Hoe ontdekken kinderen hun eigen persoonlijkheid?
In deze wereld zijn geen twee mensen precies hetzelfde. Kinderen beginnen hun eigen persoonlijkheid te ontwikkelen zodra ze zijn geboren.
Als je meer dan één kind hebt, weet je al dat wat met één van hen werkt, misschien niet met het andere werkt.
De wetenschap vertelt ons dat bijna 70% van onze karaktereigenschappen wordt bepaald door de genetica. De resterende 30% heeft te maken met milieu en opvoeding.
Sommige kinderen lijken de hele tijd te glimlachen en je ziet ze zelden huilen. Andere kinderen zijn juist precies het tegenovergestelde.
Zodra kinderen geboren zijn, beginnen ze hun verschillende temperamenten te tonen. Echter, na de leeftijd van één beginnen we hun specifieke persoonlijkheden echt op te merken.
In het verleden dachten mensen dat het gedrag van een kind erfelijk was. Temperamenten werden ingedeeld in vier verschillende categorieën of “karakteristieken”:
- optimistisch
- cholerisch
- melancholisch
- flegmatisch
Je zou zogenaamd iemands persoonlijkheid kunnen bepalen door hun fysieke eigenschappen en klieractiviteit te observeren.
Tegenwoordig weten we echter dat het gedrag van een persoon het meer het resultaat is van iets leren dan van iets anders. Emotionele stimulatie en de manier waarop kinderen leren hoe te reageren in verschillende situaties is wat hun karakter het meest beïnvloedt.
De gezondheid van een kind en het endocriene evenwicht hebben ook invloed op de ontwikkeling van hun temperament.
Kenmerken van een kind die hun eigen persoonlijkheid bepalen
Socialiteit
Sommige kinderen voelen zich meer zelfverzekerd als het gaat om praten met volwassenen. Daar is natuurlijk niets mis mee. Maar het kan riskant zijn, afhankelijk van wat ze zeggen en met wie ze praten.
Daarom is het het beste om hen te leren hun socialiteit te beheren, wat hen zal helpen hun karakter te ontwikkelen.
Tegelijkertijd zijn er kinderen die meer gereserveerd zijn als het gaat om socialiteit. In dat geval is het belangrijk om je kind niet onder druk te zetten. Integendeel, je moet hen de tijd geven die ze nodig hebben en hen begeleiden.
Hoewel het soms lijkt bij je kind alsof hun eigen persoonlijkheid al is gevormd, toch heeft hij misschien op sommige gebieden hulp nodig om te verbeteren.
Activiteitsniveau
Als je een heel actief kind hebt, is het een goed idee om haar activiteiten aan te bieden die haar bezig houden. Het is geen kwestie van slecht gedrag. Je kind is gewoon rusteloos en moet bezig blijven.
Daarom heeft een kind met deze kenmerken ruimte nodig, zowel binnen als buiten. Je moet echter die uitgebreide uitstapjes waarbij je kind vrij rondloopt vermijden.
Als je kind kalmer is, dan zal hij genieten van zijn vrije tijd zonder de noodzaak van veel activiteiten. Maar extreme gevallen van beide karaktertrekken – rusteloosheid of passiviteit – kunnen een indicatie zijn van een probleem.
Regelmaat
Sommige kinderen maken de dagelijkse activiteiten gemakkelijk voor hun ouders. Ze hebben geen problemen met het volgen van routines met betrekking tot eten, slapen, spelen, etc. Wanneer er echter onverwachte veranderingen optreden, zoals reizen, kunnen dingen ingewikkeld worden.
Er zijn ook kinderen die helemaal geen of weinig routine hebben. Ze hebben de neiging om niet goed te eten of goed te slapen. Het zijn zeer regelmatige kinderen, maar binnen de wanorde van de meeste van hun activiteiten. Ze kunnen zich echter vaak moeilijk aanpassen aan routines.
Emotionele niveaus
Sommige kinderen hebben zeer intense emoties. Ze lachen en huilen bijvoorbeeld heel hard. In dit geval is het belangrijk om te onderscheiden of het huilen of lachen authentiek of geforceerd is.
Tegelijkertijd, als een kind minder intense emoties vertoont, is het belangrijk om zijn gevoelens niet te negeren. Je moet aandacht besteden aan de uitdrukkingen van je kind om hem te helpen een solide karakter te ontwikkelen.
Aanpasbaarheid
Er zijn kinderen die zich heel gemakkelijk kunnen aanpassen. Toch moeten ouders hun routine respecteren, omdat hun kinderen het nodig hebben. Als je kind moeite heeft om zich aan te passen, moet je geduld uitoefenen terwijl je langzaam nieuwe routines in je dagelijkse activiteiten opneemt.
Gevoeligheid
Kinderen die erg gevoelig zijn accepteren niet snel variaties, zoals smaak, textuur, verlichting, geur of temperatuur. Wanneer ze opgroeien zullen ze waarschijnlijk bijzonder op details letten of perfectionistisch zijn.
Tegelijkertijd zullen kinderen die minder gevoelig zijn, niet dezelfde moeilijkheden hebben om variaties te accepteren. Maar het is ook moeilijker om de dingen te identificeren die hen kunnen storen.
Humor
Sommige kinderen lijken de hele tijd gelukkig te zijn, terwijl andere kinderen serieuzer lijken en meer vatbaar zijn voor woede. Het is heel makkelijk om het gevoel voor humor van je kind te ontdekken.
Kinderen met een meer opgewekte persoonlijkheid zijn over het algemeen gemakkelijker in de omgang. Het is echter belangrijk dat je alert bent om hun frustratie en woede te ontdekken. Kinderen die de hele tijd lachen, hebben het vaak moeilijker om hun woede, verdriet, enzovoorts te uiten.
Wanneer kinderen meer aanleg hebben voor ernst of woede, moeten we deze kenmerken accepteren als onderdeel van hun eigen persoonlijkheid. Het kan nuttig zijn om hen te leren hun geluk beetje bij beetje te uiten.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- del Barrio Gándara, M. V., Ortiz, M. Á. C., & Tello, F. P. H. (2006). Análisis transversal de los cinco factores de personalidad por sexo y edad en niños españoles. Revista Latinoamericana de Psicología, 38(3), 567-577. https://www.redalyc.org/pdf/805/80538309.pdf
- Andrés, M. L., Castañeiras, C. E., & Richaud, M. C. (2014). Relaciones entre la personalidad y el bienestar emocional en niños. El rol de la regulación emocional. Cuadernos de Neuropsicología/Panamerican Journal of Neuropsychology, 8(2), 217-226. https://www.redalyc.org/pdf/4396/439643138006.pdf
- Bartholomeu, D. (2005). Rasgos de personalidad y características emocionales de niños. Psic: revista da Vetor Editora, 6(2), 11-21. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S1676-73142005000200003&script=sci_abstract&tlng=es