De eerste dag van het schooljaar

Terug naar school gaan is niet zomaar weer een dag van het jaar. Het is het begin van een nieuwe fase voor schoolkinderen en hun gezinnen.
De eerste dag van het schooljaar

Laatste update: 08 augustus, 2022

Schoolspullen, gymspullen, boeken en rugzakken maken deel uit van wat je ziet als je de winkels binnenloopt als de eerste dag van het schooljaar nadert.

Voor sommigen betekent het het begin van een grote etappe en voor anderen het hoogtepunt van een cyclus als leerling. Maar in beide gevallen is het een dag die een belangrijk stempel op hun leven drukt.

Wat stelt het begin van het schooljaar voor?

De eerste dag van het schooljaar is niet zomaar een dag van het jaar, maar het is de dag waarop er een enorme verschuiving optreedt in de routines van kinderen en hun families. Bovendien is het een dag waarop veel routines vernieuwd worden.

De wekker moet heel vroeg afgaan en het is essentieel dat je van tevoren plannen maakt voor deze mogelijke verandering in de roosters.

Als er meerdere kinderen thuis zijn, kan de situatie nog gecompliceerder worden en vereist dit meer organisatie. Als er pre-tieners of pubers zijn die door hun circadiane ritme (Spaanse link) zich iets later naar de lessen moeten haasten, kan de eerste dag van het schooljaar uitdagender zijn, maar net zo spannend.

Het loont de moeite om te proberen van deze dag een bijzondere dag te maken!

De eerste dag van het schooljaar

Waarschijnlijk herinnert ieder van ons zich de opwinding rond de eerste dag van het schooljaar nog wel. En daarom is het belangrijk dat we onze kinderen helpen aangename en positieve herinneringen aan dit moment te koesteren.

Elk gezin is anders en zo ook hun routines. Daarom is het moeilijk om een universeel recept voor alle huishoudens aan te bieden. Een nuttige tip is echter om te proberen harmonie te vinden rond het begin van het schooljaar.

Een rustige en vlotte eerste schooldag hebben kan de ontwikkeling van het schooljaar voor goed conditioneren, terwijl chaos en desorganisatie zeker tegenslagen zullen veroorzaken.

Professor Nidia Karina Cicero (Spaanse link), van de Rechtenfaculteit van de Universiteit van Buenos Aires (Argentinië), belicht een belangrijk punt:

“Kennis tussen leraren en leerlingen is essentieel in het onderwijsproces. Hoewel de eerste lesdag het juiste moment blijkt te zijn om ermee te beginnen, kan deze kans verloren gaan als hij benaderd wordt als een extra lesdag, die zich alleen van de rest van de lessen zal onderscheiden door de formele presentaties van leraren en leerlingen”.

Gezin, de nieuwe verantwoordelijkheden en samenzijnstijden

Als kinderen opgroeien, is het belangrijk ze te helpen zelfstandigheid te verwerven. Het huis is een goede plaats om deze vaardigheden in te zetten. Tieners kunnen bijvoorbeeld ontbijt maken voor zichzelf en de rest van het gezin.

Vaak horen we over het belang van het delen van de gezinstafel. Maar in veel huizen is dat om verschillende redenen niet mogelijk. In het algemeen is het ontbijt het moment waarop alle leden elkaar aan tafel ontmoeten en daarom kan het een ontmoetingsruimte worden.

De manier waarop volwassenen waarde hechten aan gezinstijd en het belang dat we aan het ontbijt hechten zijn bepalende factoren voor onze kinderen om aan deze activiteit deel te nemen. De moeilijkheid om deze gewoonte in de routine op te nemen mag geen frustratie veroorzaken, maar moet ons eerder motiveren om te werken aan die doelen die we als groep willen bereiken.

Een gezin geniet samen van het ontbijt

De eerste dag van het schooljaar is een mijlpaal voor het gezin

We moeten bedenken dat de eerste dag van het schooljaar een heel belangrijk moment is voor kinderen en ouders. Het is namelijk het begin van een nieuwe fase in ieders leven.

Maar het is belangrijk dat we werken aan die overdreven verwachtingen rond deze dag, zoals de excessen die voorkomen bij bepaalde vieringen van adolescenten. Bijvoorbeeld de vieringen van de laatste eerste schooldag, de grappen van de ouderejaars, enz. In dit soort situaties is het goed erop te anticiperen en een persoonlijk gesprek met onze kinderen te voeren.

Totslot verschillen de emoties die door het begin van de lessen worden losgemaakt van kind tot kind. Het is van cruciaal belang de bijzonderheden van elk te respecteren en daarnaar te handelen, zonder te proberen een gevoel op te dringen dat niet echt is.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.



Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.