4 ideeën om te zorgen dat kinderen goed slapen

27 september 2018

Rust is op elke leeftijd erg belangrijk. En nog meer in het geval van kinderen. Om te kunnen groeien en gezond en gelukkig te zijn, moeten we zorgen dat kinderen goed slapen.

Er zijn veel obstakels die de slaap van onze kinderen in de weg zitten, zoals avondshows op tv, een zittende levensstijl, stress op school en nog veel meer. Wat moeten we hier aan doen? Er zijn tal van ideeën om ons te helpen ervoor te zorgen dat ze alle kwaliteitsslaap krijgen die ze nodig hebben. Lees verder en vind enkele goede adviezen over hoe we ervoor kunnen zorgen dat kinderen goed slapen.

Het belang van goed slapen voor de ontwikkeling van kinderen

Goed uitrusten en slapen is essentieel voor mensen van alle leeftijden, in elk stadium van hun leven. Echter vooral kinderen moeten genoeg slaap van goede kwaliteit krijgen. Dit zorgt ervoor dat ze zich ontwikkelen zoals ze zouden moeten en gezond en gelukkig zijn.

Kinderen die weinig slapen of die een slaapstoornis hebben, hebben meestal een zwakker immuunsysteem. Dit maakt hen op hun beurt kwetsbaarder voor tal van fysieke en mentale stoornissen, daarnaast schaadt het hun stofwisseling.

Bovendien heeft slecht slapen een negatieve invloed op het onderwijs van een kind. Het kan vaak leerproblemen en een gebrek aan concentratie veroorzaken.

Veel mensen denken dat we vanaf onze geboorte al weten hoe we goed moeten slapen, maar dit is een mythe. Kinderen moeten begrijpen hoe belangrijk het is om goed te slapen voor hun gezondheid en moeten leren hoe ze een goede nachtrust kunnen ervaren.

Het is van vitaal belang dat ouders en andere volwassenen die betrokken zijn bij het opvoeden van kinderen dit ook weten. Het is onze verantwoordelijkheid om de slaapgewoonten van onze kinderen bij te staan en hen het belang van goed slapen te leren.

Jongen in blauwe slaapkamerDe beste ideeën om kinderen te helpen slapen

We hebben een hectische manier van leven en zijn vaak niet gezegend met veel geduld. Bovendien worden onze kinderen voortdurend blootgesteld aan situaties van hoge stress en angst.

Deze versnelde levensstijl heeft een negatieve invloed op de kwaliteit van hun slaap. De symptomen duren niet lang om te verschijnen. Vermoeidheid, concentratieproblemen, zwakte, eetluststoornissen, slecht gedrag, enzovoort.

Enkele interessante ideeën

We gaan nu 4 ideeën aandragen over hoe we kinderen kunnen helpen om goed te slapen. En om hen te laten inzien hoe belangrijk het is.

Maak een gebalanceerde en aantrekkelijke slaaproutine

Kinderen moeten een gezonde routine ervaren. Dit zal op zijn beurt bijdragen aan hun fysieke, cognitieve, emotionele en sociale ontwikkeling. Binnen deze routine kunnen we hen het belang van goed slapen leren.

Onze kinderen moeten vaste tijden hebben om naar bed te gaan en tijden om op te staan ​​en hun activiteiten uit te voeren. Op deze manier kunnen ze slaap begrijpen als onderdeel van hun dagelijks leven.

Maar naast een vaste bedtijd moeten kinderen deze bedtijd ook als iets positiefs voor hen zien.

Wat we hier proberen te zeggen, is dat slaap niet moet worden gezien als iets dat saai en zinloos is. En bovenal moet het nooit als een straf worden gebruikt.

Bied een positieve en veilige omgeving aan

In hun familiekring moeten kinderen de veiligheid ervaren die hen in staat stelt om zich vrijuit te uiten en in vertrouwen op te groeien. Om dit te bereiken, moeten ze niet alleen de liefde en het geduld van hun ouders hebben, maar ook een positieve en vredige omgeving.

Kinderen die zijn grootgebracht in stressvolle situaties of in onstabiele gezinsomgevingen hebben meestal meer problemen met goed slapen. In deze situaties moeten ouders ingrijpen.

Als we voor de slaap van onze kinderen willen zorgen, moeten we positieve gevoelens overbrengen, zoals vrede, liefde, vreugde en sereniteit. We kunnen dit doen via ons gedrag, woorden en gedachten in ons dagelijks gezinsleven.

Zorg voor fysieke en mentale stimulatie voor kinderen

Veel kinderen hebben geen zin om te slapen, omdat ze een voornamelijk zittend leven leiden, urenlang zitten en hun energie niet gebruiken. Dit kan hun fysieke en mentale ontwikkeling sterk belemmeren.

Regelmatige lichaamsbeweging is essentieel voor de fysieke, emotionele en sociale ontwikkeling van onze kinderen. Naast het verbeteren van hun kracht en fysiek uithoudingsvermogen, stimuleert het ook hun geest en verbetert het hun stofwisseling.

Meisje slaapt met knuffelbeer
Sport is vooral gunstig voor onze kinderen, omdat ze hen ook belangrijke waarden voor het leven leren. Door middel van sport leren kinderen over teamwerk, doorzettingsvermogen, vriendschap, toewijding en wilskracht. Het stelt hen ook in staat om energie te verbranden en dit zal hun een betere slaapkwaliteit opleveren.

Zorg voor een uitgebalanceerd en gezond voedingspatroon

Goede voeding is van vitaal belang voor de gezondheid en de groei van onze kinderen. Dit heeft ook impact op de kwaliteit van hun slaap. Veel voedingsmiddelen, zoals cafeïne, suiker en chocolade, stimuleren de stofwisseling en het zenuwstelsel van een kind. Wanneer ze deze voedingsmiddelen tijdens het eten consumeren, kan dit voorkomen dat ze in slaap vallen.

Daarom is het raadzaam om snoepjes, chocoladedranken en geraffineerde koolhydraten ’s avonds te vermijden, om ervoor te zorgen dat ze een goede nachtrust krijgen. Bovendien moet het dieet van onze kinderen evenwichtig en voedzaam zijn. Waarbij calorierijk voedsel wordt vermeden en ze veel natuurlijk voedsel krijgen.