Onderwijs zonder beloningen of straffen
Je hebt als ouder vast wel eens stilgestaan bij de beste manier om je kind op te voeden. Zijn beloningen en straffen positief of werken ze juist averechts? Laten we eens kijken wat de Montessori-methode zegt over onderwijs zonder beloningen of straffen.
Misschien heb je jezelf deze vraag gesteld: “Als ik mijn kind straf wanneer ze iets verkeerds doen, zal ik ze dan onzekerder maken?” Maar je kunt ook denken: “Als ze de dingen goed doen en ik beloon ze, zullen ze dan het goede gedrag of de positieve actie herhalen om de beloning te ontvangen?”
Volgens Montessori kun je onderwijzen zonder beloningen of straffen. Blijf lezen, want dit artikel kan je helpen!
Sleutels tot onderwijs zonder beloningen of straffen
1. Organiseer je thuisomgeving
Bij de Montessori-methode is het erg belangrijk om je huis voor te bereiden, zodat je kind zelfstandig kan leren door middel van echte ervaringen.
Het is belangrijk om dit vast te stellen vanaf het moment dat je kind in contact komt met de omgeving om hem heen. Naarmate ze groeien, hebben ze meer gevorderde materialen nodig om letters en cijfers te leren. Dit alles is essentieel voor de ontwikkeling van hun aangeboren nieuwsgierigheid.
2. Geef ze de zelfstandigheid die ze nodig hebben
Begeleid je kind bij het leren. Geef ze de ruimte die ze nodig hebben om hun eigen autonomie te ontwikkelen, fouten te maken en ervan te leren. Ze zullen fouten moeten maken om zich effectief te kunnen ontplooien in de echte wereld, zowel in de kindertijd als op volwassen leeftijd.
3. Zonder beloningen of straffen maar met consequenties
Als je de basis hebt gelegd voor het opvoeden van je kinderen volgens de Montessori-methode, kun je beginnen te praten over beloningen en straffen.
Deze methode, gebaseerd op respectvol ouderschap, is van mening dat we onder geen enkele voorwaarde het woord ‘beloning’ of ‘straf’ moeten gebruiken. We moeten praten over de gevolgen, afhankelijk van de acties van de kinderen. Als je kind bijvoorbeeld zijn speelgoed niet wil opruimen nadat hij ermee heeft gespeeld.
- Straf: “Je hebt je speelgoed niet opgeruimd toen je het moest doen en daarom kun je geen tv kijken en moet je vroeg naar bed.”
- Beloning: “Omdat je je speelgoed opgeruimd hebt, laat ik je een tijdje televisie kijken voordat je naar bed gaat.”
- Consequentie: “Als je je speelgoed opruimt als je klaar bent met spelen, heb je wat tijd om tv te kijken. Als je al je speelgoed laat liggen en niet opraapt na het spelen, duurt het langer en heb je geen tijd meer om tv te kijken. In plaats daarvan moet je meteen naar bed gaan.”
Dit voorbeeld maakt duidelijk dat je uiteindelijk hetzelfde resultaat krijgt. Als het kind doet wat het moet doen, kan hij voor het slapengaan tv kijken. Zo niet, kan het niet meer omdat hij geen tijd meer heeft.
Het enige dat verandert is de manier waarop je het zegt. Het kind ziet het dus niet als een verplichting, maar als iets dat hij moet doen om genoeg tijd over te houden om tv te kijken of te spelen.
5 voordelen van lesgeven zonder beloningen of straffen
1. Verhoogde motivatie
Het kind besluit dingen voor zichzelf te doen en niet omdat iemand ze meerdere keren heeft opgedragen. Zo geef je de voorkeur aan zelfdiscipline, verantwoordelijkheid en zelfmotivatie.
2. Verhoogde tevredenheid
Als je kind zich realiseert dat hij routinematige dingen kan doen zonder straffen of beloningen, zullen ze zich erg trots en tevreden voelen.
3. De individuele capaciteiten van het kind worden gestimuleerd
Opleiden door middel van consequenties is nuttig om hun capaciteiten te stimuleren, omdat je hen dan de kans geeft om zo zelfstandig mogelijk te zijn.
4. Verhoogt hun gevoel van eigenwaarde
Het is aangetoond dat voorlichting via consequenties nuttig is om het zelfrespect en het zelfvertrouwen van kinderen te vergroten.
5. Versterkt de samenwerking
Kinderen voelen zich betrokken bij het uitvoeren van de taken die ze op hun leeftijd kunnen doen. Daardoor zal de communicatie, genegenheid en samenwerking in het hele gezin versterken.
Zoals je kunt zien, betekent onderwijzen volgens de Montessori-methode gelukkige en zelfverzekerde kinderen met een goede eigenwaarde, die het gevoel hebben dat ze hun ouders kunnen helpen. Opleiden zonder beloningen of straffen is mogelijk, zoals je in dit artikel zag. Weet je welk pad je nu moet volgen?