Straffen in de klas; werken ze wel?
Straffen in de klas is iets waar de lerarenopleiding rekening mee moet houden. Naast kennis van hun onderwerpen, moeten leraren ook naar hun lessen gaan met praktische vaardigheden in klasbeheer.
Een van de belangrijkste onderdelen van het opleiden van toekomstige leraren is hen te leren een klas te leiden. Veel studies tonen aan dat studenten beter leren in aantrekkelijke en overzichtelijke omgevingen. Alle kinderen zijn echter anders en reageren dus anders op straffen in de klas.
Wat voor soort onproductief gedrag is er normaal in de klas?
We kunnen onproductief en slecht gedrag bij studenten in de volgende categorieën onderbrengen:
- Verstoringen op laag niveau
- Ongeïnteresseerde leerlingen
- Agressief en asociaal gedrag
Verstoringen op laag niveau en ongeïnteresseerde leerlingen zijn de meest voorkomende gedragsproblemen die docenten in de klas zien. Leraren vinden het zelfs moeilijk om ze onder controle te houden. Agressief en antisociaal gedrag zijn echter meer zeldzaam.
Gemeenschappelijke strafstrategieën in de klas
Jarenlang vertrouwden leraren op twee soorten strategieën, om onproductief gedrag tegen te gaan:
- Beloningen, die goed gedrag bevorderen
- Sancties of straffen, ontworpen om leerlingen te ontmoedigen om in de klas te gaan vervelen.
Tot 1820 gebruikten leraren in Nederland lijfstraffen in de klas, maar was een van de eerste landen die dit verbood. Na het verbieden van lijfstraffen in het onderwijs, begonnen leraren andere straffen in de klas te gebruiken.
De volgende trapsgewijze benaderingen in de klas zijn reeksen gevolgen die in ernst toenemen. Meestal gebruiken leraren ze voor allerlei soorten slecht gedrag.
- Deze trapsgewijze benaderingen beginnen meestal met een waarschuwing.
- Vervolgens brengt de student enige tijd buiten de klas door.
- Daarna gaan studenten naar de directeur, de beheerder of de decaan.
- Ten slotte kunnen ze de student schorsen of uit de school zetten.
Deze aanpak is logisch omdat leraren kunnen blijven lesgeven. Vervolgens kunnen andere studenten blijven leren. Het negeert echter de oorzaak van het probleem.
‘Probleemstudenten’ vinden het moeilijk om te leren na het missen van de les. Bovendien hebben ze het moeilijk om door te gaan met het materiaal.
De meeste docenten gebruiken deze methode. Ze zeggen echter dat deze straffen meestal niet effectief zijn.
Maar hoe kun je slecht gedrag stoppen en straffen in de klas vermijden? Leraren zeggen dat de bedreigingen en acties die leerlingen ervan weerhouden om te leren niet altijd werken. Daarnaast toont onderzoek dit ook aan.
Het bewijs toont duidelijk aan dat het probleem niet wordt opgelost door op straffen zoals een time-out te vertrouwen. In feite kan het in de loop van de tijd zelfs erger worden.
Preventie is de sleutel tot het vermijden van straffen in de klas
De sleutel is om te richten op preventie. Door rekening te houden met de fysieke omgeving, het curriculum, de middelen en de lesmethode, kun je namelijk voorkomen dat studenten de verbinding verbreken. Vervolgens zullen ze de les niet verstoren.
Leraren moeten kinderen leren hoe ze problemen en conflicten kunnen oplossen. Dan nemen studenten geen toevlucht tot agressie om met situaties om te gaan.
Daarom moet de lerarenopleiding technieken bevatten om geordende en aantrekkelijke lessen te geven. De meeste problemen in de klas zijn ongeïnteresseerde leerlingen en verstoringen van laag niveau. Daarom is het belangrijk om te voorkomen dat deze zich voordoen.
Leraren moeten proberen te leren hoe ze lessen kunnen ontwikkelen die deze problemen voorkomen. Dit alles is beter dan proberen het gedrag van leerlingen te ‘verbeteren’.
Het is duidelijk dat er nooit een aanpak zal zijn die alle docenten kunnen gebruiken. Het voorkomen en reageren op gedrag van studenten is afhankelijk van cultuur.
Lerarenopleidingen moeten dus benaderingen, vaardigheden en strategieën leren om dit gedrag op een educatieve en ondersteunende manier te beheersen. Leraren moeten zich concentreren op strategieën om problemen te voorkomen.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Carreño, A. M. P. (2010). Conductas disruptivas en el aula. González Serrano, Fernando. https://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/revista/pdf/Numero_34/ANA_MARIA_PORCEL_1.pdf
- Espot, M. R., & Nubiola, J. (2015). La disciplina en el aula. Vanguardia Educativa, 35-39. http://www.mariarosaespot.es/pdfs/pdf_articulo_la_disciplina_en_el_aula_ve_19va._edicion__copia__copia.pdf