6 tips voor het onder controle houden van het gewicht van je baby

· 25 juni 2018

Het gewicht van je baby is een belangrijke factor bij de algemene groei. Tijdens de eerste paar maanden van hun leven moeten we bepaalde richtlijnen volgen om te vermijden dat onze baby overgewicht of ondergewicht heeft, afhankelijk van hun leeftijd.

We moeten voorzichtig zijn met de toename van het gewicht van een baby tijdens deze periode van zijn leven. Hoewel een snelle toename van het gewicht nog niet iets is om je zorgen over te maken, kan dit later wel leiden tot verschillende gezondheidsproblemen. 

Het andere uiterste van deze toestand zijn kinderen die te weinig wegen voor hun leeftijd. Dit is ook ongezond.

Hoe kan je je baby op een gezond gewicht houden? Gebruik de volgende tips om het gewicht van je baby onder controle te houden.

Tips voor het onder controle houden van het gewicht van je baby

1. Borstvoeding

Sommige moeders hebben niet de mogelijkheid om hun baby borstvoeding te geven. Anderen kunnen alleen een korte periode borstvoeding geven. Maar wanneer het mogelijk is, is borstvoeding geven de beste manier om een kind te voeden. 

Moedermelk is het enige voedsel dat volledig voldoet aan de voedingsbehoeften van een baby. Ook is het bijna onmogelijk om een baby meer te voeden dan hij nodig heeft.

Hoewel een baby lange tijd kan blijven zuigen, eet hij alleen de eerste 10 tot 15 minuten.

“De introductie van vast voedsel in het dieet van een baby zou moeten beginnen na 6 maanden. Wanneer dit proces begint moet je hem veel gezond voedsel geven dat verschillende smaken, texturen en geuren hebben.”

– American Pediatric Academy (APA) –

2. Huilen betekent niet dat ze honger hebben

Baby’s huilen om verschillende redenen. Soms huilen ze omdat ze honger hebben, maar op andere momenten omdat ze moe, bang, te veel gestimuleerd of oncomfortabel zijn of gewoon willen dat je ze vasthoudt.

Probeer eerst een andere oplossing te vinden voordat je hem voedt als je baby begint te huilen wanneer je hem net gevoed hebt.

Als je een baby elke keer eten aanbiedt wanneer hij huilt zal je baby voedsel associëren met de enige dat aan zijn behoeftes voldoet. 

Als gevolg zal hij ongezonde emotionele associaties creëren met eten die moeilijk ongedaan te maken zijn in de toekomst.

Moeder geeft borstvoeding

3. Overvoeden is niet gezond

Het is natuurlijk dat je wilt dat je baby alles uit zijn fles opdrinkt of van zijn bordje opeet. Je moet echter op de signalen letten wanneer zij stoppen met eten.

Je moet stoppen met ze voeden als ze voldaan zijn. Respecteer de gezonde limieten die een kind aangeeft.

Als je baby niet kan praten zal hij je andere signalen geven dat hij voldaan is. Een gebaar, een geluid of een bepaalde beweging zal je laten weten dat hij niet meer eten nodig heeft.

Dit moet alleen heroverwogen worden als je baby ondergewicht heeft en een speciaal dieet nodig heeft. 

In dit geval moet je echter het advies van een professional opvolgen die de juiste technieken en strategieën zal adviseren.

Een gebaar, een geluid of een bepaalde beweging zal je laten weten dat ze geen eten meer nodig hebben.

4. Gezond vast voedsel

Na 6 maanden kan je beginnen met het aanbieden van gezonde voedingsmiddelen.

Voedsel dat het meest aanbevolen wordt voor het onder controle houden van het gewicht van je baby is bijvoorbeeld fruit, groenten, vis en mager vlees. 

Je baby zal niet bang zijn om iets te proberen dat je hem aanbiedt om te eten. Profiteer van deze periode voordat ze kieskeurig worden.

Geef ze de kans om zo veel mogelijk verschillende voedingsmiddelen te proberen. Een divers dieet dat rijk is aan voedingsstoffen zal helpen bij de fysieke en cognitieve ontwikkeling. Dit is ook een goed moment om gezonde eetgewoontes te creëren.

5. Familiemaaltijden vanaf een jonge leeftijd

Het is tijd om je baby aan tafel te laten eten met de hele familie vanaf het moment dat hij kan zitten. Kinderen die met hun ouders en broers en zussen eten hebben namelijk minder kans op overgewicht in de toekomst.

Maaltijden met de familie helpen ook bij de versterking van emotionele relaties.

Groenten zijn goed voor een baby's gewicht

6. Regelmatige lichamelijke inspanning

Een van de beste tips voor het onder controle houden van je gewicht van je baby is het doen van lichamelijke inspanning op jonge leeftijd. 

Er zijn oefeningen die baby’s kunnen doen vanaf het moment dat ze geboren zijn om hun spieren te versterken. Een gebalanceerd dieet moet worden aangevuld met een routine die lichamelijke inspanning bevat.

Als ze opgroeien zullen ze de gewoontes behouden die ze in hun jeugd geleerd hebben. Hoe wil je dat de voeding van je kind er in de toekomst uitziet?