetast. Tegenwoordig is het gebruik van technologie buitensporig geworden. Bovendien heeft het andere activiteiten vervangen. Denk bijvoorbeeld aan lezen, sporten, spelletjes spelen en tijd voor het gezin.
Daarnaast voelen ze de behoefte om 24 uur per dag op social media te zijn. Als gevolg hiervan heeft dit invloed op de manier waarop kinderen omgaan met hun familie en leeftijdsgenoten.
Bovendien heeft de huidige gezondheidscrisis die de wereld doormaakt ervoor gezorgd dat kinderen afhankelijk zijn van digitale technologie om hun studie voort te zetten. Dus hebben ze uiteindelijk veel meer tijd besteed aan het gebruik van hun technologische apparaten.
Wat bedoelen we als we het hebben over digitale stress?
Als we het hebben over digitale stress, verwijzen we naar de manier waarop digitaal gebruik de lichaamsreacties van kinderen beïnvloedt wanneer ze worden geconfronteerd met emotioneel en fysiek gespannen situaties.
Zoals we allemaal weten, helpt stress ons lichaam om zich voor te bereiden op situaties die bepaalde reacties van ons vereisen. Maar wanneer wordt dit een probleem? Dit gebeurt wanneer kinderen niet reageren zoals ze zouden moeten reageren, of wanneer hun reactie te lang aanhoudt en het een chronisch probleem wordt.
Hoewel stress ons voorbereidt op succes, kan het een probleem worden als we de signalen van ons eigen lichaam niet goed begrijpen. Als we deze tekens als iets negatiefs beschouwen, kunnen we bepaalde situaties niet aan zoals we zouden moeten.
Daarom moeten studenten weten hoe ze met deze stressniveaus moeten omgaan, zodat ze zich niet alleen op de negatieve kant ervan concentreren.
Welke invloed heeft stress op kinderen en tieners?
Wanneer kinderen en tieners worden getroffen door digitale stress en niet weten hoe ermee om te gaan, kunnen ze een probleem hebben in de volgende aspecten van hun leven:
- Academische prestaties: wanneer we gestrest zijn, produceert het lichaam noradrenaline en adrenaline. Dit beïnvloedt ons concentratievermogen. Daardoor wordt het moeilijk voor ons om te leren.
- Persoonlijke relaties: kinderen die buitensporig veel tijd voor schermen doorbrengen, hebben meestal geen contact met anderen. Ze besteden hun tijd namelijk aan het gebruik van technologie. Daardoor worden persoonlijke relaties minder belangrijk.
- Geheugen- en informatieherstelproblemen: dit is voornamelijk te wijten aan de productie van cortisol.
- Minder doordachte en meer emotionele besluitvorming: in stressvolle situaties is de amygdala verantwoordelijk voor de besluitvorming. Daarom zijn deze beslissingen minder verstandig en emotioneler.
Wat is de rol van stressoren wanneer kinderen en tieners last hebben van digitale stress?
Wat zijn stressoren? Het zijn externe prikkels, gebeurtenissen of omstandigheden die stress veroorzaken bij mensen. In dit geval zullen we het hebben over de belangrijkste stressoren die digitale stress veroorzaken.
Permanente verbinding
Veel kinderen en tieners brengen het grootste deel van de dag online door. Dit kan gebeuren omdat ze op sociale mediaplatforms zitten (Instagram, Facebook, TikTok, WhatsApp, etc.) of omdat ze door onze huidige situatie videobellen met hun leraren.
Trouwens, als ze hun telefoon niet gebruiken, kijken ze vaak tv of spelen ze videogames. Daarom zijn ze permanent verbonden, behalve wanneer ze slapen.
Angsten en fobieën gerelateerd aan de digitale wereld
Het overmatig gebruik van technologische hulpmiddelen kan leiden tot bepaalde angsten en fobieën. Sommige tieners zijn extreem bang om tijd door te brengen zonder hun mobiele telefoon (nomofobie ). Dit gebeurt ook omdat ze het gevoel hebben dat er in de tijd dat ze hun telefoon niet hebben, er iets belangrijks gebeurt in de digitale wereld en dat ze het missen.
Irrationele gedachten en gedachten over verwachte mislukking
Digitale stress veroorzaakt door overmatig gebruik van technologie kan ervoor zorgen dat kinderen en tieners irrationele gedachten hebben of gedachten over een verwachte mislukking. Dit betekent dat ze misschien denken dat, als ze hun mobiele telefoon niet bij zich hebben, hun persoonlijke relaties kunnen mislukken.
Daarnaast kunnen ze ook denken dat als er iets ergs gebeurt, ze niemand kunnen bellen voor hulp. Al met al zullen ze bereid zijn om zoveel mogelijk excuses te gebruiken om hun telefoon altijd bij zich te hebben.
Wat kunnen we doen aan digitale stress bij kinderen en tieners?
Gezinnen en scholen kunnen heel nuttig zijn om kinderen en tieners te helpen digitale stress te identificeren, erop vooruit te lopen en het hoofd te bieden. Als we willen dat deze hulp effectief is, moeten we ons concentreren op drie hoofdaspecten.
Maak goed gebruik van hun stress, als het niet overdreven is
Wanneer we onder druk staan, hebben we de neiging om beter te presteren. En dit is iets wat kinderen en tieners moeten weten. Laten we dus goed gebruik maken van hun stressvolle momenten om hun prestaties en effectiviteit in wat ze doen te verbeteren.
Identificeer stressoren om eraan te werken
Zodra we de redenen voor hun digitale stress hebben geïdentificeerd, moeten we eraan werken om het effect dat ze hebben op kinderen en tieners te verminderen. Om dit te doen, kunnen we enkele regels stellen met betrekking tot technologiegebruik.
Als we de tijd die ze met hun digitale apparaten doorbrengen willen verminderen, moeten we dit natuurlijk langzaam doen. Op deze manier zal het niet zo plotseling zijn en zullen ze zich niet zo slecht voelen. Het geheim is om goed gebruik te maken van technologie.
Gebruik chronische of overmatige digitale stress om sterker te worden
In veel gevallen duurt blijft stress na verloop van tijd aanwezig en wordt het chronisch. Wanneer het lichaam onder hoge stress staat, produceert het adrenaline en cortisol. Als gevolg hiervan kunnen we moeilijkheden ondervinden bij het uitvoeren van bepaalde taken of het maken van schooltoetsen. Daarom is het belangrijk om deze stress te gebruiken om onszelf te versterken en in ons voordeel te gebruiken om beter te presteren.
Over digitale stress…
Kortom, digitale stress kan de prestaties van kinderen en tieners beïnvloeden, en het kan hen ook veel problemen bezorgen. Daarom is het belangrijk om vast te stellen hoeveel stress hen beïnvloedt en er vervolgens iets aan te doen. Onthoud dat het altijd beter is om iets te doen voordat het probleem groter wordt.
Als je denkt dat je kinderen last hebben van chronische digitale stress en je weet niet wat te doen, vraag dan een professional om hulp. Zij hebben alle benodigde informatie om het probleem op te lossen.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Saltzman, A. (2020). Un lugar tranquilo: Programa de mindfulness para enseñar a niños y adolescentes a manejar el estrés y las emociones difíciles. Editorial Kairós.
- Nagel, L., Salas, F., & Trautmann, A. (2016). Creciendo en un mundo digital: tecnologías y redes sociales en niños y adolescentes. Contacto Científico, 6(6).