10 soorten voedsel die je je baby nooit zou moeten geven

5 mei 2018
Weten wat voor voedsel je je baby moet geven is erg belangrijk in het eerste jaar van hun leven. Dit is wanneer ze vast voedsel beginnen te eten.

Volgens kindergeneeskundigen zijn er een aantal soorten voedsel die je je baby nooit zou moeten geven.

Sommige daarvan kunnen een negatief effect hebben op je kind en zijn gevoelige spijsverteringssysteem, terwijl anderen mogelijk een gevaar vormen voor verstikking.

Daarnaast zijn er andere soorten voedsel die je het beste kunt vermijden totdat je kind ouder is. Zij kunnen namelijk het risico op een voedselallergie laten toenemen.

Of je nou borstvoeding geeft of met de fles voedt, vroeg of laat zat het nodig zijn om verschillende soorten voedsel in je baby zijn dieet op te nemen.

Als  ouder is het belangrijk om je bewust te zijn van de soorten voedsel die je je baby nooit zou moeten geven.

10 soorten voedsel die je je baby nooit zou moeten geven

1. Honing

Kinderen onder de leeftijd van 1 jaar zouden nooit honing moeten consumeren. Het kan een schadelijke bacterie bevatten, genaamd clostridium botulinum. Deze kan botulisme veroorzaken, wat kan leiden tot spierverlamming en andere serieuze symptomen.

Je kind zijn immuumsysteem is nog niet sterk genoeg om in staat te zijn om deze gevaarlijke bacteriën te bestrijden.

2. Noten

Geef geen hele noten, inclusief pinda’s, aan kinderen van de leeftijd van 5 en jonger. Deze kunnen een verstikkingsgevaar opleveren.

Zo lang er geen familiegeschiedenis is met een notenallergie, dan kun je je kind pinda’s geven in de vorm van pindakaas zodra ze 6 maanden oud zijn.

Nootjes

3. Aardbeien

Aardbeien zijn behoorlijk zurig, wat ze ongeschikt maakt voor je baby zijn gevoelige spijsverteringssysteem.

Blijf uit de buurt van aardbeien totdat je kind een jaar oud is. Wees er zeker van dat je op de hoogte bent van eventuele allergieën in de familie.

4. Chocolade

Een van de soorten voedsel die je je baby nooit zou moeten geven is chocolade. Het bevat cafeïne, wat schadelijk kan zijn voor kleintjes.

Chocolade bevat ook veel suiker, wat voor baby’s in het bijzonder tot een minimum moet worden beperkt.

5. Fruitsap

Fruitsap bevat veel calorieën, maar geen vet, eiwit, calcium, vitamine D of vezels. Allemaal zaken die je baby nodig heeft.

Teveel fruitsap kan leiden tot cariës, diarree en andere aanhoudende buikklachten.

6. Gerookte en bewerkte vleeswaren

De meeste gerookte of bewerkte soorten vleeswaren (zoals ham en bacon) bevatten nitraten en andere schadelijke chemicaliën.

Ze bevatten ook een hoge concentratie aan natrium en dierlijk vet, wat schadelijk kan zijn voor kleintjes.

7. Koemelk

Geef je kinderen geen koemelk totdat ze een jaar oud zijn. Koemelk heeft niet alle nutriënten (zoals ijzer en vitamine E) die je baby nodig heeft om te groeien en zich te ontwikkelen in zijn eerste levensjaar.

Dit is waarom borstvoeding voor baby’s het beste is.

Als je kind eenmaal een jaar oud is, kunnen ze met mate volle melk consumeren. Hou een oogje in het zeil voor een mogelijke zuivel- of lactose-intolerantie.

8. Vis met een hoog kwikgehalte

Vis is zeer gezond voedsel. Het is rijk aan eiwitten, vitaminen en mineralen. Het lijkt ook lichter te zijn dan vlees en gemakkelijker te verteren voor baby’s.

Kijk echter na wat voor soort vis je je baby geeft. Sommige vissoorten kunnen het kwikgehalte in hun lichaampjes laten oplopen.

Hou er rekening mee dat kwik een schadelijk neurotoxine is en zich gemakkelijk op kan stapelen in je baby’s lichaam.

Gebakken zalm

9. Suiker en zout

Suiker en suikerrijk voedsel is schadelijk voor jonge kinderen. Dit is een ander type voedsel dat je je baby nooit zou moeten geven.

Een teveel aan suiker op vroege leeftijd kan je kind zijn voedingsvoorkeuren veranderen. Bovendien houdt het ze de hele nacht wakker.

Teveel zout is ook schadelijk. Een overmaat aan zout is niet goed voor de nieren en zou compleet vermeden moeten worden onder de leeftijd van een jaar.

Vanaf dit moment kun je zout toevoegen aan hun eten, maar altijd in kleine beetjes.

10. Op rijst gebaseerde voedingsmiddelen

Als je je kind op rijst gebaseerde ontbijtgranen of tussendoortjes geeft, kijk dan naar opties die gemaakt zijn van bruine rijst in plaats van witte.

Deze zijn veel voedzamer en zullen je kind laten wennen aan de smaak van volkoren granen.

Met dit in gedachten kun je volkoren rijst, havermout (met pindakaas of vers fruit) of quinoa uitproberen.

Wanneer je ook nieuw voedsel introduceert in je baby zijn dieet, wees dan altijd voorzichtig dat ze niet leiden tot enige schadelijke effecten.

Bekijk Ook