Hoe je je kind helpt effectief te leren
Kinderen leren effectief, ofwel doeltreffend, door nieuwe situaties te combineren met eerdere kennis en ervaringen. Ontdek in dit artikel manieren om effectief leren aan te moedigen.
Door effectief leren onthouden kinderen beter nieuwe informatie en blijft deze kennis hun hele leven actief en responsief. Zoals je zult zien, is het belangrijker dan het op het eerste gezicht lijkt.
Hoe kun je effectief leren?
Wanneer we nieuwe informatie krijgen, brengen onze hersenen het in verband met eerdere kennis. Dit kan nuttig zijn om de nieuwe informatie beter te begrijpen. Dit zorgt er namelijk voor dat we nieuwe informatie relateren aan eerdere ervaringen. Zo worden betekenis en logisch nadenken geactiveerd.
Wat er gebeurt, is dat de nieuwe en de oude kennis met elkaar verbonden worden, rijker worden, en zelfs worden aangepast. Dankzij dit proces kunnen we daarom tot onze eigen conclusies komen en effectief leren bereiken.
Deze manier van leren stelt kinderen ook in staat om een volledig begrip te krijgen van nieuwe concepten en deze volledig in hun geheugen te bewaren. Het kind kan dan de basis vormen voor steeds complexer nieuw leren. Die basis dient als kader om verschillende situaties op zich te nemen.
Hoe je je kinderen leert effectief te leren
Respecteer hun tijd
Elk kind leert in een ander tempo. Het is daarom belangrijk om dat te respecteren. Er zijn vastgestelde leeftijdsgroepen voor het leren van verschillende dingen. Dit zijn echter slechts benaderingen, het is een gemiddelde.
Je hoeft je geen zorgen te maken als je kind niet precies het gemiddelde volgt. Dit betekent namelijk niet dat er een probleem is. Als je kind bijvoorbeeld onder druk staat, zal het zich langzamer ontwikkelen.
Laat ze fouten maken
Corrigeer je kind niet de hele tijd als ze fouten maken. Dan raken ze gefrustreerd. Er is niets effectiever dan zelfcorrigerend leren.
Een goed voorbeeld is de Montessorri-methode. Hierbij ontdekken kinderen bijvoorbeeld zelf dat ze ergens in het proces een fout hebben gemaakt. Dit merken ze, als ze zien dat ze niet het juiste antwoord hebben gekregen. Dit dwingt hen vervolgens te redeneren en te leren van hun fouten.
Effectief leren door ze na te laten denken
Een van de belangrijkste onderdelen bij effectief leren is kinderen helpen door vragen te stellen. Nodig ze uit om over alles vragen te stellen. Help ze een verklaring te vinden voor alle vragen om hen heen. Maak ze eindeloos nieuwsgierig. Je kunt dit doen door ze vragen te stellen en zo kleine zaadjes in hun hoofd planten.
Let op wat hen motiveert
Iedereen leert van allerlei situaties. Dit geldt nog meer voor kinderen. Beoordeel hun smaak niet. Alles is nuttig om effectief leren te bevorderen. Superhelden, voetbal, videogames, verhalen, poppen..…
Het zijn slechts hulpmiddelen om hun aandacht te trekken en hun interesse te wekken. Laat ze dus enthousiast zijn over dinosaurussen, leren over de aarde, het heelal, dieren… Alles kan fascinerend zijn.
Je kunt zelfs in het voetbal-album van je jongste kinderen lezen. Laat ze de namen van de voetbalspelers onthouden of lezen. Ontdek wat ze leuk vinden. Waarvan gaan ze op het puntje van hun stoel zitten?
Vier hun succes
Niets motiveert meer als te weten je je doelen bereikt. Soms realiseren kinderen niet eens hoeveel ze hebben geleerd. Anderen moeten hun kennis via jou valideren.
Dit betekent niet dat je bij elke stap die zij zetten, je ze moet aanmoedigen. Dat kan juist tegenwerken. Ze kunnen namelijk verslaafd raken aan de constante goedkeuring van een ander.
Zeg liever: “I k zie dat je een heleboel rekensommen hebt gemaakt zonder fouten te maken. Goed gedaan! ” Dit soort dingen zeggen kan heel nuttig zijn.
Het leven is een spel
Voor kinderen is alles een spel, dus leren moet leuk zijn. Doe geheugenspelletjes, leuke activiteiten die kinderen motiveren en nodig ze uit om iets nieuws te leren.
Kinderen kunnen sneller leren dan wij denken. Juist als we hun tempo respecteren en hun creativiteit stimuleren en ook als zij zien dat hun ouders ook constant leren .
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Chacón, P. (2008). El Juego Didáctico como estrategia de enseñanza y aprendizaje ¿Cómo crearlo en el aula? Nueva Aula Abierta. https://documentop.com/el-juego-didactico-como-estrategia-de-enseanza-y-aprendizaje-_59fbb8cd1723dd47819deb98.html
- González, A., Aguaded, E., & Universidad, R. (2015). Aprendizaje cooperativo como aprendizaje efectivo. REIDOCREA.
- Vygotski, L. S. (1984). Aprendizaje y desarrollo intelectual en la edad escolar. Infancia y Aprendizaje. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02103702.1984.10822045