Dans, heb plezier en verbrand energie tijdens quarantaine
De huidige situatie van quarantaine waarmee gezinnen worden geconfronteerd, vormt een ernstige bedreiging voor hun gebruikelijke hoeveelheid beweging. Daarom willen we een reeks oefeningen en dansen voorstellen, zodat je plezier kunt hebben en energie kunt verbranden tijdens quarantaine.
Kinderen zijn eraan gewend om de hele dag constant in beweging te zijn, te spelen, te rennen en op en neer te springen … Gedurende deze periode is het dus belangrijk dat zowel kinderen als volwassenen manieren vinden om actief te blijven, zelfs zonder het huis te verlaten.
Beweeg met oefeningen en dansen om energie te verbranden tijdens quarantaine
Het behouden van je goede gezondheid is ook in deze tijden een belangrijk punt. Hoewel ouders niet naar de sportschool kunnen en kleintjes niet kunnen deelnemen aan hun gebruikelijke buitenschoolse activiteiten, moeten we een manier vinden om elke dag te sporten … of in ieder geval regelmatig.
Met dat in gedachten is het videoplatform YouTube de perfecte plek om oefenvideo’s te vinden die we thuis kunnen doen. Daarom willen we je een selectie aanbieden van de beste oefeningen en dansen waar jij en je dierbaren samen van kunnen genieten.
Dus sta klaar om plezier te hebben en energie te verbranden tijdens quarantaine!
Just Dance
Dit YouTube-kanaal maakt gebruik van een van de meest populaire en leuke dansgames voor videogameconsoles. De game maakt gebruik van vrolijke muziek en bevat dansoefeningen voor de kleintjes.
Een van onze favoriete video’s van dit kanaal geeft kinderen bijvoorbeeld de mogelijkheid om met Elsa te dansen op een van de hitnummers uit Disney’s film Frozen 2 uit 2019. Is er iets beters dan kleine kinderen die dansen met een van hun favoriete Disney-prinsessen?
Zumba Kids
Zumba is een andere atletische activiteit die momenteel erg populair is. Omdat het een activiteit is dat vooral dansen is, en gezien het enorme succes, zijn er online ook tal van Zumba-video’s voor kinderen beschikbaar.
De intensiteit van deze lessen is laag, omdat ze gericht zijn op een jonger publiek. Maar ze zijn net zo effectief. Daarom zijn ze een uitstekende manier om kinderen te helpen bewegen en energie te verbranden tijdens quarantaine.
Het enige wat je hoeft te doen is naar YouTube te gaan en vervolgens te zoeken naar ‘Zumba Kids’. Daar vind je een grote verscheidenheid aan video’s waarmee jij en je kinderen samen kunnen sporten.
Yo entreno en Casa: Live oefeningen en dansen tijdens quarantaine (in het Spaans)
Naast het gebruik van YouTube zijn er andere sociale media-platforms die ons kunnen helpen energie te verbranden tijdens quarantaine. Talloze Instagram-accounts die worden beheerd door sportscholen of personal trainers bieden dagelijkse of wekelijkse lessen voor volwassenen en kinderen.
In dit geval willen we het Spaanse account @Yo_entreno_en_Casa aanbevelen. Hier heeft een groep fitnessinstructeurs van een sportcentrum in Madrid besloten om hun lessen online te delen. Ze doen dit met live video op Instagram, zodat je ze in realtime kunt volgen.
Elke dag op een specifiek tijdstip delen de instructeurs verschillende soorten lessen. De lessen zijn voornamelijk bedoeld voor volwassenen, maar in veel gevallen kunnen ook kinderen deelnemen. Bovendien bieden ze regelmatig danslessen aan voor de allerkleinsten. Uiteraard is er ook genoeg keuze als je Nederlandse lessen zoekt.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Andrew Przybylski (2017). Internet Filtering Technology and Aversive Online Experiences in Adolescents. The Journal of Pediatrics. Oxford.
- Entertainment Software Association (2013). Esential facts about the computer and video game industry. Entertaiment Software Association. Washington.
- García-Piña, C. A. (2008). Riesgos del uso de internet por niños y adolescentes. Estrategias de seguridad. Acta pediátrica de México, 29(5), 272-278. https://www.redalyc.org/pdf/4236/423640313006.pdf
- Livingstone, S. (2007). Los niños en Europa. Evaluación de los riesgos de Internet. Telos: Cuadernos de comunicación e innovación, (73), 52-69. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2487934
- Barreras, I. F. C. (2013). ¿ Domesticando a Internet? Niños, padres e Internet. Una mirada al uso de Internet en los hogares. IXAYA: Revista Universitaria de Desarrollo social, 5, 121-147. http://ixaya.cucsh.udg.mx/sites/default/files/domesticando_internet.pdf
- Aguaded-Gómez, J. Ignacio. (2011). “Niños y adolescentes: nuevas generaciones interactivas”. Comunicar. XVIII (Sin mes) https://www.redalyc.org/pdf/158/15817007001.pdf
- SOCIEDAD ARGENTINA DE PEDIATRIA. Grupo de Informática. (2007). “Los niños, sus padres, Internet y los pediatras”. Arch. argent. pediatr. vol.105, n.4 https://www.sap.org.ar/docs/profesionales/consensos/v105n4a15.pdf
- Sureda-Negre, J., Comas-Forgas, R., & Morey-López, M. (2010). “Menores y acceso a Internet en el hogar: Las normas familiares”. Comunicar. https://doi.org/10.3916/C34-2010-03-13