Wanneer baby's te afhankelijk raken van hun knuffeldieren
Je ziet vaak dat kinderen tussen de 6 maanden en 5 jaar gehecht raken aan bepaalde objecten. Dit kan variëren van een deken of een klein kussentje tot hun knuffeldieren. Veel ouders maken zich daarom zorgen wanneer hun kinderen onafscheidelijk zijn van hun knuffeldieren.
Dit verschijnsel komt voor omdat kleine kinderen zich veilig moeten voelen. Wanneer ze in contact komen met een bepaald voorwerp kunnen ze dit associëren met de liefde en aandacht die ze van hun ouders krijgen.
Als je in deze situatie zit met je kind zal dit artikel misschien handig zijn. We zullen kijken naar de hechting met een knuffeldier en enkele suggesties geven.
Wat is troostspeelgoed?
Troostspeelgoed zijn ontspanningsobjecten voor kinderen die vaak zacht voelen en harmonieuze kleuren en kenmerken hebben. Daarnaast variëren ze van een pop tot niet-bedreigende dieren met grote ogen, zoals beren.
Dit type speelgoed is vaak een bron van tevredenheid voor kleine kinderen. Ze helpen ze om in slaap te vallen en ‘s nachts niet bang te zijn, wat leid tot een gevoel van veiligheid.
Oftewel, er wordt gedacht dat troostspeelgoed zoals poppen en knuffeldieren gevoelens van liefde en veiligheid kunnen geven aan kinderen, waardoor ze het gevoel krijgen dat ze ergens bij horen.
Knuffeldieren en hun hechting eraan
Wanneer een kind een vroege genegenheid uit naar een object zoals een kussen of deken, kan hij het verlangen hebben om constant in contact te zijn met dat object.
Dit komt doordat ouders vaak hun knuffeldieren of poppen in het kind zijn ledikantje of bed leggen. Zo kan het kind niet alleen oogcontact maken met het speelgoed, maar er ook veel tijd mee spenderen. Als gevolg gaan hun knuffeldieren een gevoel van veiligheid geven wanneer het bedtijd is.
Naast de visuele bekendheid, is aanraking ook een belangrijke factor voor de afhankelijkheid van kinderen met hun knuffeldieren. In feite kan dit zelfs nog belangrijker zijn.
Een kind kan vaak affectie tonen voor een oud knuffeldier. Zelfs als het een oog mist of uit elkaar valt zal zijn zachtheid het kind nog steeds aantrekken.
Voor- en nadelen van knuffeldieren voor kinderen
Hoewel sommige ouders het misschien overdreven vinden dat hun kinderen zo veel tijd spenderen met hun knuffeldieren, is het een feit dat het hebben van een emotionele band met speelgoed zo zijn voordelen heeft. Dit is bijvoorbeeld comfort, veiligheid en een fijn gevoel wanneer er contact is. Een paar andere zijn:
Het uiten en voelen van emoties
Kinderen gebruiken hun knuffeldieren om hun emoties te uiten. Deze kunnen variëren van het verlangen om hun knuffeldier lief te hebben, vast te houden of te beschermen om om te kunnen gaan met situaties die zij moeilijk of pijnlijk vinden.
Het is daarom logisch dat wanneer een ouder zijn kind een standje geeft, hij met zijn geliefde knuffeldier zal spelen en de woorden van zijn vader of moeder zal herhalen.
Op deze manier leren kinderen om negatieve ervaringen te verwerken door ze vanuit een ander oogpunt na te bootsen. Deze activiteit helpt hen ook om hun eigen gedrag te begrijpen.
Knuffeldieren kunnen gevoelens van liefde en veiligheid aanwakkeren bij kinderen en ze helpen het gevoel te geven dat ze ergens bij horen.
Band versus afhankelijkheid
Er zijn een paar goede redenen waarom de band tussen kinderen en hun knuffeldieren gezien kan worden als iets goeds voor hun emotionele ontwikkeling.
We raden echter aan om een psycholoog in te schakelen wanneer een kind van 5 jaar of ouder nog volledig afhankelijk is van zijn knuffeldier en niks wil doen zonder hem.
Dit troostspeelgoed moet de rol spelen van overgangspunt als het gaat om het omgaan met emoties en gevoelens. Het kind moet op een gezonde manier met deze hechting om kunnen gaan.
Als laatste, onthoud dat de hygiëne van knuffeldieren ook erg belangrijk is, vooral als ze van stof zijn gemaakt. Daarom moet je ze regelmatig schoon maken om allergische reacties te voorkomen.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Murillo, M. (1996). La metodología lúdico creativa: una alternativa de educación no formal. In Congreso de Cartagena de Indias.
- Reina, M. del C. M., & Cea, M. V. (2009). Actitud en niños y adultos sobre los estereotipos de género en juguetes infantiles. CIENCIA Ergo-Sum.
- Damián Díaz, M. (2007). LA IMPORTANCIA DEL JUEGO EN EL DESARROLLO PSICOLÓGICO INFANTIL. Psicología Educativa.