Een veganistisch dieet voor baby's: wat je moet weten

Heb je een veganistisch dieet voor baby's overwogen? We gaan je alles vertellen wat je erover moet weten, want er zijn bepaalde risico's waarmee je rekening moet houden.
Een veganistisch dieet voor baby's: wat je moet weten

Laatste update: 10 oktober, 2021

Een veganistisch dieet bij baby’s is mogelijk. Deskundigen raden het echter niet aan. Dit betekent dat je aanpak uitvoerbaar is, zolang je er een aantal supplementen bijvoegt. Maar als zodanig is het geen goede optie als het erom gaat de optimale groei van het jonge kind te garanderen.

Een van de principes van gezond eten is variatie. Daarom is het het beste om het spectrum van voedingsmiddelen zo veel mogelijk te verbreden. Vooral in de eerste levensfasen, waarin voedingstekorten de gezondheidstoestand ernstig kunnen beïnvloeden.

Hoe pak je een veganistisch dieet voor baby’s aan?

Een veganistisch dieet voor baby's

Ondanks het feit dat de meeste deskundigen het niet aanraden, kiezen veel ouders toch voor deze eetgewoonte. Daarom is professionele tussenkomst van cruciaal belang om een veganistisch dieet te volgen dat uit voedingsoogpunt zo compleet mogelijk is.

Tot de leeftijd van 6 maanden dekt moedermelk alle eiwitbehoeften van een baby. Maar vanaf dan moeten ouders voedingsmiddelen die eiwitten bevatten in het dieet opnemen. Dit is vooral het geval als ze ervoor kiezen de borstvoeding te beëindigen.

Volgens een studie (Engelse link) gepubliceerd in de Annals of Nutrition & Metabolism moeten ouders tijdens de eerste levensfasen een flinke toevoer van eiwitten aanbieden. Dit zodat het kind goed kan groeien en ontwikkelen.

Deze voedingsstoffen zitten in vlees en dierlijke afgeleiden (zoals zuivel), maar ook in groenten en granen. Eiwitsupplementen zijn een alternatief als het gaat om het bereiken van een voldoende inname bij het aanbieden van vegetarisch (niet-omnivoor).

Een belangrijk aspect bij het plannen van een veganistisch dieet voor een baby is te zorgen voor een grote variatie aan plantaardige voedingsmiddelen. In het verlengde hiervan is het belangrijk dat granen, granen, peulvruchten en knollen vaak voorkomen.

Het is heel belangrijk voor ouders om te weten dat dit soort dieet te maken heeft met een verhoogd risico op een laag gewicht bij baby’s, in vergelijking met degenen die een volledig (omnivoor) dieet krijgen. Toch zijn de resultaten van de studies niet helemaal overtuigend, zoals een recent overzicht (Spaanse link) in de Argentijnse Archives of Pediatrics aangeeft.

Andere voedingstekorten die met het veganistische dieet te maken hebben

De inname van eiwitten is niet het enige kritieke aspect van het veganistische dieet voor baby’s. Er kunnen namelijk ook tekorten aan ijzer, vitamine B12, calcium en vitamine D optreden. Bovendien kan dit soort dieet zelfs de inname van zink in gevaar brengen. Dat komt door de moeilijkheden om noten in het dieet van de kleintjes op te nemen.

Vitamine B12 wordt meestal aangevuld met farmacologische preparaten, omdat de enige bron van de voedingsstof voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong zijn. Door het niet aan het dieet toe te voegen loopt het kind op middellange termijn het risico aan megaloblastische anemie te lijden, zoals onderzoek (Engelse link) in de workshopserie van het Nestle Nutrition Institute aantoont.

Als je een veganistisch dieet voor baby’s overweegt, is het beter enkele biochemische analyses van het bloed uit te voeren om de gezondheidstoestand ervan te kennen.

Vaak is het moeilijk de symptomen van voedingstekorten te herkennen en als deze toestand aanhoudt, loopt het kind het risico problemen in zijn gezondheid en ontwikkeling te krijgen.

Wanneer in het bloed lage gehaltes van een essentiële voedingsstof worden vastgesteld, zal het nodig zijn de toevlucht te nemen tot de supplementatie ervan en de reorganisatie van het voedingspatroon. Daarom is het van cruciaal belang een strenge controle uit te voeren om chronische ziekten te voorkomen.

Deskundigen raden een veganistische dieet voor baby’s af

Gevarieerde voeding

Bij volwassenen kan een veganistische dieet bepaalde voordelen bieden. Het is echter niet het geschikte soort dieet voor een opgroeiend kind.

Non-omnivore diëten, waaronder veganistische diëten, worden helemaal niet aanbevolen in de kindertijd. Dat komt omdat de mogelijke voordelen niet opwegen tegen de risico’s, die veel groter zijn dan men beseft.

In de eerste levensfasen kun je het beste inzetten op een goede voedingsopvoeding, waarin de consumptie van vers voedsel voorrang krijgt boven die van industrieel ultraverwerkt voedsel. Stel ook de aanpak van een beperkend dieet uit tot de volwassenheid.

De voedingstekorten die tijdens de kindertijd ontstaan, zijn van ernstige invloed op de toekomstige gezondheid van het kind. Daarom is het van essentieel belang om in de kindertijd en de adolescentie voor een voldoende inname van allerlei voedingsstoffen te zorgen. Wellicht ook interessant voor jou

Wat zijn de beste voedingsmiddelen voor kinderen?
Je bent mama
Lees het op Je bent mama
Wat zijn de beste voedingsmiddelen voor kinderen?

Gezonde eetgewoonten worden bijgebracht in de kindertijd. Met dat in gedachten willen we je vertellen over de beste voedingsmiddelen voor kinderen.