Als je kind een trage leerling is, wees dan geduldig en doe rustig aan
Hoewel veel moeders en onderwijsprofessionals het nog steeds niet volledig begrijpen, leert en rijpt elk kind in zijn eigen tempo (Engelse link). Daarom, als je kind een trage leerling is, wees dan niet gealarmeerd. Het is volkomen normaal en wijst niet noodzakelijk op enige vorm van cognitieve stoornis.
Logischerwijs zullen sommige kinderen bepaalde vaardigheden en kennis sneller ontwikkelen dan andere. Hier is het dus niet nodig om een race te winnen en kinderen te dwingen zo snel mogelijk doelen te bereiken. Het maakt niet uit hoe langzaam het kind leert.
Wat echt belangrijk is in dit proces is dat je niet ophoudt kinderen te steunen zodat ze kunnen blijven leren. Is je kind trager dan anderen? Doe dan gewoon wat rustiger aan en loop geduldig naast hem in een langzamer tempo.
Als je kind een trage leerling is, neem dan korte maar stevige stappen
Als je kleintje een trage leerling is, blijf dan kalm en heb geduld. Kom in geen geval gefrustreerd, overstuur of boos over. Je kind heeft al genoeg gewicht op zijn schouders door het leertempo dat hij heeft. Het laatste wat ze nodig hebben is de last of druk van pogingen om het jou naar de zin te maken en zich minderwaardig of gediscrimineerd te voelen.
Hier is het belangrijk om voorzichtig te zijn met de woorden die je gebruikt om ze te motiveren en te helpen. Het gaat er niet om de verwerving van kennis te forceren of te versnellen met meer materiaal en meer eisen. In veel gevallen kost het gewoon tijd.
Verminder daarom, als je met een trage leerling te maken hebt, de snelheid en intensiteit van het lesgeven. Begin tijdens deze weg met langzame maar gestage stappen. Hoe dan ook, het belangrijkste is dat je dit ingewikkelde pad samen bewandelt, hand in hand.
Houdingen die je moet vermijden als je kind een trage leerling is
Een van de gouden regels als je je in een situatie bevindt waarin het leren en de ontwikkeling van een kind iets meer vertraagd zijn dan wat als normaal beschouwd wordt, is niet te schreeuwen, te straffen of te slaan omdat het moeilijkheden vertoont.
Ook is het maken van absurde en kwetsende vergelijkingen ten strengste verboden. Respecteer altijd het eigen ritme van de kleine en bevorder geen competitie die niets helpt en hem het gevoel geeft dat hij minder is dan de anderen.
Het is echter belangrijk te verduidelijken dat in deze gevallen het geheim helemaal niet bestaat in het eenvoudigweg ontkennen van deze kleine hindernis. Veeleer moet je het samen met je kleintje overwinnen door de hoogste doses doorzettingsvermogen, geduld, toewijding en veel liefde toe te passen.
Hoe te handelen als je kind langzaam leert
Eerst en vooral moet je leren om je kind te helpen. Dit betekent geenszins dat je dingen voor hem of haar moet doen. Doe je dat wel, dan geef je ze de boodschap dat het mama of papa zijn die weten hoe ze dingen moeten doen en dat je kind niet in staat is dingen te bereiken zonder tussenkomst van de volwassene.
Hier is het ook heel belangrijk voorzichtig te zijn met de zinnen die je gebruikt om deze opdracht te bereiken. Zo voorkom je dat je kind zich minderwaardig, onbekwaam of zelfs vernederd voelt. De sleutel is je kind te motiveren en te stimuleren, maar zonder het te kwetsen of zijn gevoel van eigenwaarde te schaden.
Het is vooral belangrijk de gestelde doelen en de voorgestelde methoden te herzien. Die moeten namelijk aangepast worden aan de leeftijd van het kind. Bedenk ook dat het lesgeven voortdurend moet gebeuren en dat je elke vorm van afleiding gedurende dit cruciale moment moet vermijden.
Het is ook pertinent om aandacht te besteden aan het aanleren van basisvaardigheden die fundamenteel zijn voor hun volwassen leven, zoals lezen, schrijven, en elementaire rekenkundige bewerkingen. Maar zorg er altijd voor dat de inhoud geschikt is voor de leeftijd van het kind.
Vergeet tot slot ook niet om allerlei vormen van leervorderingen te versterken. Hoe minimaal dit ook mag zijn, je moet hun belangstelling voor studie positief versterken. Bedenk dat in het onderwijs aan kinderen met deze kleine moeilijkheden, elke kleine prestatie een grote vooruitgang betekent.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Bedoya, G., & Correa, H. (2007). Ritmos de aprendizaje. Colegio Oficial José Antonio Galán. http://colegios.pereiraeduca.gov.co/instituciones/joseantoniogalan/proyecto_ritmos_07.pdf
- Feliu Capilla, A. (2018). Atención a los diferentes ritmos de aprendizaje. http://repositori.uji.es/xmlui/handle/10234/180134