Oefeningen voor atypisch slikken bij kinderen
Sommige kinderen kunnen problemen hebben met slikken omdat hun tong niet goed is gepositioneerd. Maar door oefeningen voor atypisch slikken te gebruiken, kan het kind gewend raken om deze gewoonte aan te passen.
Atypisch slikken bij kinderen is een verandering in de manier waarop een kind slikt die begint als ze klein zijn. En als het probleem niet wordt verholpen, houdt deze toestand aan tot de volwassenheid. In plaats van het op het gehemelte te laten rusten, plaatst het kind zijn tong tussen de boven- en ondertanden en oefent er druk op uit. De rest van de orofaciale structuren voeren compenserende bewegingen uit, dus het probleem treft hen ook.
Het optreden van andere aandoeningen die verband houden met deze onjuiste manier van slikken komt vaak voor. Open beten, diastemen, uitsteeksels van de voortanden, mondademhaling en moeilijkheden bij het uitspreken van sommige fonemen zijn enkele van de bijbehorende problemen.
Daarom is een juiste diagnose en uitgebreide behandeling bij orthodontisten en logopedisten noodzakelijk om het probleem op te lossen. Bovendien kunnen enkele eenvoudige oefeningen thuis helpen om de tong opnieuw op te voeden. Blijf lezen en leer over deze oefeningen voor atypisch slikken bij kinderen.
De behandeling van atypisch slikken bij zuigelingen
Het is belangrijk om infantiel atypisch slikken te corrigeren vanwege de veranderingen die deze onjuiste manier van slikken veroorzaakt in alle orofaciale structuren. De kracht van de tong die zich tussen de tanden bevindt, duwt ze naar voren. Het is dus normaal dat er occlusieproblemen ontstaan. Bovendien verandert de hele vorm van het gezicht (Spaanse link); spraakproblemen kunnen optreden en de gewoonte om door de mond te ademen kan zich ontwikkelen.
Nadat de diagnose is gesteld en rekening is gehouden met de complexiteit van de aandoening, moet de behandelaanpak interdisciplinair zijn. Orthodontie kan anatomische en bijtproblemen corrigeren.
De logopedist zal werken aan de veranderde orale functies door middel van heropvoeding en het creëren van nieuwe spierbewegingspatronen die goed slikken vergemakkelijken. Specifieke oefeningen zullen worden gebruikt om de praktijk die de aandoening heeft beïnvloed te normaliseren.
Oefeningen voor infantiel atypisch slikken
We noemden al het belang van een geïntegreerde behandeling (Spaanse link) tussen de orthodontist en de logopedist om het probleem van atypisch slikken bij kinderen te verhelpen. Het zal deze laatste professional zijn die zal bepalen welke oefeningen en bewegingen ideaal zijn voor elk klinisch geval.
Hoe dan ook, het oefenen van enkele bewegingen om de tong en de structuren die bij het slikken betrokken zijn te versterken, kan helpen om het probleem sneller op te lossen. Om effectief te zijn, moeten ze langzaam worden uitgevoerd, waarbij je het werk van de betrokken spieren voelt.
Idealiter zouden kinderen ze voor een spiegel moeten oefenen, zodat ze kunnen zien waar ze aan werken. Ouders moeten hun kinderen bij de oefeningen begeleiden en hen motiveren om ze te doen. Door van de oefentijd een speels gebeuren te maken, raken kinderen meer betrokken bij de activiteiten.
Naarmate de spieren sterker worden en de bewegingen beter beheersen, zal de tong zichzelf op de juiste manier gaan positioneren. Naarmate de behandeling vordert, zal de patiënt merken dat de tong ontspannen (niet puntig) op de palatale ribbels rust en in staat is om de voor het slikken noodzakelijke verzegeling tot stand te brengen.
Tongoefeningen
Het versterken van de intrinsieke en extrinsieke spieren van de tong helpt om de bewegingen ervan onder de knie te krijgen. Hier zijn enkele oefeningen om met de tong te werken. Ze moeten beetje bij beetje, maar regelmatig worden geoefend, tot 3 series van 15 herhalingen:
- Houd de tong smal en steek hem uit de mond zonder de tanden aan te raken.
- Beweeg de tong omhoog alsof je een ijsje likt zonder de tanden aan te raken.
- Doe de tong tegen het gehemelte, zodat het alleen mogelijk is om door de neus te ademen. Open en sluit de mond zonder los te komen van de palatinale ondersteuning.
- Steek de tong buiten de mond en strek hem zo ver mogelijk naar beneden, in een poging de huig te zien.
- Steek de tong uit en beweeg deze van de ene naar de andere kant.
- Maak klikken door de tong tegen het gehemelte te drukken en een geluid te maken. Dit zou een hoog geluid moeten produceren.
- Open en sluit een klikpen door er met de punt van de tong op te drukken.
- Herhaal “cha, cha, cha” en slik dan. Herhaal “chu, chu, chu” en slik.
- Plaats de tong in de “n”-positie, maak contact met de boven- en ondertanden en slik zonder de positie van de tong te veranderen.
- Draag een ontbijtgranen of een stuk brood of een wafeltje op het puntje van de tong en breng het naar de “n”-positie. Houd het voedsel op zijn plaats, open en sluit de mond. Dit kan worden gedaan met een zuigtablet om op te zuigen en vast te houden totdat het snoep volledig is opgelost.
- Steek je tong uit en in zodat je merkt hoe het strottenhoofd op en neer gaat (in de spiegel zie je dat de adamsappel beweegt).
Oefeningen voor de buccinatorspier
De buccinatorspier bevindt zich aan beide zijden van het gezicht, over de wangen. Tijdens het slikken is het verantwoordelijk voor het verplaatsen van de voedselbolus naar de tong die moet worden ingeslikt.
