Wat zijn 5 emotionele staten die leren bevorderen?

Emotionele staten zijn erg belangrijk voor ons. Daarnaast zijn er bepaalde emotionele staten die het leren bij kinderen bevorderen.
Wat zijn 5 emotionele staten die leren bevorderen?

Laatste update: 09 juli, 2021

Bij kinderen spelen emoties een belangrijke rol in het leerproces. Als we ze daarom leren hun emoties te beheersen, helpen we ze om hun schoolprestaties te verbeteren. Daarom zullen we het hebben over vijf emotionele staten die leren bevorderen.

Bij bepaalde gelegenheden, afhankelijk van je eigen emotionele staat, was je waarschijnlijk meer of minder bereid om aan je nog onafgemaakte taken te werken. Dit is precies wat er met kinderen gebeurt.

Dus, zijn emotionele staten echt belangrijk met betrekking tot het leerproces? Ja, dat zijn ze. En als je doorgaat met het lezen van dit artikel, weet je welke je bij je kinderen moet aanmoedigen.

Waarom bevorderen emotionele staten leren?

Ook al vinden sommige kinderen het misschien makkelijker dan andere, elk kind heeft het vermogen om te leren. In feite is dit verschil te wijten aan twee hoofdredenen:

  • Hun emotionele toestand wanneer ze iets leren.
  • Hun behoefte om te leren.

Maar wat betekent dit? Dit betekent dat kinderen de behoefte moeten voelen om te leren. En om dit te bevorderen, moeten ouders hen aanmoedigen door deze positieve emotionele staten te stimuleren.

Emotionele staten die leren bevorderen

Positieve emotionele toestand.

Geluk

Zowel kinderen als volwassenen verwerven meer informatie als ze positieve gedachten voor ogen hebben. En deze gedachten zijn mogelijk wanneer een persoon gelukkig en opgewekt is.

Geluk maakt kinderen attenter en ontvankelijker voor alles wat er om hen heen gebeurt. Daarom zullen ze meer bereid zijn om nieuwe dingen te leren. Daartegenover doen angst en verdriet hen verstijven en leiden hen tot mentale blokkades, die het leerproces moeilijker maken.

Emotionele staten die leren bevorderen: tevredenheid van teamwerk

Wanneer kinderen in teams met andere kinderen werken, voelen ze zich gelukkig, wat hun zelfrespect en leervermogen verbetert.

Nieuwsgierigheid

Ouders moeten de nieuwsgierigheid van hun kinderen altijd bevorderen. Hoe kunnen ze het doen? Ze kunnen leercontexten creëren met nieuwsgierigheid als sleutelelement.

Dit komt omdat nieuwsgierigheid een drijvende kracht is om te leren. Als kinderen niet geïnteresseerd zijn om iets te leren, zullen ze er ook niets van leren. Daarom moeten ouders hen motiveren om bereid te zijn om te leren.

Verrassing

Als je ooit door iets bent verrast, herinner je je die ervaring waarschijnlijk nog. Bovendien herinner je je het misschien zelfs levendiger dan andere soorten ervaringen.

Onverwachte en verrassende dingen stimuleren en motiveren kinderen tijdens het leerproces. Ze verrassen is een manier om ze alert te houden. Zo blijft alle informatie die ze ontvangen beter in hun geheugen hangen.

Emotionele staten die leren bevorderen: veiligheid

Wanneer kinderen uit een veilige context komen, zijn ze beter in staat om hun eigen vaardigheden en hulpbronnen te ontwikkelen. Op deze manier worden ze ontvankelijker. Aan de andere kant, als kinderen zich niet veilig voelen of ergens bang voor zijn, zullen ze zich niet zo vrij uiten, en zullen ze niet zo ontvankelijk zijn voor nieuwe informatie.

Emotionele staten die het leren niet bevorderen

Net zoals er emotionele staten zijn die kinderen helpen het leerproces te verbeteren, zijn er andere die precies het tegenovergestelde doen. De volgende emotionele staten maken het leerproces voor kinderen moeilijker:

Verveling

Een verveeld kind is niet geïnteresseerd in het leren van nieuwe dingen, en ze letten niet op wat we zeggen. Daarom zal dit gevoel hen niet helpen tijdens het leerproces.

Frustratie

Frustratie is echt slecht voor het leren. Wanneer kinderen gefrustreerd raken omdat ze iets moeilijk vinden, zullen ze zich uiteindelijk gaan vervelen en stoppen. In dit geval moet je proberen ze te begrijpen en te steunen, want als je dat niet doet, zullen ze niet eens meer zin hebben om het nog een keer te proberen.

Angst

Zoals we eerder hebben vermeld, verstijft angst kinderen, waardoor ze minder ontvankelijk zijn voor nieuwe informatie.

Gebrek aan interesse

Als kinderen geen interesse hebben, vinden ze het heel moeilijk om nieuwe dingen te leren. Daarom moeten ze nieuwsgierig en gemotiveerd zijn.

Tot slot hebben we het al gehad over emotionele staten die leren bevorderen. Nu, als ouder, moet je deze emoties in hen bevorderen. Zo help je ze tijdens het leerproces.

Leer ze positief te denken, hun angsten te bestrijden en hun creativiteit te stimuleren. Hierdoor verbeteren ze hun leervaardigheden en presteren ze beter op school. Wellicht ook interessant voor jou

Emoties in de klas: wat je moet weten
Je bent mama
Lees het op Je bent mama
Emoties in de klas: wat je moet weten

Veel mensen hebben gesproken over de noodzaak om met emoties in de klas om te gaan. Het doel is dat studenten sterke emotionele intelligentie ontwi...