9 sleutels tot digitale ontkoppeling bij kinderen
Veel kinderen maken steeds meer gebruik van elektronische apparaten: gsm, computer, videoconsole, tablet, enz. Dit komt grotendeels door de moeilijke situatie die we sinds maart vorig jaar doormaken. Het is begrijpelijk dat dit veel ouders zorgen baart. We gaan daarom in dit artikel naar enkele sleutels tot digitale ontkoppeling bij kinderen kijken.
Het internet, dat rationeel wordt gebruikt, is voor het bestuderen en raadplegen van informatie een zeer nuttig hulpmiddel. Tegelijkertijd is het de manier waarop we met familie of vrienden communiceren die ver weg wonen of die we niet kunnen zien.
Het probleem is dat misbruik van deze apparaten tot negatieve gevolgen voor de gemoedstoestand van kinderen kan leiden, evenals voor de emotionele en fysieke gezondheid.
Sleutels tot digitale ontkoppeling bij kinderen
We weten allemaal dat technologie ervoor heeft gezorgd dat we op momenten dat we geen familie en vrienden konden zien dichterbij elkaar konden komen. Elektronische schermen werden het enige venster naar de buitenwereld.
Veel kinderen moeten ze nu blijven gebruiken, omdat ze niet persoonlijk naar de les kunnen. Ze moeten dus via videogesprekken de lessen op school volgen.
Als ouders moeten we het juiste gebruik ervan beheren. We moeten een reeks regels opstellen om onder andere de veiligheid tijdens het surfen op internet te garanderen. Laten we dus eens naar enkele sleutels kijken, zodat dit geen bron van stress in ons dagelijks leven wordt.
Spelen met onze kinderen
We moeten elke dag wat tijd doorbrengen met spelen met onze kinderen. We kunnen onder andere bordspellen, puzzels, rollenspellen gebruiken waarin we elk bijvoorbeeld als verschillende personages fungeren. Kortom, alles wat de creativiteit en verbeeldingskracht van onze kinderen stimuleert.
De tijd die we aan het spelen met onze kinderen besteden kan voor hen het beste moment van de dag worden. Kinderen spelen tenslotte graag met hun ouders.
Kinderen bij huishoudelijke taken betrekken
Een manier om kinderen weg te houden van schermen, is door ze een aantal huishoudelijke taken te geven die bij hun leeftijd, vaardigheden en ontwikkeling passen. Denk bijvoorbeeld aan hun kamer opruimen, de tafel dekken, helpen bij het bereiden van een taart of een ander karwei waaraan ze kunnen deelnemen.
Op deze manier leren kinderen verantwoordelijk te zijn en voelen ze zich belangrijk. Ze hebben het gevoel dat ze thuis helpen en in ieder geval gedurende die periode, zullen ze weg zijn van de schermen.
Bevorder lezen voor digitale ontkoppeling bij kinderen
Elke dag moet je wat tijd aan het samen lezen van een verhaal besteden. Dit zal je kind helpen om een grotere interesse in lezen te ontwikkelen.
Als je gezin meerdere leden heeft, dan kun je een leesclub organiseren. Je kan dan samen over enkele van de boeken praten die jullie allemaal hebben gelezen. Dit is natuurlijk een bijzonder goed idee als je kinderen hebt die al kunnen lezen.
Een plek opzetten om elektronische apparaten te gebruiken
Stel een regel op dat kinderen elektronische apparaten alleen in gemeenschappelijke ruimtes van je huis, zoals de woonkamer of eetkamer mogen gebruiken. Ze kunnen ze bovendien alleen gebruiken als je in de buurt bent.
Als ze ze alleen gebruiken, dan kunnen ze gemakkelijk losgekoppeld raken van de realiteit. En wat meer is, ze kunnen in gevaar komen terwijl ze op internet zijn.
Stel op de apparaten die ze gebruiken ouderlijk toezicht in
Laat geen enkel apparaat met internettoegang binnen handbereik zonder ouderlijk toezicht te hebben ingesteld. Het is erg belangrijk dat je aanwezig bent en deze controle om veiligheidsredenen hebt ingesteld als je kind het internet gebruikt.
Kies altijd inhoud die aan de leeftijd van het kind is aangepast
Als kleintjes toegang tot een film of serie krijgen, dan moet je er altijd voor zorgen dat deze geschikt is voor hun leeftijd. Content die niet geschikt is voor hun leeftijd, kan hen problemen bezorgen, omdat ze er psychologisch niet klaar voor zijn.
Probeer daarom zoveel mogelijk elke dag wat activiteit met ze te delen (films of series streamen, een spel spelen, enz.).
Meer sleutels tot digitale ontkoppeling bij kinderen
Een gesprek voeren met kinderen en met ze praten
We moeten met onze kinderen praten en ze vertellen hoe belangrijk het is om voor alles tijd te hebben, dat wil zeggen, op tijd hun huiswerk maken en de grenzen respecteren die je bij het gebruik van de apparaten gaat stellen.
We moeten ons gesprek altijd aan de leeftijd en het begrip van onze kinderen aanpassen. Denk eraan om met de grenzen en regels die je stelt constant en consistent te zijn.
Weerstand accepteren
Als het voor volwassenen moeilijk is om de tijd die we aan het gebruik van digitale inhoud besteden te beperken, dan is het voor kinderen, van wie de geest nog onvolwassen en gemakkelijk te boeien is nog moeilijker. We moeten begrip hebben en ze de tijd geven om de veranderingen te verwerken en te accepteren.
Wees met betrekking tot digitale ontkoppeling een voorbeeld voor je kinderen
Dit kan een van de sleutels zijn die voor ouders het moeilijkst zijn. Wie heeft er niet van etenstijd geprofiteerd of terwijl je kinderen aan het spelen zijn om naar je telefoon te kijken?
Dit is iets dat we moeten vermijden. Als je dat niet doet, dan zal alle moeite die je met betrekking tot het bovenstaande advies doet waardeloos zijn. Dat komt omdat kinderen ontvankelijker voor ons voorbeeld zijn dan voor onze instructies.
Kortom, het is belangrijk dat je deze sleutels tot succesvolle digitale ontkoppeling bij kinderen uitvoert. Je moet niet vergeten dat door het gebruik van elektronische apparaten geleidelijk te verminderen, je je kinderen tegen aandoeningen zoals angst of depressie beschermt, die door overmatig gebruik van schermen veroorzaakt worden.
Tegelijkertijd draag je bij aan een betere rust en een actievere levensstijl en niet te vergeten dat je hun gezichtsvermogen op de lange termijn beschermt.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- PASTOR, Y., & MONTES-VOZMEDIANO, M. A. N. U. E. L. INFANCIA, RIESGOS EN INTERNET Y VULNERABILIDADES DIGITALES.
- Vélez, A. P., & Fraile, M. N. (2019). Hábitos de uso de Internet en niños y niñas de 8 a 12 años: un estudio descriptivo. Hamut´ ay, 6(2), 55-68.
- Villadangos, S. M., & Labrador, F. J. (2009). Menores y nuevas tecnologías (NT):¿ uso o abuso. Anuario de Psicología Clínica y de la Salud, 5(1), 75-83.