Gymnastiek voor baby's: 4 stimulerende oefeningen
Beweging is de hoofdas van het menselijk wezen en moet in alle stadia van ons leven aanwezig zijn. Daarom is gymnastiek voor baby’s zo belangrijk, zowel voor de kinderen als voor hun ouders.
Gelukkig hebben de meeste kleintjes een aangeboren behoefte om voortdurend te bewegen en te ontdekken. Als moeder moet je je echter bewust blijven van hun lichamelijke en psychische ontwikkeling.
Met dat in gedachten raden we je aan gymnastiek voor baby’s in te voeren tijdens de eerste maanden en die overgang zelfs te begeleiden tijdens de kindertijd tot in de puberteit. Dit is een goede manier om een zittende levensstijl bij je kinderen te voorkomen.
Wat is gymnastiek voor baby’s?
Je ziet babygymnastiek waarschijnlijk als iets dat heel uitgebreid of ingewikkeld is, maar laat je niet meeslepen door de naam alleen. In principe bestaat deze vorm van gymnastiek uit het begunstigen van de beweging van kinderen om hun ontwikkeling te bevorderen.
Tijdens de vroege kinderjaren zijn kinderen gericht op verkenning, op zichzelf en de wereld om hen heen leren kennen. Gymnastiek voor baby’s bestaat dus uit een reeks oefeningen die erop gericht zijn hun behoefte aan verkennen te bevorderen.
Zoals elke activiteit voor kleintjes moet gymnastiek voor baby’s onder toezicht (Spaanse link) van de ouders staan. De ouders moeten zich echter beperken tot het zijn van de begeleiders bij deze stimuleringsoefeningen en proberen de spontane initiatieven van de baby’s niet te conditioneren.
Voordelen van gymnastiek voor baby’s
De stimuleringsoefeningen die gymnastiek voor baby’s biedt, zijn een enorme stimulans voor hun psychofysieke ontwikkeling. Ook bevorderen ze de rijping van hun verschillende capaciteiten: spierversterking, coördinatie en motoriek.
Tegelijk bereiden deze activiteiten het lichaam voor op toekomstige bewegingen, zoals kruipen, lopen en rennen.
Terwijl de baby verkent, verwerft hij ook grote cognitieve voordelen. De bewegingen gaan gepaard met betekenisvol en emotioneel leren, dat bij elke sessie geleidelijk aan naar voren komt.
Stimuleringsoefeningen voor baby’s
Het doel van gymnastiek voor baby’s is ze aan te moedigen om te groeien, maar wel in hun eigen tempo. Daarom raden we je aan je kleintje met bepaalde bewegingen te begeleiden zonder ze te forceren.
1. Stimulatie van de bovenste extremiteit
Begin met beide handjes van de baby vast te houden. Als ze die vastgrijpen des te beter. Voer dan herhaaldelijk verschillende bewegingen uit: openen en sluiten, op en neer.
Zorg ervoor dat deze bewegingen harmonieus en delicaat zijn, om eventuele verwondingen te voorkomen. Vergeet niet dat ze geen ongemak voor de baby mogen veroorzaken, dus stop als je merkt dat hij ze weigert uit te voeren.
2. Stimulatie van de onderste ledematen
Oefeningen om de benen te stimuleren zijn vergelijkbaar met die voor de armen. In dit geval moet je beide enkels vastpakken en adductiebewegingen uitvoeren. Dat wil zeggen, beide benen tegelijk openen en sluiten.
Het is ook aan te raden elk been ter hoogte van het kniegewricht te buigen. Breng het been van de baby langzaam in de richting van de buik of iets hoger. Doe dan hetzelfde met het andere been.
Bij gymnastiek voor baby’s valt stimulatie door strelingen op, dus ga met je handen over de verschillende delen van hun lichaam om beweging te stimuleren. Merk je dat de kleine van streek is, stop dan onmiddellijk met dit te doen.
3. Stimulatie van de rug door gymnastiek voor baby’s
Deze stimulatie-oefening is wat uitgebreider, dus wees voorzichtig.
Als je baby op zijn buik ligt, moet je hem bij beide benen vastpakken en hem op een gecontroleerde manier optillen. Het lichaam moet ondersteund blijven, want het doel is de spieren van de rug en de onderrug te stimuleren.
Deze stimulans mag maar een paar seconden duren. Als je je niet in staat voelt deze oefening te doen, kun je je partner om hulp vragen of je kinderarts raadplegen.
4. Vrije exploratie
Hoewel het niet specifiek een stimuleringsoefening is, bevordert het wel de psychofysische ontwikkeling van baby’s. Dit pedagogische model met de naam ‘vrije beweging’ (Engelse link). werd door Emmi Pikler gecreëerd en is gericht op vrije exploratie.
Het belangrijkste doel van dit model is de timing en het initiatief van de kleintjes te respecteren bij hun taak de wereld te ontdekken. Hun ouders moeten hun gids blijven en alleen ingrijpen als dat nodig en verantwoord is.
Idealiter zou elk kind zich door nieuwsgierigheid moeten laten meeslepen om geleidelijk te ontdekken en te leren.
We raden je aan de omgeving waarin het kind zich gaat bewegen voor te bereiden. Zorg ervoor dat er geen gevaarlijke of giftige elementen binnen hun bereik zijn.
Gymnastiek voor baby’s, let op
Voordat je een stimuleringsoefening uitvoert, moet je rekening houden met een reeks aspecten. Als moeder is het gemakkelijker je baby te begrijpen, en je weet waarschijnlijk wat hij op elk moment of naar gelang zijn stemming nodig heeft.
Doe op grond hiervan dus geen babygymnastiek op de momenten na het eten. Zet je kind ook niet onder druk als het hongerig of slaperig is. In beide gevallen zal hun concentratie erg verslappen en de ervaring onaangenaam zijn.
Probeer ze bovendien comfortabele kleren aan te trekken en zorg ervoor dat ze telkens een schone luier hebben als ze dit soort oefeningen gaan doen.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Sánchez-Pérez, C., Rivera-González, R., Correa-Ramírez, A., Figueroa, M., Sierra-Cedillo, A., & Izazola, S. C. (2015). The development of the child up to 12 months. Orientations to the pediatrician for its surveillance with the family. In Acta Pediatrica de Mexico. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-23912015000600480
- Sagastui, J., Herrán, E., & Anguera, M. T. (2020). A Systematic Observation of Early Childhood Educators Accompanying Young Children’s Free Play at Emmi Pikler Nursery School: Instrumental Behaviors and Their Relational Value. Frontiers in Psychology. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01731