Dit zijn enkele oefeningen die helpen om het te trainen. Idealiter zouden kinderen 3 series van 15 keer moeten uitvoeren:
- Projecteer de lippen alsof je een kus geeft.
- Blaas je wangen op en zuig de wangen in.
Oefeningen voor de lipspieren
Het werken aan de kracht van de lippen bij deze patiënten die meestal hypotone lippen hebben, is erg belangrijk. Drie sets van elk 15 herhalingen worden ook aanbevolen:
- Knijp de lippen stevig op elkaar, zonder de tanden erbij te betrekken.
- Strek de bovenlip naar buiten, alsof je de mondhoeken masseert.
- Houd een plastic lepel met een knikker erop tussen de lippen (zonder de tanden erbij te betrekken) en voorkom dat de knikker valt. Je kunt de verplaatsing van de knikker van de ene plaats naar de andere optellen.
- Zuig op spaghetti of ander voedsel dat gemakkelijk tussen de lippen glijdt.
- Zuig zwaar voedsel, zoals yoghurt, door rietjes.
Oefeningen voor kauw- en slikspieren
Tijdens het kauwen zijn verschillende spieren betrokken die als functie hebben om roterende en verpletterende bewegingen van het voedsel te genereren. De masseter, temporalis en buccinators spelen een zeer belangrijke rol.
De isthmus faucium bevindt zich in de achterste sector van de mond en communiceert met de buccopharynx. Het is ook belangrijk om te werken aan de faryngeale en velopharyngeale spieren die daar aanwezig zijn.
Hier zijn enkele oefeningen:
- Teken een “o” met de kaak.
- Beweeg de kaak naar voren en naar achteren.
- Kauw voedsel door draaiende bewegingen te maken. Observeer jezelf voor een spiegel.
- Stop een lolly in de mond en beweeg hem rond. Beweeg het van de ene naar de andere kant en simuleer de beweging van de voedselbolus in de mond.
- Slik water door terwijl je lacht en met de mond open.
- Plaats een rubberen band op het puntje van de tong en probeer deze alleen te verwijderen met de bewegingen van de tong, zonder tussenkomst van de tanden.
- Plaats de mond alsof je moet geeuwen en forceer een geeuw.
Nog enkele tips voor atypisch slikken bij kinderen
Aandacht besteden aan sommige aspecten bij het eten zal ook helpen om deze gewoonte te corrigeren. Het is belangrijk om bijvoorbeeld met de kiezen en de mond dicht te kauwen. Daarnaast is het belangrijk om tijdens het slikken het hoofd niet te bewegen of de spieren rond de mond samen te trekken.
Een andere factor waarmee rekening moet worden gehouden, is het belang van het overdag gesloten houden van de mond. Vermijd ook om de tong tussen de tanden te hebben.
Als ouders is het essentieel om dit soort problemen voor te zijn om te voorkomen dat ze een gewoonte worden. Het is ideaal om gewoontes of gebruiken te vermijden die hun uiterlijk kunnen begunstigen.
Regelmatige tandheelkundige controles vanaf jonge leeftijd maken ook een verschil, omdat dit helpt om elk probleem vroeg op te sporen en onmiddellijk aan te pakken, waarbij vaak schade en gevolgen worden vermeden die met het verstrijken van de tijd ernstiger worden.
En hoewel er oefeningen zijn om atypisch slikken bij kinderen te helpen corrigeren, zoals we al zeiden, zijn ze geen vervanging voor professionele behandeling door logopedisten en orthodontisten. Een uitgebreide behandeling is de beste oplossing voor deze mondaandoening.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Moneo Revuelta, Leticia. “Protocolo de evaluación e intervención en la deglución atípica.” (2020). https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/42118/TFG-M-L1991.pdf?sequence=1&isAllowed=yhttps://uvadoc.uva.es/handle/10324/42118
- Sivila Terán, Héctor Humberto. “Mal oclusión asociada a Deglución atípica como factor etiológico.” (2019). http://ddigital.umss.edu.bo:8080/jspui/handle/123456789/15794
- Amr Rey, Omaya. “Análisis clínico y valoración de las alteraciones fonéticas, musculares y deglución atípica en pacientes infantiles.” (2017). https://roderic.uv.es/handle/10550/58039
- Laura, Mercadier María. “LA RESPIRACIÓN Y LA DEGLUCIÓN COMO ELEMENTOS FUNDAMENTALES EN LA CONFORMACIÓN DE LAS ARCADAS DENTARIAS.” http://www.hospitalsbarra.com.ar/cientifica/numeros/tres/Larespiracionyladeglucion.pdf
- Castillo Rodríguez, Jorge Enrique. Tratamiento con aparatología miofuncional en pacientes con hábito de deglución atípica o interposición lingual. BS thesis. Universidad de Guayaquil. Facultad Piloto de Odontología, 2021. http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/51663
- Rosero Villavicencio, Cinthya Tamara. Alteraciones en el desarrollo dentomaxilar por la influencia de malos hábitos orales. BS thesis. Universidad de Guayaquil. Facultad Piloto de Odontología, 2021. http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/52161
- Ramírez, Loachamín, and Katherine Maribel. Relación del síndrome de respiración bucal, trastorno del habla y deglución en niños, Quito, julio–diciembre 2020. BS thesis. Quito: UCE, 2020. http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/22459
- Campuzano, Tanya Moreira, Tatiana Zurita Calderón, and Cristhian Neira Tircio. “Deglución atípica considerada como factor predisponente para la maloclusión presente en niños con dentición temporal o mixta.” Revista Científica Especialidades Odontológicas UG 1.2 (2018). https://www.revistas.ug.edu.ec/index.php/eoug/article/view/17