Je tijd goed indelen om een rommelig huis te voorkomen

30 december 2018
Waarom hebben we allemaal het gevoel dat we gewoonweg de tijd niet hebben om het huis schoon te houden?

Laten we eens kijken naar enkele effectieve timemanagementtips die deskundige organisatoren met ons delen. Hopelijk helpen ze je een beetje om een rommelig huis te voorkomen en je leven een beetje gemakkelijker te maken.

Soms gaat de dag zo snel voorbij dat je niet eens meer weet wat je allemaal hebt gedaan. Aan het einde van zo’n dag heb je vaak nog een hele lijst met dingen waar je niet aan toegekomen bent en… je hebt een rommelig huis.

Vooral moeders hebben hier veel mee te maken, aangezien haar taken verdubbelen wanneer er kinderen in huis zijn.

Als jij je identificeert met wat hier beschreven is, weet dan bij voorbaat dat we weten hoe moeilijk het soms is.

Effectief je tijd indelen

Een dag heeft voor ons allemaal 24 uur, laat dat duidelijk zijn.

Waarom hebben we dan allemaal het gevoel dat we gewoonweg de tijd niet hebben om het huis opgeruimd te houden?

Onze tijd effectief indelen en gebruiken. Dat is de eerste stap om aan het eind van de dag te begrijpen waarom we aan sommige dingen gewoon niet toe zijn gekomen.

Het is goed om te weten dat we niet de enige zijn die tijd verspillen. Effectieve vaardigheden in het tijdmanagement zijn echter zeker nuttig voor moeders die hun tijd beter willen besteden.

De grootste moeilijkheid van een effectief gebruik van je tijd is de hoeveelheid taken waarmee we te maken hebben. Het kost allemaal zoveel tijd.

Een andere moeilijkheid is de rommel in huis. Hoewel gerechtvaardigd door tijdgebrek, belemmeren ze je vaak in het effectief uitvoeren van andere taken.

Als we bijvoorbeeld gaan koken en het is een puinhoop in de kastjes, verliezen we tijd met het opruimen voordat we verder gaan met koken.

Vermoeidheid kan ook een factor zijn die je in de weg staat om de huishoudelijke taken snel en goed uit te voeren. Maar ja, als we ons altijd aan vermoeidheid overgeven, tja… dan hebben we altijd wel een excuus voor  ons rommelige huis.

Effectief je tijd indelen om een rommelig huis te voorkomen

Is het al zo laat?

Elke dag heeft 24 uur. De meeste uren worden besteed aan… ik  weet niet wat! Misschien verspillen we zelfs meer uren dan dat we slapen.

Maar zeggen we dat we tijd verspillen als we bezig zijn met dingen die gedaan moeten worden? Nee. Als we druk bezig zijn, gaat de tijd weliswaar sneller voorbij, maar is anderszijds ook productiever. We  hebben het over een verspilde dag wanneer we niets hebben gedaan van wat we ons hadden voorgenomen.

De tijd gaat ook snel wanneer we ons laten afleiden door andere dingen. En die andere dingen zijn soms veel ingewikkelder dan wat we van plan waren om te doen. Om de één of andere reden is er altijd wel iemand of iets waardoor we meer tijd verliezen dan ons lief is.

Maar ja, het is onze eigen verantwoordelijkheid om weer vlotjes terug te keren naar onze takenlijst.

Het is niet eerlijk iemand anders de schuld te geven van ons gebrek aan organisatie. Vooral niet als de oorzaak onze kinderen is. En is een rommelig huis nou echt zo’n hoge prijs die je betaalt voor de gezelligheid die je met je kinderen beleeft?Een paar handige tips om een rommelig huis te voorkomen

Een paar handige tips om een rommelig huis te voorkomen

Maar hoe dan ook, als deze situatie erg stressvol voor je is, raden we je aan deze tips te volgen om het wat gemakkelijker voor je te maken:

  1. Blijf kalm en wees geduldig.
  2. Organizeer je taken in volgorde van belangrijkheid (denk goed na over wat echt prioriteit heeft).
  3. Zorg ervoor dat alles een specifieke, vaste en toegankelijke plaats heeft.
  4. Delegeer taken aan gezinsleden (kinderen kunnen best een handje helpen als ze zelf rommel maken).
  5. Hou de taken in evenwicht zodat je alles onder controle houdt en niet omgekeerd.
  6. Blijf alert op veranderingen in je humeur en hoe je je voelt. Het is niet de bedoeling dat je aan het eind van de dag volledig uitgeteld bent.
  7. Gebruik de eerste paar uur van de dag aan de gemakkelijkste taken. Zo vermijd je dat je moe begint (onthoud je andere latere taken te organiseren naar prioriteit).
  8. Plan tijd in die je wilt besteden aan huishoudelijke werkzaamheden, zodat je geen slaaf van je huis wordt.
  9. Creëer een plek in je huis waar je even lekker kunt zitten en waar het geen rommel is. Het kan je motiveren en inspireren.