15 Gewoonten die kinderen gelukkig maken

Het hebben van gewoonten die kinderen blij maken helpt de ontwikkeling van sociaal-emotionele vaardigheden op een spontane manier. Leer meer in het artikel van vandaag.
15 Gewoonten die kinderen gelukkig maken

Laatste update: 28 juli, 2022

Het geluk van de kindertijd is de kop warme chocolademelk na een middagje sleeën. Het is het buiten opzetten van een tent om met neefjes en vriendjes te slapen terwijl je verhalen vertelt bij zaklamp. Maar het is ook de autotocht naar het platteland met grootouders of het huisdier dat we van de straat redden en waarvan we de naam met de hele familie uitkozen. Het is onze blote voeten nat maken in de rivier. Deze voorbeelden zijn enkele ideeën die het plezier weerspiegelen van het dagelijkse leven tijdens de kindertijd, en het geluk van die momenten die we deelden met mama, papa en broers en zussen. Daarom vertellen we je vandaag over enkele gewoonten die kinderen gelukkig maken en die je nu meteen kunt toepassen. Lees verder!

Leer over de gewoonten die kinderen gelukkig maken

Gewoonten die kinderen gelukkig maken
De momenten die je met ouders deelt laten een onuitwisbaar stempel achter in het geheugen van kinderen. Vooral als er goede energie in overvloed is in de omgeving.

Enkele van de gewoonten die kinderen gelukkig maken zijn de volgende. Let op!

1. Sporten of een of andere activiteit doen waarbij beweging een rol speelt

Niet alle kinderen houden van sport, maar ze kunnen wel graag meedoen aan hardlopen, balspelletjes, dansen, of touwtje springen. Zo kunnen ze energie kwijt, maar leren ze ook hoe hun lichaam werkt en ontwikkelen ze evenwicht, coördinatie en visueel-ruimtelijke vaardigheden.

2. Knutselen, tekenen en schilderen

Vrij creëren is iets wat kleintjes opwindt. Het stelt ze namelijk in staat te experimenteren, te mixen en matchen en hun fantasie de vrije loop te laten. Ze raken nog meer opgewonden als ze in alle vrijheid rommelig kunnen zijn. Daarom raden we je aan een ruimte in huis te vinden waar dit mogelijk is.

3. Samen verhaaltjes lezen

Behalve het enorme voordeel dat hun verbeelding wordt gestimuleerd, kan het lezen van verhalen ook dienen als hulpmiddel voor emotioneel leren, want ze denken aan zichzelf alsof ze het personage zijn.

4. Spelen met hun ouders of verzorgers

Kwaliteitstijd delen door te doen waar ze het meest van genieten is voor onze kinderen van groot belang. Op deze manier delen we hun wereld, hun favoriete spelletjes, leren we ze diepgaand kennen (hoe ze zich voelen en geloven), en helpen we ze groeien. Hoewel veel ouders tegenwoordig voor de grote uitdaging staan van het ‘splitsen’ tussen werk en gezinsleven, is de mogelijkheid om thuis met de kinderen te spelen, al is het maar even overdag, gunstig voor de gehechtheid en hun sociaal-emotionele ontwikkeling (Engelse link).

5. Op uitstapjes gaan zonder ouders

Wandelingen met tantes en ooms, grootouders, of neven en nichten bijvoorbeeld stellen kinderen in staat te genieten van tijd weg van hun ouders en een band te scheppen met hun uitgebreide familie.

6. Gewoonten die kinderen gelukkig maken: vaste plannen voor de week vastleggen

Kinderen raken opgewonden als we een plan afspreken om iets op een bepaalde dag te doen. Bijvoorbeeld ‘dansvrijdag’ of ‘zaterdag pyjama-avond’.

7. Filmmiddagen en snoepmiddagen delen

Op de bank kruipen, een film kiezen, en je klaarmaken met een deken en wat snoep om rond te hangen en te genieten van andere verhalen is een geweldig plan.

