Wat is de moeilijkste leeftijd voor kinderen volgens moeders?
Het ouderschap is moeilijk vanaf het begin, maar er zijn momenten dat het ingewikkelder wordt. De meeste moeders zijn het erover eens dat het vroege stadium tussen de leeftijd van één tot drie (Engelse link) jaar het meest ingewikkeld kan zijn. Dit is het stadium waarin peuters hun eerste tekenen van onafhankelijkheid beginnen te vertonen. Met dat in gedachten willen we de moeilijkste leeftijd volgens moeders eens nader bekijken.
Kinderen die net leren lopen noemen we een peuter. Het woord peuter wordt gebruikt als een kind 1 tot 2 jaar oud is. Deze peutertijd is een heel belangrijke levensfase. Hier leert en groeit een kind namelijk op verschillende manieren. Op elk moment kan er iets gebeuren dat voor iedereen van grote betekenis is.
In elk stadium zal het kind namelijk leren verschillende vaardigheden onder de knie te krijgen. Het betekent voor hen het begin van een ander leven, in termen van perspectief en gewaarwordingen. In het bijzonder heeft elk kind een heel andere groeistijl dan de anderen.
In dit geval hebben we het over het stadium waarin het kind leert lopen, praat en enkele problemen oplost. Hier ontwikkelen ze het vermogen om met anderen in hun omgeving om te gaan.
Waarom is er een moeilijkere leeftijd?
Als de zelfstandigheid begint, doen kinderen wat ze willen. Dit heeft tot gevolg dat ze meer gaan verkennen en dingen op eigen houtje uitproberen. Van nu af aan zullen moeders de dag doorbrengen met ze goed in de gaten te houden, achter ze aan te rennen en ze dingen uit handen te nemen.
Dit stadium wordt gekenmerkt door veranderingen in de groei van een kind. Stemmingen kunnen erg wisselend zijn en je merkt wat negativiteit op. Deze kinderen worden gekenmerkt door vasthoudendheid, maar met weinig vaardigheden. Ze kunnen zich daardoor gefrustreerd voelen. Om deze reden misdragen sommige kinderen zich.
Peuters hebben veel energie die in hun omgeving benut moet worden. Ze hebben een ruimte nodig die veilig is, zodat ze kunnen proberen onafhankelijk te zijn.
Ze zijn bezig met hun eigen behoeften, dus ouders kunnen niet van hen verwachten dat ze hun spullen delen. Ook zijn ze nog niet vaardig genoeg in communicatie om hun gevoelens te kunnen uiten.
Na hun tweede levensjaar krijgen ze belangstelling om onderwezen te worden. Als ze 3 jaar zijn, worden ze erkend als kleuters. Op deze leeftijd zijn ze zindelijk, hebben ze meer ontwikkelde communicatieve vaardigheden en ontwaakt nog steeds dat gevoel van onafhankelijkheid. Hun verlangen om hun omgeving te leren kennen en ermee om te gaan groeit nog steeds.
Belangrijkste kenmerken volgens de leeftijd van het kind
Eén jaar oud – is dit de moeilijkste leeftijd volgens moeders?
- Sociaal gezien is het gebruikelijk dat kinderen opstandig zijn en moeite hebben hun speelgoed met anderen te delen. Ze zijn bezitterig, willen dingen zelfstandig doen, en vergeten gemakkelijk de regels die vastgesteld zijn.
- Emotioneel nemen angsten toe. Stemmingswisselingen zijn frequent en komen plotseling opzetten. Emoties zijn heel intens maar van korte duur. Voor deze kleintjes is het hebben van een routine heel belangrijk.
- Ze genieten van hun eigen manier van spelen, alleen, zonder een ander kind aan hun zijde. Het is gebruikelijk dat ze het gevoel hebben dat ze het middelpunt van de wereld zijn. Ze vragen naar hun ouders en uiten nieuwe emoties zoals jaloezie, trots, genegenheid, of verlegenheid.
- Intellectueel kunnen ze al bekende dingen opnoemen, zoals papa, mama, opa, oma. Deze kinderen hebben een korte aandachtspanne, ze zijn erg nieuwsgierig, ze wijzen naar voorwerpen, ze kunnen hun lichaamsdelen aanwijzen, enz. Als ze iets hebben geleerd, maken ze onomatopeeën. Dat wil zeggen imitaties van geluiden van dieren of dingen. Ze kunnen al voornaamwoorden gebruiken zoals ik, mij, jij. Bovendien kunnen ze een potlood vasthouden en proberen te krabbelen.
Of is twee jaar oud de moeilijkste leeftijd?
- Sociaal kunnen ze proberen voor zichzelf op te komen en beslissingen te nemen. Ze kunnen het al leuk vinden om gedrag van volwassenen te imiteren. Ze willen hun ouders helpen bij huishoudelijke klusjes, zoals vegen, schoonmaken, dweilen.
- Op emotioneel niveau is het heel gewoon dat ze tegendraads reageren op wat hen gevraagd wordt te doen, want ze kunnen wat egocentrisch zijn. Op deze leeftijd voelen kinderen zich zelfverzekerder, al kunnen ze nog behoefte hebben aan zekerheid.
- Intellectueel kunnen ze eenvoudige instructies opvolgen, hoewel ze een korte aandachtspanne hebben. Ze kunnen onthouden, korte liedjes zingen, en zelfs nadenken voor ze handelen.
Heb je deze fase al met je eigen kinderen doorgemaakt? Wat is volgens jou de moeilijkste leeftijd voor kinderen? Laat het ons weten in de commentaren!
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- De Piaget, T. D. D. C. (2007). Desarrollo Cognitivo: Las Teorías de Piaget y de Vygotsky.
- Etxebarria, I. (2003). Las emociones autoconscientes: culpa, vergüenza y orgullo. EG Fernández-Abascal, MP Jiménez y MD Martín (Coor.). Motivación y emoción. La adaptación humana, 369-393.
- García-Méndez, M., Rivera Aragón, S., & Reyes-Lagunes, I. (2014). La percepción de los padres sobre la crianza de los hijos. Acta colombiana de psicología, 17(2), 133-141. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-91552014000200014