Het educatieve belang van individuele verschillen
Het onderwijskundige belang van individuele verschillen hangt samen met onderwijs gebaseerd op diversiteit. Met andere woorden, een opleiding die in staat is om positieve resultaten te bereiken voor alle studenten, ook al zijn ze allemaal uniek en leren ze op verschillende manieren.
Individuele verschillen zijn dus belangrijk omdat ze verband houden met de specifieke behoeften van studenten. Deze behoeften hebben betrekking op leertempo, cognitieve stijlen en motivatieniveaus, waarmee leraren rekening moeten houden in het onderwijs- en leerproces.
Wat zijn individuele verschillen?
Over het algemeen zijn individuele verschillen gerelateerd aan de manier van zijn van elke persoon. In een educatieve context worden ze echter over het algemeen geassocieerd met de specifieke manier van leren van elke student.
In de klas werken docenten elke dag met groepen leerlingen die verschillende kenmerken en individuele verschillen hebben met betrekking tot onder andere:
- Persoonlijkheidstypes.
- Leersnelheid.
- Talenten en handicaps (motorisch, mentaal, zintuiglijk en persoonlijkheid).
- Manieren om te onthouden.
- Sociale verschillen (sociaal achtergestelde omgevingen, of etnische of culturele minderheden).
- Manieren om aantekeningen te maken.
- Studiestrategieën en procedures.
- Voorkeuren voor sommige onderwerpen boven andere.
- Meer of minder vaardigheden of faciliteiten in een onderwerp of kennisgebied.
- Tot slot, leerinteresse- en motivatieniveaus.
Educatief belang van respect voor diversiteit
Bewust zijn van individuele verschillen heeft een belangrijke educatieve component. Ten eerste omdat je, als je rekening houdt met individuele verschillen, onderwijs geeft met respect voor diversiteit. En ten tweede omdat je zo rekening houdt met de behoeften en het potentieel van elke student.
Met andere woorden, het is belangrijk om kinderen te leren dat we allemaal anders en uniek zijn. En juist die uniciteit stelt iedereen in staat om op zijn eigen manier te leren en kennis op te doen.
Door in een klaslokaal te werken met de veronderstelling dat we allemaal verschillend zijn, kunnen studenten bovendien leren van hoe hun klasgenoten leren.
“We zijn niet allemaal hetzelfde; we hebben niet allemaal dezelfde soort geest. Met andere woorden, we zijn niet allemaal verschillende punten op een enkele klokkromme. Onderwijs werkt het meest effectief als er met deze verschillen rekening wordt gehouden in plaats van te worden ontkend of genegeerd.”
-Howard Gardner-
De rol van opvoeders met betrekking tot individuele verschillen: instructie op maat
De rol van docenten is van fundamenteel belang bij het overwegen van de verschillen tussen studenten en het werken met hen. Het is noodzakelijk dat leraren hun educatieve activiteiten en ervaringen plannen, rekening houdend met het educatieve belang van individuele verschillen.
Met andere woorden, docenten moeten strategieën en onderwijsmethoden ontwikkelen die passen bij de specifieke kenmerken van hun leerlingen.
Het aan de orde stellen van individuele verschillen houdt dus in dat onderwijs en lesgeven wordt geïndividualiseerd. Het bestaat uit het voldoen aan de specifieke behoeften van studenten en hun persoonlijke en contextuele omstandigheden (o.a. familie, cultureel of economisch).
Evenzo bestaat deze manier van lesgeven uit het aanpakken van de problemen van studenten, zodat ze het bereiken van de leerdoelen niet belemmeren.
Daarom omvat het individualiseren van onderwijs het maken van onderwijsvoorstellen die voldoen aan de behoeften en motivaties van studenten. Het omvat een educatief perspectief gebaseerd op co-educatie en diversiteit, zodat leraren op een meer inclusieve manier lesgeven.
Dat gezegd hebbende, is het ook noodzakelijk om ervoor te zorgen dat de educatieve projecten en leerplannen leraren ondersteunen en hen oriënteren en begeleiden bij deze zeer complext taak.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Martínez, N. (2015). Las diferencias individuales y el aprendizaje. Recuperado de http://www.redicces.org.sv/jspui/bitstream/10972/2057/1/4.%20Las%20diferencias%20individuales%20y%20el%20aprendizaje.pdf
- Hontangas, N. A., y de la Puente, J. L. B. (2010). Atención a la diversidad y desarrollo de procesos educativos inclusivos. Prisma social, (4), pp. 1-37. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/3537/353744577013.pdf
- López-López, E., Tourón, J., y González-Galán, M. D. L. A. (1991). Hacia una pedagogía de las diferencias individuales: reflexiones en torno al concepto de Pedagogía Diferencial. Recuperado de https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/18769/1/HACIA%20UNA%20PEDAGOGIA%20DE%20LAS%20DIFERENCIAS.pdf