Alike: een korte film over het belang van creativiteit

'Alike' is een korte film die ervoor zorgt dat we na kunnen denken over het belang van creativiteit. Als ouders en opvoeders moeten we zorgen voor de creativiteit van onze kinderen, zodat ze deze niet verliezen als ze volwassen worden.
Alike: een korte film over het belang van creativiteit
Ana Couñago

Geschreven en geverifieerd door de psycholoog Ana Couñago.

Laatste update: 22 december, 2022

Alike is een korte Spaanse animatie film die de hele wereld moet zien. Raga Cano Mendez en Daniel Martinez Lara creëerden deze film, die talloze prijzen heeft gewonnen. Deze omvatten onder andere de Goya Award voor de beste korte film in 2016.

Deze grote erkenningen zijn te danken aan de uitstekende manier waarop de makers het belang van creativiteit beschrijven en hoe het door de jaren heen begint te vervagen. Ze vinden dit te wijten aan een monotone en saaie samenleving.

In dit artikel geven we daarom een korte samenvatting van deze prachtige korte film. Je moet echter zelf kijken of je het echt waardeert en begrijpt. Heb je hem al gezien? Waar wacht je nog op?

“De creatieve volwassene is het kind dat het heeft overleefd.”
–Ursula K. Le Guin–

Wat is creativiteit?

3 getekende kinderen
© Pepe School Land

Voordat we in detail ingaan op het belang van creativiteit, moeten we het concept zelf definiëren. Volgens psycholoog Joy Paul Guilford impliceert creatief zijn de aanwezigheid van drie vaardigheden, namelijk:

  • Soepelheid: de mogelijkheid om bijvoorbeeld een breed scala aan oplossingen voor één probleem te vinden.
  • Flexibiliteit: de mogelijkheid om situaties vanuit verschillende invalshoeken te bekijken en originele oplossingen voor te stellen.
  • Originaliteit: anders en ongebruikelijk denken.

Howard Garnder, de maker van de theorie van meerdere intelligenties, veronderstelt zelfs dat elk van de 8 intelligenties creativiteit in zijn kern uitdrukt. Het is daarom essentieel voor een goede cognitieve ontwikkeling bij kinderen.

Het is dus belangrijk om kinderen toe te staan en aan te moedigen om hun verbeelding te uiten door bijvoorbeeld:

  • Muziek
  • Schilderen en tekenen
  • Spelen
  • Dans
  • Schrijven
  • Knutselen
  • Drama

“Creativiteit houdt in dat we weglopen van wat voor de hand liggend, veilig of voorspelbaar is om iets nieuws te creëren.”
–Joy Paul Guilford–

Alike: een korte film over het belang van creativiteit

Alike toont ons een trieste realiteit door op een zichtbare manier een sombere en saaie samenleving te beschrijven. Een samenleving waarin burgers simpelweg een gewoon en repetitieve dagelijkse routine uitvoeren.

De jonge hoofdpersoon in het verhaal probeert mee te gaan met dit kleurloze en eentonige leven, maar zijn manier van begrijpen van de wereld past er gewoon niet bij.

Als gevolg hiervan wordt zijn creativiteit bestraft totdat hij eindelijk zijn hoop en dromen verliest. Hij accepteert de huidige normen en wordt nog een schaap in de kudde. Gelukkig beseft de vader van deze jongen dat er iets aan de hand is: zijn kind is niet meer zo levendig en vrolijk als vroeger.

Dat is de reden dat de vader een oplossing voor dit ernstige probleem voorstelt. Door dit te doen stelt hij zijn zoon namelijk in staat dat hij creatief moet zijn om van een leven vol kleur te kunnen genieten. Hij leert zijn zoon dan dat dit de weg is naar een gelukkig leven.

“Onderwijs betekent voor de meeste mensen dat het probeert het kind te laten lijken op de typische volwassene in zijn samenleving… maar voor mij en niemand anders betekent onderwijs het maken van makers... Je moet uitvinders, innovators maken – geen conformisten.”
–Jean William Fritz Piaget–

Conclusies uit de korte film Alike

Fragment uit de film Alike
© Pepe School Land

Dankzij deze film kunnen we als ouders en opvoeders het belang van creativiteit bij onze kinderen waarderen. Het is namelijk onze plicht deze creativiteit aan te moedigen en ervoor te zorgen dat deze nooit sterft.

Vooral leraren moeten ernaar streven dat naar school gaan meer is dan alleen het ontwikkelen van academische vaardigheden. Het moet eerder ook betrekking hebben op het ontwikkelen van creatieve, sociale en emotionele vaardigheden, enz.

Tegelijkertijd moeten we onze kinderen ook thuis de vrijheid geven om hun gedachten en ideeën door middel van kunst en verbeelding uit te drukken. We moeten daarom voorkomen dat onze kleintjes hun essentie en unieke persoonlijke identiteit verliezen.

We moeten begrijpen dat elk individu anders is en dat dit noodzakelijk en verrijkend is als het gaat om het opbouwen van een gezonde en evenwichtige samenleving. Een wereld zonder creativiteit is tenslotte saai en nutteloos.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Curtis, J., Demos, G. y Torrance, E. (1976). Implicaciones educativas de la creatividad. Madrid: Anaya.

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.