Zijn de kinderen van tegenwoordig meer verwend?
De manier van kinderen opvoeden is veranderd. Ouders worden zich meer bewust van hun taak en hebben meer respect voor hun kinderen. Er is geen plaats meer voor geweld in huis en men past minder vaak straffen toe. Hierdoor denken veel mensen dat de kinderen van tegenwoordig meer verwend zijn. Maar is dit waar?
Velen denken dat kinderen met gevoelens en verlangens verwende kinderen zijn die altijd hun zin krijgen en geen grenzen kennen. Maar wat als we je vertellen dat wat een kind het meest wil, verlangt en nodig heeft, juist datgene is wat we hem ontzeggen? We hebben het natuurlijk over de aanwezigheid en het gezelschap van hun ouders tijdens hun eerste jaren en de vrijheid om in hun eigen tempo te groeien.
Denk je dat op dit moment in de menselijke geschiedenis, kleintjes deze privileges genieten? We zullen het antwoord hieronder bekijken.
Wat is een verwend kind?
Zoals we al zeiden, een kind verwennen is hem alles geven waar hij om vraagt wanneer hij erom vraagt. En hoewel velen dit als verkeerd en fout gedrag beschouwen, is het belangrijk om te leren contextualiseren.
Tijdens de eerste maanden en jaren van zijn leven is de baby afhankelijk van zijn ouders; hij heeft hen nodig om te overleven en om zijn basisbehoeften aan voedsel, veiligheid en genegenheid te bevredigen.
Dus, zoals blijkt uit een studie gepubliceerd in het Journal of Early and Intensive Behavior Intervention(Engelse link) is het in deze tijd niet alleen positief, maar ook cruciaal om op tijd aan de eisen van het kind te voldoen, omdat dit de manier is om een veilige gehechtheid op te bouwen.
De baby heeft het nodig om vastgehouden te worden, om zich dicht bij zijn gehechtheidsfiguren te voelen en dat ze naar hem toe komen als ze hem roepen. Een zuigeling deze aanwezigheid, genegenheid en troost bieden is niet verwennen, maar hem helpen vertrouwen in zichzelf, in anderen en in de wereld te ontwikkelen.
Naarmate het kind groeit, is het nodig om grenzen te stellen. Deze grenzen moeten echter niet willekeurig zijn, maar bedoeld om zijn gedrag te sturen en hem te helpen een reeks vaardigheden te ontwikkelen, zoals frustratietolerantie. Het is in die gevallen waarin geen regels of grenzen worden gesteld aan hun wensen en grillen dat instemming een probleem wordt.
Zijn kinderen tegenwoordig meer verwend?
Met dit in gedachten kunnen we ons afvragen of kinderen tegenwoordig echt meer verwend zijn dan vroeger. En daarvoor kunnen we kijken naar verschillende variabelen en elementen.
Basisbehoeften aan affectie en veiligheid
Zoals we al zeiden, hebben zuigelingen behoefte aan nabijheid van hun belangrijkste gehechtheidsfiguren, vooral voordat ze twee jaar oud zijn. Dit is hun belangrijkste verlangen en hun grootste behoefte. En toch is het een voorrecht dat ze vandaag de dag niet altijd hebben.
De integratie van vrouwen op de arbeidsmarkt en andere sociaaleconomische veranderingen hebben ertoe geleid dat veel gezinnen hun baby’s al op zeer jonge leeftijd aan de zorg van derden overlaten. Dit is iets wat vroeger minder vaak voorkwam.
Volgens de studie Daycare and Family 2013 gaat 70% van de kinderen voor hun eerste verjaardag naar school en brengt een groot percentage van hen meer dan 8 uur per dag door in de kinderopvang. Deze kinderen ervaren dus al de eerste grote beperking van hun verlangens.
Maar ze zijn ook niet verzekerd van een positieve reactie van hun ouders op hun vraag naar genegenheid, contact en geborgenheid. Het percentage gezinnen dat ervoor kiest om met hun kinderen samen te slapen (Roldán-Chicano et al., 2009), om ze zonder beperkingen in de armen te houden of om de borstvoeding te verlengen tot de aanbevolen tijd (Correa et al., 2007) is laag.
Aan de andere kant stellen de ouders van nu veel hogere eisen aan hun kinderen. Er wordt vaak van hen verwacht dat ze de slimste van de klas worden, de meest creatieve, atletische en gezelligste.
Er wordt van hen verwacht dat ze talen leren vanaf hun vroege jeugd en hun agenda is verzadigd met buitenschoolse activiteiten die hoge stressniveaus kunnen genereren (Franco, 2018).
