7 tips om je baby te helpen de nacht door te slapen

7 februari 2019
Het zal wel even duren voordat je baby de hele nacht doorslaapt, maar je kunt alvast met bepaalde routines beginnen om hierbij te helpen.

Het verzorgen van een baby tijdens hun eerste paar maanden van het leven is meestal vermoeiend voor moeders. Dit komt vooral omdat baby’s niet doorslapen en moeders niet genoeg rust krijgen zonder gestoord te worden. Hieronder geven we zeven tips om je baby te helpen de nacht door te slapen, dus blijf lezen.

Het feit dat het baby’s niet lukt de nacht door te slapen, is een overlevingsmechanisme. Ze zijn constant alert en worden vaak wakker als ze zich ongemakkelijk voelen, als ze honger hebben of gewoon om zeker te weten dat je in de buurt bent.

Het goede nieuws is dat naarmate ze ouder worden, hun slaapcycli geleidelijk langer worden, zoals die van een volwassene. Tijdens de eerste 6 maanden met je baby zul je veel veranderingen opmerken. Vanaf deze leeftijd ondergaan baby’s een significante ontwikkeling, waardoor ze ’s nachts met meer regelmaat en rustiger slapen.

Desondanks ontwikkelen niet alle kinderen zich op dezelfde manier. Sommigen van hen lukt het om de nacht door te slapen vanaf de leeftijd van 6 maanden. Anderen zullen dit echter niet doen tot ze 2 jaar of ouder zijn.

Wat je kunt doen om je baby te helpen de nacht door te slapen

Maak een routine:

Specialisten raden aan om een ​​planning in te stellen en deze elke dag zo nauwkeurig mogelijk te volgen. Dit helpt om geleidelijk goede slaapgewoonten te creëren die de meeste rusttijd mogelijk maken.

Leg ze in hun wieg voordat ze helemaal slapen:

Het idee hierachter is dat ze zich ervan bewust zijn dat ze in hun wieg slapen en dat ze wakker worden op dezelfde plek waar ze in slaap vielen.

Als je ze in je kamer, in de woonkamer of een ander deel van het huis in slaap brengt en ze vervolgens naar hun wieg verplaatst, is de kans groot dat ze de verandering zullen opmerken en wakker worden.

Wat je kunt doen om je baby te helpen de nacht door te slapen

Laat een beetje tijd verstrijken tussen hun laatste fles en het in de wieg leggen:

Leg je baby niet meteen neer na het geven van een flesje of borstvoeding, omdat dit oprispingen, gas of koliek kan veroorzaken.

Zorg ervoor dat je ten minste 20 minuten wacht om deze ongemakken te voorkomen, waardoor je baby niet kan slapen.

Als je baby ’s nachts wakker wordt, ga niet meteen naar hem toe:

Meestal komen moeders meteen te hulp als ze horen dat hun kleintje wakker is geworden of een beetje heeft gehuild. We raden je aan even geduld te hebben, dicht bij de kamer van je kind te blijven, maar rustig te wachten voor het geval hij zelf weer gaat slapen.

In elk geval, als je kind niet zelf in slaap kan vallen, ga dan even naar hem toe en probeer hem zachtjes te kalmeren. Dit kan door hem te aaien of voor hem te zingen, zonder het licht aan te doen.

Zorg er vooral voor dat je hem niet uit zijn wieg haalt. Je kunt hem troosten, maar van buiten de wieg, zodat hij begrijpt dat hij moeten blijven slapen.

Als je nog steeds borstvoeding geeft, bied ze dan je borst:

Je kind heeft misschien geen honger, maar het is bewezen dat je kind niet alleen voedsel van je borsten zoekt, maar ook om te troosten en kalmeren.

Het luisteren naar je hartslag is een van de meest effectieve manieren voor je kind om te kalmeren en in slaap te vallen of opnieuw te gaan slapen als hij net wakker is geworden.

Als je baby gezond is en een normaal gewicht heeft, heeft hij geen nachtvoeding nodig:

Wat je kunt doen om je baby te helpen de nacht door te slapen

Als je baby ouder is dan 8 maanden, gezond is en in de loop van de tijd in gewicht toeneemt, dat hoef je hem ’s nachts niet te voeden.

Vaak hebben baby’s geen honger, maar dorst. Bied ze een flesje met water aan. Het eenvoudige gevoel van zuigen kan hen ontspannen en weer in slaap laten vallen.

Zorg ervoor dat ze overdag voldoende slapen:

Dutjes zijn erg belangrijk voor hen op deze leeftijd. Denk niet dat je baby ’s nachts beter zal slapen als ze overdag minder slapen.

Dit is niet aan te raden, omdat het kan voorkomen dat ze zich moe voelen op de gebruikelijke tijd. Vermoeidheid zelf kan ook er ook voor zorgen dat ze niet in slaap vallen.

Het is belangrijk dat baby’s in een comfortabele omgeving slapen, waar de temperatuur goed geregeld kan worden.  Voordat je wijzigingen aanbrengt in de routine van je kind, moet je weten dat goede slaapgewoonten een sterke basis zullen vormen, zodat in de toekomst de gezondheid van je kind niet negatief wordt beïnvloed.

Effecten op de gezondheid kunnen onder andere slapeloosheid, hoofdpijn, stemmingswisselingen, gebrek aan concentratie of zelfs een slechte eetlust zijn.