5 Acties die taalverwerving bij kinderen bevorderen
Spraak stelt ons in staat gemakkelijk met elkaar te communiceren. De ontwikkeling van taal, zelfs vanaf het moment dat baby’s in de baarmoeder van hun moeder zijn, is belangrijk als het gaat om met andere mensen in de samenleving te kunnen leven. Ontdek 5 acties die de taalverwerving bij kinderen stimuleren.
Hoe ontwikkelen kinderen hun taal?
Veel moeders maken zich zorgen omdat hun kinderen niet op hetzelfde moment woordjes beginnen te zeggen als sommige van hun leeftijdsgenoten. Taalverwerving kan door verschillende dingen worden beïnvloed.
Sommige hebben te maken met de gezondheid van een kind. Meer specifiek heeft het te maken met het al dan niet goed ontwikkelen van het zenuwstelsel, gehoor- of spraakapparaat van een kind.
De relaties die kinderen hebben met de volwassenen in hun leven zijn ook een invloedrijke factor. Deze relaties moeten bestaan uit de juiste stimulering om de communicatie en motivatie te versterken.
Ze moeten interactie vergemakkelijken en imitatie aanmoedigen als een leermiddel. Kinderen leren grotendeels te spreken door te luisteren naar hun ouders en vervolgens hetzelfde te zeggen.
Acties die taalverwerving bij kinderen van 0 tot 6 maanden bevorderen
Praat tegen je baby, zelfs als hij of zij alleen maar brabbelt
Vanaf het moment dat baby’s worden geboren, moeten we met hen praten. Dit geldt zelfs als we denken dat ze niet zullen begrijpen wat we zeggen of kunnen antwoorden. Een van de acties die taalverwerving bij kinderen bevordert, is dat anderen met hen beginnen te communiceren vanaf het moment dat ze baby’s zijn.
Dit is wanneer ze de klanken gaan relateren aan objecten in hun omgeving. Je kunt kleine baby’s korte verhalen vertellen die hen aanmoedigen mondbewegingen en de geluiden die het verhaal met zich meebrengt te imiteren.
Imiteer de geluiden die je baby maakt om taalverwerving bij kinderen te bevorderen
Wanneer je kind brabbels en gorgels begint te produceren, worden ouders aangemoedigd om deze geluiden na te doen terwijl ze hen in de ogen kijken. Op deze manier zullen kinderen verbaal communiceren.
Het feit dat een volwassene antwoordt met een actie die op de zijne lijkt, helpt hen te begrijpen dat ze hun doel bereikt hebben om begrepen te worden.
Taalverwerving bij kinderen vanaf 6 maanden bevorderen
Gezichtsmassage
Het uitvoeren van zeer zachte massages op het gezicht van je baby stimuleert de spieren die betrokken zijn bij de taal. Dit omvat onder andere de wangen, boven- en onderkaak. Bovendien stimuleert het niet alleen de spieren, het versterkt de band tussen ouders en baby’s door het lichamelijk contact.
Dit type stimulatie kan worden gebruikt om baby’s vertrouwd te maken met de delen van hun gezicht om het vocabulaire te stimuleren. Door deze delen aan te raken en ze bij naam te noemen, wordt de informatie in hun gedachten gegraveerd.
Op hetzelfde moment dat je de massage uitvoert, kun je elk onderdeel duidelijk en langzaam benoemen. Door dit te doen, draag je ook bij aan de ontwikkeling van taal.
Ademhalingsoefeningen
Activiteiten met betrekking tot ademhalen zijn een ander soort oefening die taalverwerving bij kinderen bevorderen.
Eerst leren kleuters onderscheid te maken tussen inademen, uitademen en blazen. Vervolgens gaan ze over op de mogelijkheid om de intensiteit, duur en richting van deze acties te regelen en om geluiden correct uit te spreken.
Een voorbeeld van activiteiten die ouders kunnen gebruiken om hun kinderen te helpen taalvaardigheid te ontwikkelen, is een spelletje met behulp van pingpongballen.
De kinderen kunnen tegen de balletjes blazen om ze op een vlak oppervlak te laten rollen. Afhankelijk van de toegepaste kracht kunnen ze experimenteren met hoe de ballen bewegen, de snelheid waarmee ze bewegen en de richting waarin ze bewegen.
Een andere leuke ademhalingsoefening is om muziekinstrumenten zoals fluiten, harmonica’s en zelfs fluitjes te gebruiken. Hiermee leren kinderen de hoeveelheid lucht te gebruiken die nodig is om te blazen. En afhankelijk van de intensiteit, zullen ze het geluid horen dat ze uitzenden, en ook de duur ervan.
Steun en geef een voorbeeld om te volgen
Als het gaat om de juiste taalontwikkeling bij kinderen, gaat het er vooral om het beste voorbeeld en de beste ondersteuning van de mensen om hen heen te vinden.
We moeten met respect naar kinderen luisteren, zonder ze te onderbreken als ze praten. Als ze fouten maken, moeten we ze geduldig corrigeren, zonder dat we kritiek geven of ze uitlachen.
Het is belangrijk dat we de taalontwikkeling van een kind niet negatief bespreken wanneer hij of zij aanwezig is. Dit maakt de dingen erger, omdat het ertoe kan leiden dat kinderen een reactie krijgen die precies het tegenovergestelde is van wat we verlangen. Bovendien kan het hun zelfvertrouwen verminderen.
Er zijn veel activiteiten die de taalverwerving bij kinderen stimuleren. Het is echter cruciaal dat ouders toestaan dat kinderen zich ontwikkelen in hun eigen tempo. Ondertussen moeten we ze wel constante ondersteuning en stimulatie bieden.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Audiosocial.es. (2018). Adquisición del lenguaje: etapas – audiosocial.es. [online] Disponible en: https://www.audiosocial.es/es/2013/05/22/ninos-etapas-de-la-adquisicion-del-lenguaje/
- Navarro Pablo, M. (2003). Adquisición del lenguaje. El principio de la comunicación. Cauce, 26, 321-347. https://idus.us.es/xmlui/bitstream/handle/11441/13138/file_1.pdf?sequence=1
- Oléron, P. (1985). El niño y la adquisición del lenguaje. Ediciones Morata.
- Vila, I. (1991). Lingüística y adquisición del lenguaje. Anales de Psicología/Annals of Psychology, 7(2), 111-122. https://revistas.um.es/analesps/article/view/28361