Tegenwoordig hebben we een overgewaardeerd idee van productiviteit en het feit dat het kind geniet van rustige middagen, vrij spel of luie momenten lijkt ons tijdverspilling. Dit is echter een behoefte die we hen weer eens ontnemen.
Overbescherming
Als er iets is waarvan we kunnen zeggen dat de kinderen van tegenwoordig meer verwend zijn, dan is het wel overbescherming. Tegenwoordig tonen veel ouders genegenheid voor hun kinderen door te proberen hun leven zo makkelijk mogelijk te maken. Dit om hen pijn, moeite of ongemak te besparen.
Deze houding verhindert echter dat kinderen hun potentieel en zelfvertrouwen ontwikkelen en elementaire levensvaardigheden verwerven. Dus ja, ze worden vertroeteld en verwend, hoewel dit eigenlijk schadelijk is voor hun eigen toekomstige welzijn.
Kinderen van nu zijn niet meer verwend, maar ze hebben grenzen nodig
We kunnen zien dat kinderen van nu niet zo verwend zijn als velen denken. Het is waar dat ze respectvoller en empathischer worden behandeld door hun ouders. Maar het ontbreekt hen ook aan emotionele basisbehoeften en ze krijgen vanaf hun vroegste jeugd te maken met beperkingen en restricties.
Ouders van tegenwoordig maken echter de fout te denken dat van hun kinderen houden betekent dat ze overbeschermd moeten worden. Om dit te voorkomen is het cruciaal om bepaalde maatregelen te nemen. Stimuleer bijvoorbeeld hun autonomie, zodat ze zich zelfstandig kunnen ontwikkelen en verantwoordelijkheden op zich kunnen nemen die bij hun leeftijd passen.
Daarnaast moeten er thuis een aantal regels worden opgesteld en consequenties worden verbonden aan het niet naleven ervan. Dit zal kinderen helpen om een groter gevoel van veiligheid te ervaren in hun dagelijks leven en zal hen begeleiden bij het sturen van hun gedrag.
Laten we niet vergeten dat opvoeden met liefde ook gaat over het bieden van de juiste omstandigheden voor kinderen om te leren zichzelf te vertrouwen.
De tijden zijn veranderd
Kortom, we kunnen zeggen dat opvoedtrends zijn veranderd, maar dit betekent niet dat kinderen meer verwend zijn. Het bieden van respect, begrip en empathie zijn basistaken die ouders moeten uitvoeren en dit doet niets af aan de discipline van het ouderschap.
Laten we bovendien niet vergeten dat het verwennen van een kind niet altijd negatief is, omdat het kind behoefte heeft aan zijn of haar basisbehoeften om een goede mentale en emotionele gezondheid te ontwikkelen. We moeten dus een gezonde balans zoeken tussen liefde en grenzen.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Correa Rancel, M., Correa Rancel, E., Méndez Mora, D., Gimeno Gil, A., Correa Ceballos, B., & Alberto Bethencourt, J. C. (2007). Estudio de comportamiento de la lactancia materna. Canarias Pediátrica, 31(1), 49-56. https://www.researchgate.net/publication/47394593_Estudio_de_comportamiento_en_la_lactancia_materna_Study_of_behavior_in_maternal_breastfeeding/fulltext/57aab4e008ae0932c96ed019/Estudio-de-comportamiento-en-la-lactancia-materna-Study-of-behavior-in-maternal-breastfeeding.pdf
- Dunst, C. J., & Kassow, D. Z. (2008). Caregiver sensitivity, contingent social responsiveness, and secure infant attachment. Journal of Early and Intensive Behavior Intervention, 5(1), 40. https://psycnet.apa.org/fulltext/2014-52728-006.html
- Edenred. (2013). Estudio Guarderia&Familia 2013. https://es.slideshare.net/EdenredES/estudio-ticketguarderia2013
- Franco Melendez, I. M. (2018). Implicaciones de la sobre exigencia parental en la formación de los hijos/as. Repositorio Institucional de la Universidad Católica de Pereira. https://repositorio.ucp.edu.co/handle/10785/4962
- Roldán-Chicano, M., García-López, M., Blanco-Soto, M., Vera-Pérez, J. A., García-Ros, J. M., & Cebrián-López, R. (2009). Intención de colecho en el puerperio según características sociodemográficas de las madres: ¿Qué podemos recomendar los profesionales de enfermería?. Index de Enfermería, 18(1), 8-12. https://scielo.isciii.es/scielo.php?pid=S1132-12962009000100002&script=sci_abstract&tlng=pt