8. Een huisdier hebben

Je huisdier verzorgen, ermee gaan wandelen, en bepaalde verantwoordelijkheden rond de verzorging ervan hebben helpt kinderen een toegewezen rol te krijgen. Herinneringen met huisdieren zijn altijd geweldig.

9. Genieten van activiteiten onder de zon in de buitenlucht

De natuur biedt ons harmonie, helpt ons te kalmeren, ons los te maken van beeldschermen, en contact te maken met andere ervaringen. Het verbetert zelfs onze afweer, verlicht angst, en vernieuwt onze energie.

10. Gewoonten die kinderen gelukkig maken: moppen vertellen en een gevoel voor humor ontwikkelen

Samen lachen, mimiek en grappige gebaren helpen ons om endorfine vrij te maken. Dat zijn de ‘gelukshormonen’.

11. Luisteren naar verhalen uit onze kindertijd

Met onze kinderen die dingen delen die we deden toen we kinderen waren, ze de spelletjes laten zien die we speelden, of de kleren die we vroeger droegen helpt ons om via empathie met hen in contact te komen.

12. Spelen met water en bellen

Dit heeft verder geen uitleg nodig. Maak plezier en wordt lekker nat met zijn allen.

13. Hindernisbanen

Met parcoursen die we uitzetten met stoelen, ballen, kegels, die een grote uitdaging vormen.

14. Verstoppertje spelen

Niks is leuker voor een kind om verstoppertje te spelen met papa en mama.

15. Deelnemen aan een solidariteitsactiviteit

Anderen helpen en zich inzetten voor het welzijn van anderen geeft kinderen ook de neiging zich goed te voelen, terwijl het tegelijk hun sociaal geweten versterkt.

Een gelukkig kind is aan het wandelen met papa en mama

Het belang van gewoonten die kinderen gelukkig maken

Buiten het feit dat de bovengenoemde gewoonten een bron van welzijn voor kinderen zijn, bieden ze ook belangrijke voordelen op psychologisch, emotioneel en sociaal niveau (Spaanse link). Ze stellen hen in staat zichzelf te leren kennen, hun vaardigheden te testen, sociale vaardigheden te verwerven, frustraties te ervaren, en te genieten van positieve emoties als het goed gaat. Met andere woorden, het gaat niet om louter spelletjes en veel minder om tijdverspilling. Integendeel, het gaat erom een bron van vitaliteit voort te brengen.

Niet alle kinderjaren zijn hetzelfde

Het is van cruciaal belang te verduidelijken dat, buiten de gegeven voorbeelden, kinderjaren in elk deel van de planeet anders zijn. Niet alle kinderen leven op dezelfde manier en de dagelijkse dynamiek verandert naar gelang van de context.

In die zin is het, bij het zoeken naar de gewoonten die kinderen gelukkig maken, altijd belangrijk rekening te houden met de realiteit en de onmiddellijke omgeving van elk kind. Alleen door de uniciteit van elke ervaring te erkennen kunnen we waarde aan hun leven toevoegen.

Tot slot is het ook aangewezen hen bij de activiteiten te betrekken, zodat je de ideeën opbouwt en ze hun verlangens en interesses kunnen uiten, terwijl je hun autonomie aanmoedigt.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Lara Ortega, Fernando, & Heras Sevilla, Davinia , & Cepa Serrano, Amaya (2016). DESARROLLO EMOCIONAL EN LA INFANCIA. UN ESTUDIO SOBRE LAS COMPETENCIAS EMOCIONALES DE NIÑOS Y NIÑAS. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1),67-73.[fecha de Consulta 3 de Mayo de 2022]. ISSN: 0214-9877. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349851776008
  • Calvo Tuleski, Silvana , & da Silva, Renata (2014). La actividad infantil y el desarrollo emocional en la infancia. Revista Intercontinental de Psicología y Educación, 16(2),9-30.[fecha de Consulta 3 de Mayo de 2022]. ISSN: 0187-7690. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80231541002

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.