4 risico's van overeducatie van kinderen

Vele malen denken ouders dat onze kinderen in alles helpen hen ten goede zal komen. Maar we vergeten dat kinderen ook moeten falen om te leren.
4 risico's van overeducatie van kinderen
Mara Amor López

Beoordeeld en goedgekeurd door de psycholoog Mara Amor López.

Geschreven door Mara Amor López

Laatste update: 04 juni, 2023

Wij ouders willen onze kinderen allemaal het beste geven, maar we realiseren ons niet altijd dat overeducatie van onze kinderen risico’s met zich meebrengt Soms stemmen we in met dingen die niet belangrijk zijn om een driftbui te voorkomen of gewoon om de rust in huis niet te verstoren.

Overbescherming belemmert de ontwikkeling van autonomie, omdat we onze kleintjes daardoor niet de hoofdrolspelers van hun leven laten zijn. En daardoor worden ze afhankelijk en hebben ze niet genoeg ervaring met frustratie, die van tijd tot tijd nodig is.

In dit artikel gaan we enkele van de risico’s van overeducatie en overbescherming van kinderen bekijken. Mis het niet!

Overeducatie van kinderen heeft zijn risico’s

Als we opvoeden door overbescherming, anticiperen we op elke behoefte die ons kind kan hebben en bevredigen we die nog voor hij er om vraagt. Daarom bieden we buitensporige aandacht, waar ons niveau van vraag ontoereikend is.

Deze manier van overeducatie verwart bescherming (nodig in opvoeding) met hyperbescherming, die schadelijk, onevenredig en remmend is.

Als we overbeschermen, voeden we alleen kwetsbare, afhankelijke kinderen op, die niet in staat zijn hun eigen angsten onder ogen te zien. Kortom, we verhinderen dat ze hun vermogen ontwikkelen om te kiezen en fouten te maken, wat basisaspecten van leren zijn.

Vaak vinden we achter dit soort opvoeding (Engelse link) de gefrustreerde verlangens en onvervulde dromen van ouders met betrekking tot hun eigen leven. Deze ouders zijn bereid alles te doen om hun kinderen te laten verkrijgen of bereiken wat ze zelf niet konden verkrijgen of bereiken. Maar het voornaamste opvoedingsdoel dat ouders moeten stellen is hun kleintjes te helpen de moeilijkheden of valkuilen aan te kunnen die het leven op hun pad brengt.

Een meisje is boos omdat ze niet krijgt wat ze wil
We moeten kinderen laten weten dat het leven ons soms hindernissen toewerpt die we moeten leren overwinnen. En niet alles loopt altijd zoals we willen.

Wat zijn de risico’s van overeducatie van kinderen?

Hieronder gaan we een paar risico’s van overeducatie van kinderen nader bekijken.

1. Terugkerende frustraties als ze ergens niet in uitblinken

Kinderen die overbeschermd zijn weten niet hoe ze moeten winnen of verliezen en vermijden zelfs het nemen van verantwoordelijkheden.

Deze kinderen voelen zich, als ze niet krijgen wat ze willen, boos, prikkelbaar, en erg ongeduldig. Ook hebben ze de neiging anderen de schuld te geven van hun mislukkingen, zonder de verantwoordelijkheid voor hun deel op zich te nemen.

2. Meer afhankelijkheid dan autonomie

Als wij ouders alles voor onze kinderen doen, elk probleem of mislukking voorkomen en alle moeilijkheden oplossen die ze tegenkomen, maken we ze afhankelijk en ontnemen we ze de mogelijkheid om zelf dingen te doen.

Dit heeft zowel op korte als op lange termijn gevolgen, want als ze volwassen zijn zullen ze niet weten hoe ze voor zichzelf moeten zorgen en op de een of andere manier de afhankelijkheid in stand houden.

3. Een gebrek aan notie over de waarde van dingen en de moeite die het kost ze te krijgen

Als we onze kinderen alles geven waar ze om vragen, welke moeite zullen ze dan moeten doen om het te krijgen?

Dit is, hoewel het misschien niet zo lijkt, heel belangrijk, want het zal de basis zijn van het leerproces zodat ze in hun volwassenheid hard werken om te krijgen wat ze willen. Als ze die inspanning niet op prijs stellen, zullen ze ongelukkige mensen zijn met hun leven.

4. Ongeduld en angst door overeducatie

Een kind dat alles krijgt wat het wil door alleen maar zijn mond open te doen, zal nooit leren wachten. En zodra ze niet meteen krijgen wat ze willen, zullen ze boos worden en een typische driftbui krijgen. Op de lange duur zullen ze een ongeduldig kind zijn en een toekomstige volwassene die zich net zo gedraagt.

Als we kleintjes leren dat ze alles kunnen krijgen als ze erom vragen, zullen ze angst ontwikkelen als ze het niet krijgen. Daarom is het van essentieel belang ze te leren geduldig te zijn en ze niet steeds te geven wat ze willen.

Overeducatie zorgt voor boosheid bij kinderen
We moeten onze kinderen laten groeien, falen en fouten laten maken, want dat is waar het bij leren om gaat. Als we alles voor ze doen, wat zullen ze dan leren?

Wat betreft de risico’s van overeducatie van kinderen

Overeducatie van kinderen is niet de beste manier om ze op te voeden. Wat ze echt nodig hebben zijn ouders die hen rustig begeleiden en die geen perfecte of briljante kinderen verwachten, maar gelukkige. Natuurlijk moeten we ze altijd begeleiden met woorden die hen aanmoedigen moedig te zijn en voor hun dromen te vechten.

Van jongs af aan de waarde van inspanning bijbrengen is van cruciaal belang om hen als volwassenen voor hun doelen te laten vechten.

Het meest waardevol is opvoeden vanuit liefde, empathie, begrip, vertrouwen, gezond verstand, en altijd proberen een evenwicht te vinden tussen emotie en rede.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Naranjo Tamayo, E. V., & Tiahuaro Paucar, I. R. (2019). La sobreprotección infantil y su incidencia en el desarrollo emocional de niños de 3 a 4 años de edad (Bachelor’s thesis).
  • Cando Yaguar, M. E., & Campaña Toapanta, L. D. R. (2017). La sobreprotección infantil (Bachelor’s thesis, Latacunga: Universidad Técnica de Cotopaxi; Facultad de Ciencias Humanas y Educación; Licenciatura en Educación Básica).
  • Aguayo Nazareno, G. M., & Yánez Jara, M. G. (2015). Consecuencias de la sobreprotección infantil en la inseguridad de niños y niñas de 4 a 5 años de nivel 2 y 1ro. de educación básica (Bachelor’s thesis, Universidad de Guayaquil. Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación).
  • Rodríguez Ascate, J. (2019). Consecuencias de la sobreprotección en los niños de preescolar.

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.