Tussendoortjes voor kinderen: wat geef je het best na school?

· 7 juni 2018

Kinderen komen vaak met een rammelende maag thuis van school. Dan hebben ze behoefte aan een gezond en lekker tussendoortje. Lees verder om meer te weten te komen over de vijf beste tussendoortjes voor kinderen die je na een drukke dag op school kan geven.

Soms is het moeilijk om niet naar ongezonde voeding te grijpen. Dit is immers vaak een snelle oplossing voor hongerige kinderen en voor ouders die niet veel tijd hebben. Gelukkig zijn er ook een heleboel gezonde tussendoortjes waar kinderen dol op zijn.

Onderschat het belang van gezonde tussendoortjes niet. Goede voeding is essentieel voor de groei en de ontwikkeling van je kind. Een tussendoortje na school biedt voldoende energie voor een drukke namiddag vol spelen en huiswerk.

Een lange dag op school kan zowel fysiek als mentaal uitputtend zijn. Een tussendoortje in de namiddag is de ideale manier voor een kind om terug wat energie op te doen in afwachting van het avondeten.

Waarom zijn tussendoortjes voor kinderen zo belangrijk?

  • Groei: kinderen groeien en ontwikkelen zich. Daarom hebben ze voedingsstoffen en energie nodig om hen op weg te helpen.
  • Spijsvertering: het lichaam van een kind krijgt het moeilijk als er gedurende lange tijd niet gegeten wordt. Kinderen hebben behoefte aan kleinere porties maar dan wel vaker dan volwassenen.
  • Gewicht onder controle houdendoor regelmatig te eten zullen kinderen minder hongerig zijn ’s avonds. Daardoor zullen ze zich minder snel volproppen bij het avondeten. Daarom kunnen de juiste tussendoortjes helpen om je kind op gewicht te houden.
  • Energie: kinderen zijn fysiek en mentaal heel actief. Ze zitten de hele dag op school, rennen in het rond en trainen hun hersenen. Daarom is het vanzelfsprekend dat ze voedsel nodig hebben om hun batterijen op te laden. Zo kunnen ze hun hectische dagelijkse routines volhouden.
Tussendoortjes voor kinderen: yoghurt

Regels wat betreft tussendoortjes voor kinderen

  1. Hou rekening met het tijdstip van de dag. Een tussendoortje op school hoort in de pauze opgegeten te worden. Na school moet je zorgen voor een tussendoortje wanneer de lunch reeds verteerd is. Maar zorg er wel voor dat het avondeten er niet te snel op volgt.
  2. Kijk naar de hoeveelheid die je kind eet. Vergeet niet dat een tussendoortje licht moet zijn in afwachting van de volgende maaltijd. Te veel tussendoortjes kunnen voor problemen zorgen bij de andere maaltijden.
  3. Vermijd geraffineerde suiker en kunstmatige kleur- en smaakstoffen. Ongeacht de vele snelle opties die op de markt beschikbaar zijn, moet je aandacht schenken aan de etiketten. Er zijn bepaalde stoffen die kinderen beter niet elke dag binnenkrijgen.
  4. Zorg ervoor dat je voor tussendoortjes kiest die voedingsstoffen uit de juiste voedingsgroepen bevatten. Dit betekent niet dat elk tussendoortje koolhydraten, fruit en zuivel moet bevatten, maar wel dat ze elke dag iets uit deze voedselgroepen zouden moeten eten.
  5. Vergeet het water niet! Zorg ervoor dat je kind altijd gehydrateerd is.

De 5 beste tussendoortjes voor kinderen

Deze ideeën voor tussendoortjes voor kinderen kunnen een goed uitgangspunt bieden. Wees echter niet bang om te vernieuwen. Gebruik met andere woorden je inspiratie!

Waarom vraag je de kinderen zelf niet om wat leuke ideeën? Samen kunnen jullie ongetwijfeld iets maken dat nieuw, lekker en gezond is.

  • Sandwiches. Dit is een klassieker. Wanneer je broodjes maakt moet je nadenken over de grootte. Ze moeten vullen en afgestemd zijn op hoe actief het kind in kwestie is. Bovendien moet je nadenken over welk beleg je op het broodje doet. Koude vleessoorten zoals ham zijn een goede keuze want deze zitten boordevol eiwitten. Je kunt ook zoete broodjes maken met bijvoorbeeld banaan of chocoladepasta. Deze leveren veel energie en je kunt er zeker van zijn dat je kind er dol op zal zijn.
Tussendoortjes voor kinderen: fruit

  • Fruitlolly’s. Pureer fruit en vries het in met behulp van vormpjes om ijsjes mee te maken. Dit is een gezond tussendoortje dat je gemakkelijk vooraf kunt maken. Bovendien is dit perfect voor op een warme namiddag in de zomer.
  • Yoghurt. Yoghurt biedt je kind de juiste hoeveelheid zuivel, calcium en eiwitten. Meng het met fruit, muesli of noten. Kies voor natuurlijke yoghurt en controleer altijd het etiket op toegevoegde suikers.
  • Smoothies. Kies seizoenfruit om een smoothie te maken waar je kind dol op is. Je kunt er een beetje melk in vermengen voor de calcium. Voeg granen of ongezouten noten toe zodat dit drankje drie voedselgroepen tegelijk bevat.
  • Een glas melk en een stukje zelfgemaakte cake. Wat betreft cake en allerlei gebakjes zijn de beste diegene die thuis worden gemaakt. Zo weet je zeker welke ingrediënten en hoeveel ervan in het baksel terechtkomen. Dit is de perfecte verwennerij voor je kind. Waarom neem je zelf ook geen stukje?

Conclusie

Natuurlijk hoef je je geen zorgen te maken als je niet elk dag voldoende tijd hebt om zelf een tussendoortje te maken. Het is niet erg om af en toe eens iets te geven dat je reeds klaargemaakt in de supermarkt hebt gekocht.

De sleutel voor gezonde voeding is evenwicht. Maar weet dat een kleine verwennerij af en toe geen kwaad kan.