Spelletjes voor kinderen tussen de 3 en 5 jaar

Heb je genoeg tijd gereserveerd om met je kleintjes te spelen en te genieten van hun jeugd? De onderstaande activiteiten helpen je samen quality time door te brengen en ontwikkel tegelijkertijd de capaciteiten van je kinderen.
Spelletjes voor kinderen tussen de 3 en 5 jaar
María Alejandra Castro Arbeláez

Geschreven en geverifieerd door de psycholoog María Alejandra Castro Arbeláez.

Laatste update: 15 juli, 2018

In dit artikel bieden we een lijst met leuke spelletjes voor kinderen die hun groei en ontwikkeling helpen stimuleren. Ze zijn natuurlijk ook leuk!

Op driejarige leeftijd zijn kinderen geen baby meer. Ze beginnen nieuwe talenten en vaardigheden te ontwikkelen. Tegelijkertijd blijven hun zintuigen zich ontwikkelen. Ook wordt hun creativiteit een hulpmiddel dat ze kunnen gebruiken om problemen op te lossen.

De kindertijd is een stadium van constante groei voor de kleintjes. Vooral op de leeftijd van 3 of 4 jaar beginnen kinderen meer open te communiceren met de wereld om hen heen.

Ze absorberen nieuwe kennis, ervaren onzekerheden en verwerven fysieke en cognitieve vaardigheden.

Gedurende deze tijd in het leven van je kind is spelen een oefening die je kind vele voordelen kan bieden. Net zoals in de vorige fase en de tijd die eraan komt.

Hieronder leggen we enkele leuke activiteiten uit om je kind te helpen rijpen en zich te ontwikkelen.

De beste spelletjes voor kinderen in de leeftijd van 3 en 5

1. Verstoppertje

Bijna alle kinderen genieten van dit spel. Op deze leeftijd beginnen kinderen net hun gevoel voor ruimte te ontwikkelen. Dit maakt het zoeken naar hoog en laag voor een kind een geweldige en opwindende uitdaging.

Voor dit spel zijn geen voorwerpen of speciale apparatuur vereist. Het moedigt ook socialisatie aan, omdat het om twee of meer mensen gaat.

Ten slotte vereist de activiteit dat je kind beslissingen neemt – waar zich te verstoppen en waar te zoeken. Dit ontwikkelt ook hun vermogen om strategieën te creëren.

De regels zijn als volgt:

  • Een van de deelnemers telt tot 10 (of welk getal dan ook waarmee je het eens bent). Ondertussen verstopt de rest van de deelnemers zich binnen de vooraf vastgestelde grenzen.
  • Na het tellen zoekt de zoeker naar de rest van de spelers.
  • Wanneer de zoeker een andere speler vindt, kan hij ze aantikken om ze af te laten zijn. Een andere variatie van deze activiteit is dat de twee terug racen naar de telplek. De laatste die aankomt is af of wordt de volgende zoeker, afhankelijk van de vastgestelde regels.

2. Simon zegt

Zoals zoveel andere spelletjes voor kinderen van 3, 4 en 5 jaar, richt deze activiteit zich op het volgen van de regels en het interpreteren van de verzoeken en eisen van anderen.

In zekere zin is dit een goede voorbereiding op de voorschoolse jaren van je kind. Het is ook een spel dat taal stimuleert, een ander vermogen dat je kind nog steeds aan het ontwikkelen is.

Dit spel speel je met 3 of meer spelers. Eén speler is ‘Simon’ en moet de andere twee spelers eenvoudige bevelen geven (zoals “op en neer springen” of “steek je hand op”).

De andere spelers moeten echter alleen gehoorzamen als Simon het commando voorafgaat met “Simon zegt”.

Wanneer een speler gehoor geeft aan een opdracht die niet is voorafgegaan door “Simon zegt” dan is de speler af. Hetzelfde geldt als een speler een opdracht niet opvolgt die wel met de zin ‘Simon zegt’ begint.

Als een speler een opdracht verkeerd uitvoert, dan is deze ook af. De laatste speler in het spel wint en kan de volgende Simon zijn.

