4 sleutels tot een goede houdingshygiëne bij kinderen

Volwassenen kunnen bijdragen aan het lichaamsbewustzijn van kinderen, wat direct van invloed is op hun houdingshygiëne. Hier leggen we uit met welke sleutels u rekening moet houden.
4 sleutels tot een goede houdingshygiëne bij kinderen

Laatste update: 07 juli, 2021

Tijdens de vroege kinderjaren ontwikkelt het lichaam van het kind zich met grote snelheid. Het is daarom het juiste moment om ze te observeren, te begeleiden en te leren hoe ze voor zichzelf kunnen zorgen. Dit om mogelijke slechte posities die tot toekomstige wijzigingen kunnen leiden te voorkomen. Gezonde gewoonten en vrije beweging moeten worden beschouwd als de belangrijkste assen die moeten worden opgenomen en gedurende het hele leven moeten worden gehandhaafd. Dit zijn enkele van de sleutels om een adequate houdingshygiëne bij kinderen te bereiken.

De houding is de manier waarop we de verschillende delen van het lichaam organiseren en dragen. Het wordt bepaald door verschillende factoren, zoals genetische en omgevingsfactoren. Door een houding aan te nemen en deze in de loop van de tijd te herhalen, verkrijgen we houdingsgewoonten.

Van hieruit komt het belang van het bieden van lichamelijke opvoeding aan kinderen vanaf jonge leeftijd, omdat in de eerste levensjaren de ontwikkeling van het centrale zenuwstelsel en het bewegingsapparaat zich verdiept.

De motorische ontwikkeling van het kind verloopt in gedifferentieerde stadia. In de eerste levensweken bijvoorbeeld moet een kind zijn hoofd recht gaan houden. Dit om het vrijwillig te kunnen oriënteren. Vanaf de eerste maanden krijgt het kind meer spierkracht totdat het gaat zitten en later kruipen.

Rond de leeftijd van een jaar kunnen ze opstaan om hun eerste stapjes te zetten. Vanaf de leeftijd van twee tot vijf jaar verbeteren ze hun loopcoördinatie, motoriek en kennis van hun eigen lichaam. Hier zullen we de vier sleutels uitleggen voor het bereiken van een adequate houdingshygiëne bij kinderen.

Vier sleutels om een adequate houdingshygiëne bij kinderen te bereiken

Een lachende baby liggend op zijn buik met zijn hoofd omhoog.


1. Leer het kind gezonde gewoonten

Vanaf het moment dat een baby wordt geboren, begint hij zich aan te passen aan de omgeving, zijn verzorgers en hun dagelijkse gewoonten en activiteiten. Vanaf dat moment moeten we ons bewust zijn van hoe het gedrag van volwassenen de ontwikkeling van het kind beïnvloedt en van het belang van gezonde gewoonten voor beide.

De manier waarop we eten, hoe we met elkaar omgaan, hoe we bewegen, enz., zal rechtstreeks van invloed zijn op de manier waarop het kind dezelfde activiteiten zal uitvoeren. Het is dus een kans om gezond voedsel aan te bieden dat een goede energiebron is. Daarnaast moeten we duidelijke en eenvoudige communicatie opbouwen die zich aanpast aan het kind. Zo kunnen we hun behoeften in elke fase beter begrijpen. En natuurlijk moeten we de waarde van fysiek actief zijn overbrengen.

Blootstelling aan schermen is voor veel ouders een van de moeilijkste problemen om te beheren. Het kan een groot obstakel zijn voor het bereiken van een goede houdingshygiëne bij kinderen. Doordat ze steeds opdringeriger worden, blijven kinderen langere tijd achter schermen.

Dit zorgt ervoor dat ze gedurende langere tijd dezelfde houding behouden, zonder te bewegen. Dit leidt ertoe dat het kind gewend raakt aan meer zittend gedrag.

2. Vergemakkelijk de vrije beweging van het kind voor een adequate houdingshygiëne

Op verkenning gaan is een van de manieren waarop het kind de wereld leert kennen. Hiervoor hebben ze bewegingsvrijheid nodig met betrekking tot hun kleding, de schoenen die ze dragen (zoveel mogelijk met blote voeten), en wat betreft de ruimte waarin ze zich bevinden.

Er zijn talloze apparaten op de markt om de kleintjes te positioneren. Deze elementen zorgen voor meer comfort voor volwassenen. Ze ontnemen echter belangrijke mogelijkheden als het gaat om de beweging van het kind.

