Huismiddeltjes om zwelling in de benen tijdens de zwangerschap te verlichten

Hoewel zwelling in de benen tijdens de zwangerschap meestal normaal is, kan het oncomfortabel zijn. We vertellen je hoe je het kunt voorkomen in het volgende artikel.
Huismiddeltjes om zwelling in de benen tijdens de zwangerschap te verlichten

Laatste update: 13 november, 2021

Zwelling in de benen tijdens de zwangerschap is een veel voorkomend symptoom. Het komt in dit stadium namelijk bij ongeveer 80% van de zwangere vrouwen voor. Het wordt als normaal beschouwd, zolang het niet gepaard gaat met andere tekenen van pre-eclampsie.

We weten dat het echter een nogal ongemakkelijke zwangerschapsverandering kan zijn. Daarom hebben we wat huismiddeltjes geselecteerd om je te helpen dit ongemak te verlichten.

Waarom treedt zwelling in de benen op tijdens de zwangerschap?

Een van de belangrijkste oorzaken van been- en voetoedeem tijdens de zwangerschap is een groeiende baarmoeder.

Naarmate de baby groter wordt, oefent dit orgaan namelijk druk uit op de bekkenaders en de Vena Cava inferior. Dit veroorzaakt een vertraging in de terugstroom van bloed van de onderste ledematen naar het hart en bevordert de ophoping van vocht in de onderhuidse weefsels.

De zwelling die meestal tijdens het derde trimester van de zwangerschap optreedt noemt men fysiologisch oedeem.
Behalve de gravide uterus zijn er nog andere factoren die met oedeem in de onderste ledematen in verband staan. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Onvoldoende vochtinname.
  • Langdurig in een staande houding blijven.
  • Overtollige cafeïne.
  • Onevenwichtigheden in het dieet.

Zwelling in de benen bij zwangere vrouwen kan verschillende ongemakken veroorzaken, zoals pijn, stijve enkels of moeilijk lopen.

Huismiddeltjes om zwelling in de benen tijdens de zwangerschap te verlichten

Huismiddeltjes om zwelling in de benen bij zwangerschap te verlichten

Zoals we in het begin al zeiden, is oedeem in de onderste ledematen een van de veel voorkomende verschijnselen (Engelse link) van zwangerschap. Maar er zijn enkele maatregelen om het verschijnen ervan te voorkomen. Let dus op!

1. Beperk je natrium inname

Een van de belangrijkste aanwijzingen om beenzwelling tijdens de zwangerschap te verminderen is je zoutinname te beperken. Dit mineraal stimuleert namelijk het vasthouden van vocht.

De meest in het oog springende aanbevelingen (Engelse link) van de American Pregnancy Association zijn de volgende:

  • Vermijd bewerkt of ingeblikt voedsel.
  • Doe geen zout op je eten als je gaat eten.
  • Vervang deze smaakmaker door enkele kruiden, zoals bijvoorbeeld oregano, tijm, of rozemarijn.

2. Beperk de cosnumptie van cafeïne

Hoewel het consumeren van cafeïne tijdens de zwangerschap niet schadelijk is, zijn overmatige hoeveelheden dat echter wel. Overmatige consumptie kan schadelijk zijn voor de baby en zwelling in de benen bevorderen.

Bovendien stimuleert cafeïne de diurese en wekt in het lichaam de behoefte op om vocht vast te houden om dit verlies te compenseren.

3. Verhoog de inname van voedingsmiddelen die rijk zijn aan kalium

Kalium helpt het lichaam de hoeveelheid vocht in evenwicht te houden. Daarom kan het consumeren van minder dan aanbevolen de beenzwelling tijdens de zwangerschap verergeren.

Er zijn goede bronnen van kalium in je voeding, zoals de hieronder genoemde voedingsmiddelen:

  • Spinazie.
  • Banaan.
  • Zoete aardappelen met schil.
  • Aardappelen met schil.
  • Yoghurt.
  • Linzen.

4. Drink meer vocht om zwelling in de benen te bestrijden

Als het lichaam niet voldoende vocht binnenkrijgt, heeft het de neiging het weinige dat er is vast te houden om te proberen het gebrek aan evenwicht te compenseren. Daarom gaat het drinken van water het opzwellen van de benen tegen.

Idealiter zorg je voor een gemiddelde inname van 1,5 liter vocht per dag om het werk van de nieren te bevorderen en gifstoffen via de urine te elimineren.