Piraatje spelen

3. Rollenspel

Verkleden en rollenspellen zijn zeer effectieve manieren om de ontwikkeling van je kind te stimuleren.

Het spelen van een leraar, een dokter, een politieagent, enz., is een geweldige manier voor je kinderen om de wereld die hen te wachten staat te begrijpen.

Tegelijkertijd stimuleren rollenspellen de verbeelding van kinderen. Ze helpen hen ook om met hun leeftijdsgenoten om te gaan en hun taalgebruik te ontwikkelen.

Dit spel is niet beperkt tot het naspelen van verschillende beroepen. Kinderen kunnen ook doen alsof ze personages zijn van hun favoriete boeken, tv-programma’s of films.

Kinderen kunnen zich ook voordoen als dieren, piraten, magische wezens, enz. Dit alles is binnen hun bereik als ze hun verbeelding gebruiken.

Tegelijkertijd blijven hun zintuigen zich ontwikkelen en wordt hun creativiteit een hulpmiddel dat ze kunnen gebruiken om problemen op te lossen.

4. Spelletjes voor kinderen die emotionele intelligentie bevorderen

Deze levensfase is ideaal om je kinderen te leren hun emoties te identificeren. Logischerwijs is een van de beste manieren om dit te bereiken, te profiteren van het plezier dat spelletjes voor kinderen bieden.

Hieronder is een goed voorbeeld van een activiteit die de emotionele intelligentie van je kind ontwikkelt.

  • Maak verschillende tekens van papier of karton met gezichten om verschillende emotionele toestanden weer te geven: blij, verdrietig, boos, bang, enz.
  • Bekijk vervolgens foto’s of bekijk video’s van de favoriete tekenfilms van je kind. Laat je kind wijzen op het gezicht waarvan hij denkt dat het representeert wat bepaalde personages voelen.
  • Om het spel nog leuker te maken, kunnen meerdere kinderen samen spelen en kan je de correcte score van elke speler bijhouden. Hoewel de score zelf onbelangrijk is, zal het de kinderen motiveren zich te concentreren.
Spelletjes voor kinderen

Hoe zit het met digitale spelletjes?

Technologie neemt tegenwoordig een overheersende plaats in in het leven van mensen. Kinderen zijn hierop geen uitzondering. Vanaf een zeer jonge leeftijd leren ze deze apparaten naar hun hand te zetten. Natuurlijk zijn video’s en games hun favoriete applicaties.

Het geheim is om het gebruik van technologie niet volledig te verbieden, maar eerder tijdslimieten in te stellen en het onderwerp te controleren. Je moet zowel voor video’s als voor andere applicaties regels hebben, of ze nu gratis zijn of niet.

Als ouders moet je opletten wat je kind leert tijdens het gebruik van je mobiele telefoon, tablet, computer of Smart TV.

Studies hebben aangetoond dat het overmatig gebruik van mobiele apparaten en videogames de ontwikkeling van je kind negatief kan beïnvloeden.

Het kan bijvoorbeeld spraakvertragingen veroorzaken. Daarom is preventie en de geleidelijke integratie van deze apparaten de beste oplossing.

Zoals je kunt zien, zijn er veel manieren om met je kind te spelen. Bepaalde factoren zoals ruimte en klimaat kunnen van invloed zijn op hoe je elke activiteit met je 3 tot 5-jarige uitvoert.

Alle bovengenoemde activiteiten kunnen echter worden aangepast aan je huidige omstandigheden.

Neem elke dag de tijd om te investeren in een leuke activiteit om met je kind te delen en bij te dragen aan hun ontwikkeling! 


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Chocce Rios, E., & Conde Conde, D. D. L. F. (2018). JUEGOS POPULARES PARA DESARROLLAR MOTRICIDAD GRUESA EN NIÑOS Y NIÑAS DE 5 AÑOS DE LA INSTITUCIÓN EDUCATIVA POMATAMBO DE OYOLO PAUCAR DE SARA SARA. http://repositorio.unh.edu.pe/handle/UNH/1903
  • Migdalek, M. J., Rosemberg, C. R., & Santibáñez Yáñez, C. (2014). La génesis de la argumentación. Un estudio con niños de 3 a 5 años en distintos contextos de juego. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/32921

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.