Dit betekent niet dat je deze apparaten nooit mag gebruiken, maar het betekent wel dat je ze niet voor langere tijd moet gebruiken. De prioriteit moet zijn om de vloer te gebruiken en deze aan te passen met de nodige elementen om hem veilig te maken. Denk aan dekens of zachte vloeren met speelgoed of elementen voor het vermaak van het kind, afhankelijk van zijn ontwikkelingsstadium. Begeleid het kind altijd, zonder het alleen te laten.

3. Moedig het kind aan om te spelen

Spelen is een andere manier waarop kinderen hun omgeving ontdekken en is de beste manier om te leren. Het is een behoefte die verschillende kenmerken heeft, afhankelijk van de interesses van het kind, afhankelijk van hun ontwikkelingsstadium en omgeving.

Speelgoed is een hulpmiddel waarmee je kunt leren terwijl je plezier hebt. Het kind leert met zijn hele wezen, waardoor het tegelijkertijd zijn motorische, emotionele en intellectuele gebieden kan ontwikkelen. Dit bevordert de ontwikkeling van coördinatie, lichaamsschema en dus houdingsbewustzijn.

4. Geef kinderen meerdere prikkels voor een goede houdingshygiëne

In de verscheidenheid aan activiteiten ligt de rijkdom aan prikkels. En daarom is het belangrijk dat verzorgers in elke fase de behoeften van het kind kunnen registreren en aanpassen aan de objecten en omstandigheden rondom het kind.

Een kind zit aan een tafel met rechte rug.

Daarom is het van essentieel belang om individuele ontwikkelingstijden individu te respecteren en geen posities of houdingen te forceren die het kind nog niet alleen heeft bereikt. Je moet het kind ook niet haasten om te gaan staan of lopen als het nog niet zeker genoeg is om het zelf te doen.

Preventie is het beste medicijn

Houdingsveranderingen verschijnen meestal, of zijn op zijn minst detecteerbaar, rond de leeftijd van zes tot acht jaar, wanneer het kind naar de basisschool gaat. Tegen die tijd zijn er al biomechanische onevenwichtigheden vastgesteld die voorkomen hadden kunnen worden met een goede houdingshygiëne.

Tot de meest voorkomende aandoeningen behoren scoliose, hyperkyfose en hyperlordose. Dit zijn verschillende afwijkingen van de wervelkolom. Behandelingen zijn langdurig en vereisen een interdisciplinair team. Dit alles heeft invloed op de levenskwaliteit en het emotionele welzijn van het kind.

Vanaf het moment dat het kind naar de kleuterschool gaat, is het belangrijk om de ruggengraat te beschermen door een rugzak op beide schouders of met wielen te gebruiken en dat het gewicht niet meer dan 10 procent van het lichaamsgewicht van het kind bedraagt. Op dezelfde manier moeten meubels adequaat en proportioneel zijn. Dit is wanneer je ervoor moet zorgen dat de kleintjes correct in hun stoel zitten.

Daarom is het belangrijk dat je vanaf de eerste levensmaanden begint met het aanleren van gezonde gewoonten. Sta vrije beweging toe, moedig spelen aan en stimuleer het kind op verschillende manieren om een goede houdingshygiëne te bereiken. Dit zal grote voordelen opleveren voor hun motorische ontwikkeling, een betere spierbalans en bijgevolg gezondere houdingsgewoonten en minder aanleg voor toekomstige veranderingen.



  • Chacón Borrego, Fátima, et al. “Educación e higiene postural en el ámbito de la Educación Física: Papel del maestro en la prevención de lesiones: Revisión sistemática.” (2018).
  • Pardo Priante, Nazaret. “Como afectan las TICs en el cuerpo de los niños y el papel de la higiene postural. Propuesta de intervención en Educación Física.” (2019).
  • Campo-Ternera, Lilia, et al. “Estilos de vida saludables de niños, niñas y adolescentes.” Salud Uninorte 33.3 (2017): 419-428.
  • Vasquez Romero, Claudia Maria. “Análisis de riesgos posturales asociados al dolor de espalda en escolares y su prevención desde la higiene postural.” (2018).
  • Yang, Le. Estudio de la influencia de la higiene postural y la ergonomía en el rendimiento académico. BS thesis. Universitat Politècnica de Catalunya, 2018.
  • Mejía-Balcázar, Milton, Bélgica Aguilar-Aguilar, and Krupskaya Mejía-Baraja. “Hábitos posturales de riesgo para desarrollar hiperlordosis, cifosis y escoliosis en niños/as de 11 a 13 años.” CEDAMAZ 7.1 (2017).
  • Rodríguez Torres, Ángel Freddy, et al. “Beneficios de la actividad física para niños y adolescentes en el contexto escolar.” Revista Cubana de Medicina General Integral 36.2 (2020).