Hoe leer je je kind om te gaan met plagen?
Kinderen kunnen fantastisch zijn maar ze kunnen ook heel wreed zijn. Het is in zekere mate niet allemaal hun schuld: sommigen hebben thuis slechte voorbeelden die ze oppikken. Helaas kunnen deze thuis verworven gedragingen andere kinderen die niet weten hoe ze ermee om moeten gaan schade berokkenen. Soms hebben we geen andere keuze dan onze kinderen te leren omgaan met plagen.
Het eerste wat we moeten onthouden is dat kinderen van nature niet slecht zijn. De meesten gebruiken plagen als afweermechanisme omdat ze denken dat het een (verkeerde) manier is om zich te associëren met hun ouders, of om ze na te doen.
Sommige ouders geven hun frustraties en hun lage zelfbeeld door aan hun kinderen. Anderen zijn gewoonweg gewend aan dit soort gedragingen en maken ze onbedoeld mondiger.
Als ouders wensen we vaak dat wij degenen zijn die in aanraking komen met deze kinderen. Onze kinderen zien lijden en een slechte tijd zien hebben veroorzaakt een pijn en een woede die alleen diegenen die hiermee te maken hebben kunnen beschrijven. Maar het is niet de juiste manier: het kind moet zelf leren omgaan met dergelijke situaties.
Hoe kan ik mijn kind leren om te gaan met plagen?
Luister naar hem/haar
Luister allereerst naar wat je kind te zeggen heeft. Het geplaag kan heen en weer gaan met een ander kind of het kan gewoon een spel zijn. Analyseer de situatie en vraag de leraren ernaar. Geïnformeerd zijn voordat je actie gaat ondernemen is de sleutel. Moedig je kind aan om je te vertellen wat er in de klas gebeurt. Laat hem ook zien dat hij eerlijk tegen je kan zijn.
Verneder je kind niet
Veel ouders vernederen hun kinderen in een poging moedig te zijn. Ze denken dat door ze lafaards of huilebalken te noemen hen sterk zal maken. Maar zo gaat het niet. Kinderen reageren namelijk niet op plagen zoals volwassenen. Daarom moet empathie getoond worden.
Leer ze om plagen te negeren
Een goede methode in dit soort situaties is om de kinderen die ze plagen te negeren. Meestal zullen kinderen het zat worden dat hun kwaadaardige grappen geen resultaat hebben. Als dat gebeurt dan stoppen ze met aandringen en zullen ze het kind zelfs behandelen alsof er nooit iets is gebeurd.
“De dappere is bang voor het tegenovergestelde, de lafaard, voor zijn eigen angst.”
– Francisco de Quevedo-
Gebruik gevatheid
Gevatheid kan een sterk wapen zijn. Leer je kind om snel en ironisch te reageren. In een korte tijd zul je resultaten zien. Onthoud dat dit niet betekent dat je het andere kind voor de gek gaat houden, want dat zou betekenen dat je hetzelfde spel speelt.
Ook mag je kind niet reageren met geweld of beledigingen. Je kind zou moeten reageren op een manier waardoor de pester weet dat het kind niet wordt beïnvloed door zijn opmerkingen.
Moedig ze aan om samen te blijven met andere kinderen
Vriendschappen zijn een zeer goede manier om te voorkomen dat een kind zich isoleert bij dit soort incidenten. Ze zullen zich beschermd en gewaardeerd voelen en de pester zal stoppen met met je kind te plagen, of beseffen dat het ze niets kan schelen.
Bovendien kunnen er meer kinderen in dezelfde situatie zitten. In dat geval kan het nuttig zijn omdat het een groot wederzijds begrip zou genereren.
Let op waarschuwingstekenen
Misschien zou iets wat wij beschouwen als onzin toch ernstig kunnen zijn. Er zijn helaas momenten dat een belediging eindigt in intimidatie. In dat geval is het eerste wat je moet doen praten met de leraren en de verantwoordelijken om je twijfels te uiten. Vanaf dat moment moet je er melding van maken indien de situatie verslechtert.
Wat als mijn kind anderen plaagt?
Als het ons kind is dat anderen plaagt, moeten we serieus bekijken waarom ze dit doen. We moeten geen drama creëren maar, zoals eerder vermeld, luisteren naar hun motieven.
Ze kunnen zelf ook geplaagd worden en hulp nodig hebben. Of ze imiteren bepaalde toxische gedragingen van ons. Als dit het geval is moeten ze niet alleen hun eigen houding veranderen….. we moeten dan ook onze eigen houding veranderen.
Het is noodzakelijk uit te leggen dat de spot drijven met anderen verkeerd is. Het doet veel mensen pijn en het is aannemelijk dat als ze zo doorgaan, niemand meer hun vriend wil zijn.
Als ze vriendelijk zijn voor anderen zullen anderen waarschijnlijk ook aardig tegen hun zijn. En natuurlijk moeten we ook benadrukken dat het helpen van anderen ons altijd gelukkiger zal maken dan ze kapot te maken.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Castillo Quiñonez, G. G. (2015). Promover los valores sociales y familiares para evitar las burlas y el índice de malas palabras dentro del salón de clases en los niños de 4 a 5 años de la escuela Dr. Otto Arosemena Gómez año lectivo 2014-2015(Bachelor’s thesis, Universidad de Guayaquil Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación). http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/13219
- Reynolds, C., & Richmond, B. (1997). Escala de ansiedad manifiesta en niños (revisada). CMAS-R. Manual. México: El Manual Moderno.
- Albornoz, N., Silva, N., & López, M. (2015). Escuchando a los niños: Significados sobre aprendizaje y participación como ejes centrales de los procesos de inclusión educativa en un estudio en escuelas públicas en Chile. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 41(ESPECIAL), 81-96. https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?pid=S0718-07052015000300006&script=sci_arttext