Hoe kleuren in kindertekeningen te interpreteren
Weet je hoe je de kleuren in kindertekeningen kunt interpreteren? In dit artikel geven we je enkele aanwijzingen om het gedrag en de ideeën van je kleintjes te begrijpen.
De verschillende takken van psychologie hebben kleuren en emoties lang bestudeerd. Mensen gebruiken op basis van hun persoonlijke voorkeuren namelijk bepaalde kleuren, die aan emoties gekoppeld zijn.
Laat de concepten en traditionele iconologie over wat bepaalde kleuren voor verschillende culturen vertegenwoordigen even buiten beschouwing. We zullen ons vandaag concentreren op hoe verschillende kleuren bepaald gedrag en aanleg kunnen onthullen.
Naast vormen kan de intensiteit van de strepen en het verhaal achter de tekening zelf ook aangeven wat kinderen denken. De kleurkeuze laat ook duidelijk en sterk de emotionele toestand van kinderen zien.
Meestvoorkomende kleuren in kindertekeningen
Hoewel er zeker algemene kleuren zijn die het meest gebruikt worden omdat ze in alle dozen met kleurpotloden zitten, mengen kinderen kleuren meestal. In die zin is het goed om te weten dat het mengen van lichte kleuren laat zien dat kinderen kalm zijn en verbonden met hun emoties.
Aan de andere kant betekent het gebruik van intensere kleuren meestal actieve en energieke kinderen met intense gevoelens, waaronder agressiviteit.
Blauw
Deze kleur wordt met kalmte, welzijn en ontspanning geassocieerd. Het is meestal de favoriet van rustige of timide kinderen. Bovendien wekt het het gevoel van creativiteit en gevoeligheid bij kinderen op.
Specialisten schatten dat kinderen die deze kleur gebruiken, ook op jongere leeftijd zelfbeheersing ontwikkelen. Sommige kinderen die deze kleur gebruiken zouden vaak last hebben van een aandoening die enuresis wordt genoemd, beter bekend als ‘bedplassen’.
Rood
Rood is een kleur die door de intensiteit de aandacht van kinderen trekt. Je kunt het gebruik op twee verschillende manieren interpreteren:
- Als het kind het vaak gebruikt, dan is het misschien een agressief kind met gevoelens van onderdrukte woede.
- Als het kind het matig gebruikt, dan kan het vitaliteit en energie beschrijven.
Zwart
In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is zwart een kleur die niet altijd aan negatieve of depressieve gevoelens gekoppeld is. Het beschrijft eigenlijk een kind met een goed gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen.
Wat betreft het gebruik van deze kleur moet je ook naar de intensiteit van de strepen kijken. Als het erg donker is, dan kan het ook andere betekenissen hebben.
Bruin
Deze kleur vertegenwoordigt verantwoordelijkheid. Als kinderen voor deze kleur kiezen, dan laten kinderen zien dat ze ijverig en voorzichtig zijn. Als het overdreven wordt gebruikt, dan blijkt echter dat ze door dagelijkse activiteiten worden overweldigd.
Geel
Geel is synoniem voor energie, dynamiek, vreugde en gezelligheid. Het is een kleur die gelukkige kinderen laat zien. Bovendien zie je alle deugden die aan de kindertijd gekoppeld zijn. Het regelmatig gebruiken van deze kleuren in tekeningen kan echter problemen met gezagsdragers aangeven.
Groen
Het teveel gebruiken van deze kleur kan luiheid en een zekere mate van verlegenheid en remming onthullen. Aan de andere kant zijn er ook universele betekenissen voor groen:
- hoop
- rust
- een gevoel van harmonie
Paars
Het gebruik van deze kleur laat zien dat het kind om de een of andere reden melancholisch, ontevreden en rusteloos is. Wanneer het in tekeningen met geel wordt gebruikt, dan kan dit betekenen dat het kind door een soort druk overweldigd wordt.
Tot slot willen we dat je weet dat deze analyses niet altijd correct zijn wanneer het gaat om het interpreteren of mengen van kleuren in kindertekeningen. In elk geval kan een psychoanalyticus de tekeningen van je kind evalueren om een meer accurate en sluitende diagnose te krijgen.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Martínez-Cañellas, A. (1979). Psicología del color. Plástica/Dinámica. https://doi.org/10.1007/978-3-642-22371-6_14
- Sanz, C. (2013). Psicología del Color: El color y las emociones. Escola D’art i Superior de Disseny de Vic
- Santiago, J. (2007). El color de las emociones. Ciencia Cognitiva: Revista Electrónica de Divulgación.
- Berhard, N. (2006). Cómo interpretar los dibujos de los niños.
- Donzino, G. (2006). Interpretar dibujos. http://dspace.uces.edu.ar:8180/xmlui/handle/123456789/92
- Salsa, A. M., & Gariboldi, M. B. (2018). Experiencia con símbolos y comprensión de dibujos en niños pequeños de distintos contextos socioeconómicos. Avances en Psicología Latinoamericana, 36(1), 29-43. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6231491