5. Draag losse en comfortabele kleding

Kleren die strak zitten in de taille, bij de polsen en enkels kunnen de zwelling ook verergeren. Dit komt omdat ze de circulatie van het bloed door de grote aderen beperken.

Daarom moeten zwangere vrouwen comfortabele en losse kleding dragen, zoals losse jurken, truien, en joggingbroeken.

6. Til je voeten op en rust uit

De hele tijd staan of zitten belemmert ook een goede bloedcirculatie bij zwangere vrouwen. Als gevolg kan het even omhoog leggen van de benen, vooral tegen het einde van de dag, helpen om al het vocht dat erin vastgehouden wordt af te voeren.

7. Draag compressiekousen

Compressiekousen zijn een heel nuttige strategie voor de behandeling en preventie van zwelling in de benen tijdens zwangerschap. Deze kledingstukken drukken de onderste ledematen namelijk zachtjes samen, van de voeten naar boven. Dit helpt vervolgens de bloedsomloop te verbeteren.

Sommige studies (Engelse link) die gepubliceerd zijn in het blad Lymphatic Research and Biology concluderen dat compressietherapie met steunkousen gunstig kan zijn om oedeem te voorkomen.

8. Wandel vaak om zwelling in de benen tegen te gaan

Een paar minuten wandelen, verschillende keren per dag, kan helpen om zwellingen in de benen bij zwangerschap te verminderen.

Wandelen is een van de meest aanbevolen lichaamsoefeningen in deze fase. Het is belangrijk om comfortabel en geschikt schoeisel te kiezen. Dit niet alleen om oedeem te voorkomen, maar ook om rug- en heupproblemen te vermijden.

9. Wijzig de helling van je bed

Deskundigen raden je aan je bed te kantelen en het onderste deel, waar de voeten liggen, iets te verhogen. Je kunt je benen ook op wat kussens steunen, hoewel dit meestal oncomfortabeler is.

In het algemeen is het voldoende je voeten ongeveer 20 cm boven het niveau van het bed te houden, zodat ze hoger dan het hart liggen. Dit bevordert namelijk de natuurlijke afvoer.

Een zwangere vrouw rust met haar benen iets omhoog

10. Neem koude douches

Elke dag douchen en dit afronden met een paar stralen koud water op de benen helpt de bloedsomloop te stimuleren. Je kunt zelfs crèmes met koud effect aanbrengen en cirkelvormige en opwaartse massages van de enkels naar de dijen uitvoeren.

Zwelling in de benen tijdens de zwangerschap is fysiologisch

Zwelling in de benen tijdensde zwangerschap is een verwachte verandering in deze periode. In feite is het een teken van al het werk dat je lichaam doet om een nieuw leven te scheppen.

In het algemeen is dit dus niet ernstig, maar het is wel vervelend en ontsierend. Geef daarom voorrang aan deze strategieën om je lichaam te helpen elke dag vochtvasthoudende weefsels af te voeren. Wellicht ook interessant voor jou

5 Oefeningen in het zwembad voor zwangere vrouwen
Je bent mama
Lees het op Je bent mama
5 Oefeningen in het zwembad voor zwangere vrouwen

Deskundigen bevelen oefeningen in het zwembad aan voor zwangere vrouwen om een gezonde zwangerschap te hebben. Ontdek hier enkele oefeningen.



  • Ochalek K, Pacyga K, Curyło M, Frydrych-Szymonik A, Szygula Z. Risk Factors Related to Lower Limb Edema, Compression, and Physical Activity During Pregnancy: A Retrospective Study. Lymphat Res Biol. 2017 Jun;15(2):166-171. doi: 10.1089/lrb.2016.0038. Epub 2017 Mar 27. PMID: 28346850.
  • Ponnapula P, Boberg JS. Lower extremity changes experienced during pregnancy. J Foot Ankle Surg. 2010 Sep-Oct;49(5):452-8. doi: 10.1053/j.jfas.2010.06.018. PMID: 20797587.
  • Swelling during Pregnancy. [Internet] Disponible: https://americanpregnancy.org/healthy-pregnancy/pregnancy-health-wellness/swelling-during-pregnancy/

De inhoud van Je Bent Mama is uitsluitend bedoeld voor educatieve en informatieve doeleinden. Deze informatie vervangt op geen enkel moment de diagnose, het advies of de behandeling van een professional. Bij twijfel kun je het beste een betrouwbare specialist raadplegen.