De voordelen van groepsdynamiek in de klas
Om te begrijpen wat we bedoelen met groepsdynamiek in de klas waaraan gewerkt moet worden, moeten we eerst kijken naar wat groepsdynamiek is.
Wat is groepsdynamiek?
Dynamiek, of groepsdynamiek, verwijst naar de psychosociale discipline die de kwaliteiten, ontwikkeling, problemen, relaties en afhankelijkheid binnen een groep bestudeert. De Amerikaanse psycholoog van Duitse afkomst, Kurt Lewin, was de pionier die groepen op deze manier bestudeerde.
Deze man probeerde namelijk een beter begrip te krijgen van groepen en hoe ze werken. Hij legde bijvoorbeeld uit hoe hun interne veranderingen te wijten waren aan krachten en omstandigheden die invloed hebben op de hele groep. Vervolgens keek hij naar hoe de groepsleden reageerden.
Het studeren en analyseren van de krachten die zich voordoen in een groep helpen ons om het beter te begrijpen. Als gevolg kunnen we groepen beter laten werken wanneer we werken aan de groepsdynamiek ervan. Dus, hoe is dit mogelijk?
Groepsdynamiek in de klas om aan te werken
Er zijn verschillende groepsdynamieken ontwikkeld waarvan we weten hoe ze werken. Veel zijn toepasselijk in de klas, als we de klas als een groep zien.
Deze groepsdynamieken, beter bekend als groepsdynamicatechnieken, verwijzen naar de systematische media of toegepaste procedures. Ze streven ernaar om de groep beter te organiseren en de activiteiten ervan te ontwikkelen.
Vervolgens worden er verschillende activiteiten georganiseerd in de klas die gebaseerd zijn op de kennis die we hebben van de groepsdynamicatechniek. Dit zijn bijvoorbeeld spelletjes en activiteiten die de groep kunnen helpen om de voorgestelde doelen te halen en de effectiviteit van de groep te vergroten.
In het geval van een klas zijn de doelen het:
- stimuleren van leren
- socialiseren
- creativiteit
- cohesie
- communicatie
- samenwerking
- autonomie
- verantwoordelijkheid, enz.
Daarnaast zullen ze helpen om problemen en conflicten in de groep op te lossen.
Er zijn bekende groepsdynamicatechnieken, zoals bijvoorbeeld de discussiegroep, rollenspel, brainstormen, Philips 6.6 en nog meer. Deze technieken zijn de basis voor de ontwikkeling van andere dynamieken, activiteiten en spelletjes voor groepen. Dit is echter afhankelijk van de karakteristieken van een groep.
Voorbeelden van groepsdynamiek in de klas
Groepsdynamiek kan op verschillende manieren geclassificeerd worden, afhankelijk van de auteurs. In bijna alle gevallen zijn er echter overeenkomende condities, zoals:
- de doelen
- de leeftijd
- grootte en omgeving van de groep
- de eigenschappen van de groepsleden
Er moet aan alle groepsdynamieken in de klas gewerkt worden, maar ook aan andere dingen. Hier zijn een aantal voorbeelden:
Dynamieken die werken aan communicatie en samenwerking: de grote muurschildering.
Groepen van zes studenten moeten het eens worden over een idee dat gerepresenteerd moet worden in een grote tekening.
Het doel van deze dynamiek is om de communicatie en overeenstemming tussen groepsleden te verbeteren door samen te werken, actief te luisteren en daarnaast de meningen van anderen te respecteren.
Dynamieken die werken aan communicatie, motivatie en richtlijnen geven voor de taak: Interviews in paren
In paren stellen de kinderen één voor één vragen over een bepaald onderwerp wat past bij het schoolonderwerp. Het doel van deze dynamiek is dat kinderen over hun voorkennis praten en daardoor geïnspireerd raken om dit onderwerp beter te behandelen.
Dynamieken om tot een oplossing te komen bij conflicten en te werken aan creativiteit: Hoe lossen we dit op?
Studenten moeten richtlijnen en mogelijke oplossingen geven wanneer er een probleem is. Dit kan bijvoorbeeld zijn hoe ze over hun angst voor het donker of verlegenheid komen en problemen bespreken die ons allemaal kunnen overkomen.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Johnson, B. A. N. Y. (1981). La dinámica de grupo en la educación. Aguilar. l980.
- Vivas, P., Rojas Arredondo, J., y Torres Virgili, M. E. (n.d.). Dinámica de grupos. Universitat Oberta de Catalunya. Material docente de la UOC. Recuperado de https://www.psyciencia.com/wp-content/uploads/2012/11/DINA_MICA-DE-GRUPOS.pdf