Wat te doen met rusteloze kinderen
Veel ouders vragen zich af of ze rusteloze kinderen hebben. Tegenwoordig hebben mensen de neiging om kinderen al te labelen met een stoornis wanneer ze zich iets anders dan ‘normaal’ gedragen.
Sommige mensen zeggen echter dat je je zorgen moet maken wanneer je kind erg stil is. De activiteit van een kind is niet alleen natuurlijk, maar ook gezond. We zullen hieronder eens dieper op dit onderwerp in gaan.
Niet alle rusteloze kinderen hebben een hyperactiviteitsstoornis
Als je je ooit afgevaagd hebt of je kind te onrustig is, moet je eerst het verschil weten tussen een hyperactief, actief en misschien zelfs een ondeugend kind.
Gelukkig hebben we tegenwoordig veel gedetailleerde en juiste informatie over ADHD (attention deficit hyperactivity disorder).
Met de toename in diagnoses die we in de afgelopen jaren gezien hebben, heeft de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) de rol op zich genomen om enkele gedragingen aan te duiden die erop kunnen wijzen dat een kind deze aandoening ervaart:
- Moeite met concentreren op taken waar geen onmiddellijke beloning voor gegeven wordt of die niet veel stimuleren.
- Weinig oog voor detail en onvermogen om een mentale inspanning vol te houden.
- Makkelijk afgeleid en niet opletten wanneer er direct tegen hem of haar gepraat wordt.
- Vergeetachtig en verliest vaak dingen.
- Moeite met plannen.
- Te veel motorische activiteit en heeft moeite met stilzitten.
- Impulsief. Ze denken niet aan de gevolgen van hun acties of meningen.
- Kunnen moeilijk op hun beurt wachten tijdens een gesprek, spel of andere activiteiten.
“Onoplettendheid is misschien niet duidelijk wanneer het individu zich bezig houdt met taken die intense stimulatie en frequente beloningen bieden.”
-WHO-
Mijn kind is erg onrustig en ik weet niet wat ik moet doen
Kinderen hebben veel energie en dat is prima. Soms weten we echter niet hoe we ze kunnen helpen bij het omgaan met deze energie. Ze hebben een uitlaatklep nodig en begrip en goede grenzen.
Het is echter waar dat sommige kinderen te veel energie hebben, maar dat niet onder de paraplu van hyperactief valt. Houd in deze gevallen rekening met de volgende overwegingen:
Veel communicatie met rusteloze kinderen
Rusteloze kinderen moeten echt weten wat er gaat gebeuren. Over het algemeen hebben alle kinderen enige mate van angst als ze niet weten wat er verder nog gaat gebeuren. Daarom hebben ze veel baat bij routines.
Met actieve kinderen moet je:
- hun dagelijkse leven bespreken
- ervoor zorgen dat je je strikt vasthoudt aan hun gewoontes
- vriendelijk herhalen welke stappen ze moeten volgen
Duidelijke grenzen
Als kinderen geen duidelijke grenzen hebben, voelen ze zich verdwaald. Dit zorgt ervoor dat ze nerveus en onzeker worden. Je moet daarom strenge, maar uitgebreide regels hebben. Je kunt niet constant de regels veranderen of aarzelen wanneer je je kind wilt vragen om mee te werken.
Jij bent de grootste steun voor je kind
Kinderen hebben je dichtbij nodig en moeten je kunnen vertrouwen om afhankelijk te worden zonder je liefde te verliezen.
Het is normaal dat je soms niet bij ze wilt blijven tot ze in slaap vallen, of dat je het gevoel hebt dat je geen tijd hebt om met ze te knuffelen tot ze rustig worden, maar het is wel erg belangrijk.
Een aangepaste omgeving
Kinderen willen zich graag nuttig voelen. Hun energie zorgt ervoor dat ze kunnen helpen met huishoudelijke taken, afhankelijk van hun leeftijd.
Zet bijvoorbeeld een krukje neer bij de keuken zodat je kinderen je kunnen helpen met het kloppen van eieren of het klaarmaken van hun snack. Leg ook speelgoed en boeken binnen hun bereik neer zodat ze hun onafhankelijkheid kunnen ontwikkelen.
Anticipatie
Niemand kent je kind beter dan jij, dus let goed op zijn waarschuwingssignalen. Als je bijvoorbeeld weet dat suiker hem net iets te veel stimuleert, vermijd dan het geven van deze lekkernijen.
Aan de andere kant, als je bijvoorbeeld weet dat je kind zich geagiteerd voelt na een feestje, neem dan de tijd daarna om een lekker warm bad voor hem klaar te maken en hem een massage te geven om hem weer rustig te krijgen.
De activiteiten die rusteloze kinderen nodig hebben
Je kinderen moeten die extra energie kwijt kunnen raken. Ga daarom zo vaak mogelijk met ze naar het park en laat ze rennen, klimmen, springen en genieten van de buitenlucht. Een sport kan ook helpen bij het kanaliseren van hun energie.
Daarnaast voelen rusteloze kinderen zich ook erg goed wanneer ze een paar minuten activiteiten doen waarbij ze hun aandacht moeten houden en die hun fijne motoriek ontwikkelen. Dit kan bijvoorbeeld met:
- puzzels
- klei
- bouwspellen
- vingerverf, enz.
Als laatste kun je wat ontspanningstechnieken met ze oefenen. Kinderen doen vaak mee wanneer je goed uitlegt hoe het in zijn gang gaat. Wanneer ze merken hoe goed ze zich voelen als ze zo’n techniek doen, zullen ze er zelf naar vragen om het nog een keer te doen.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Carrobles, José Antonio; Pérez-Pareja, José. (2008), Escuela de padres. Guía práctica para evitar problemas de conducta y mejorar el desarrollo infantil, Madrid, Ed, Pirámide.
- García Cabrera, G. S., & Guadalupe Cedeño, N. C. (2021). La ingesta de azúcar en el desempeño escolar en niños de 5 a 6 años (Bachelor’s thesis, Universidad de Guayaquil-Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación). http://repositorio.ug.edu.ec/bitstream/redug/62581/1/%27BP%c3%81RV-PEP-2021P051.pdf
- González, G. L., Bringas, M. D., Benitez, Y. R., & Torres, P. C. (2013). Motricidad fina en el trastorno por déficit de atención con hiperactividad. Revista Cubana de Neurología y Neurocirugía, 3(1), 13-17. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=51458
- Guerrero, R. (2017). ¿Es mi hijo hiperactivo o sólo muy movido?. [online] EL PAÍS. Available at: https://elpais.com/elpais/2017/11/27/mamas_papas/1511771564_978757.html
- Urrutia, P. (2005). El niño inquieto. Recuperado de: https://www.medwave.cl/link.cgi/Medwave/PuestaDia/Cursos/3362
- World Health Organization. (2000). Guía de bolsillo de la clasificación CIE-10: clasificación de los trastornos mentales y del comportamiento. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/42326/8479034920_spa.pdf?sequence=1&isAllowed=y